חברות בסין מפקחות על עובדים באמצעות "קריאת מחשבות"

החברות משתמשות בקסדות שמודדות את הפעילות המוחית של העובדים ומאפשרות למנהלים לחלק את עומס העבודה בהתאם למצב הנפשי וכך להגדיל את הפרודוקטיביות • מנהל באחת החברות דיווח כי הטכנולוגיה שיפרה את רווחי החברה ביותר מ-300 מיליון דולר במשך 4 שנים

פועלים סינים/ צילום: רויטרס
פועלים סינים/ צילום: רויטרס

אם הצמיד של אמזון שעוקב אחרי מיקום הידיים של עובדים נשמע לכם כמו חדירה מסוכנת לפרטיות, מה דעתכם על טכנולוגיה שמאפשרת למנהלים לדעת מה עובדיהם מרגישים בכל רגע נתון? חברות בסין משתמשות בקסדות שמודדות את הפעילות המוחית של עובדים כדי להבין את מצבם הרגשי, כך שמנהלים יוכלו לחלק את עומס העבודה ביניהם בהתאם, לפי דיווח בעיתון הסיני South China Morning Post.

באמצעות הקסדה, המנהלים יכולים כביכול לדעת אם עובדיהם שמחים, עצובים, לחוצים וכו'. אחת החברות המוזכרות בכתבה היא Hangzhou Zhongheng Electric, שטוענת שהפתרון הזה משפר את הפרודוקטיביות של עובדיה. מנהל בחברה אחרת אמר כי הטכנולוגיה שיפרה את רווחי החברה ביותר מ-300 מיליון דולר במשך ארבע שנים.

אתר MIT Technology Review הביע סקפטיות לגבי היעילות של טכנולוגיה כזו. נכתב בו כי "סריקת EEG של המוח מעבר לעור היא עדיין מוגבלת מאוד במה שניתן לאתר דרכה, והקשר בין הסיגנלים שהיא סורקת לבין רגשות אנושיים עדיין לא ברור".

בסין יש מאות מיליוני מצלמות במאגר סגור עם מערכות בינה מלאכותית שבהן ניתן להשתמש כדי לזהות ולאתר אזרחים תוך דקות. וויליאם ני, שחוקר את סין עבור ארגון אמנסטי אמר לאתר Cnet על הקסדות כי "זה מדאיג שחברות סיניות מפתחות טכנולוגיית מעקב כזו בקנה מידה כל כך רחב, ממשלת סין לא מאפשרת התארגנות של איגודי עובדים עצמאיים, ולכן לעובדים אין הרבה אפשרות לקבל עזרה אם מעסיקים רוצים להשתמש בטכנולוגיות ביומטריות פולשניות. בצורה דומה, אין כל כך מה שמונע מהממשלה לגשת ולהחזיק דאטה שנאסף מחברות, וקיימת אפשרות שישתמשו בו כדי להפר זכויות אדם".