"ישראל מתכוננת לפעולה נגד איראן; מבקשת סיוע מארה"ב"

גורמים אמריקאים ל-NBC: אנשי צבא איראניים נמצאים בכל בסיס צבאי רוסי או סורי בסוריה • "כבר בתקופת ממשל אובמה נודע לארה"ב על מאמצים גוברים של ישראל בזירה הקרקעית בסוריה, לרבות מעורבות אפשרית של אנשי צבא ישראלים, במאמץ לבלום פעילות חיזבאללה שם"

ג'יימס מאטיס / צילום: קרלוס בארייה, רויטרס
ג'יימס מאטיס / צילום: קרלוס בארייה, רויטרס

שלושה פקידי רשות אמריקאים אומרים כי נראה שישראל מתכוננת עתה לפעולה צבאית נגד איראן והיא מבקשת סיוע ותמיכה מארה"ב - כך מסרה היום רשת NBC בכתבה על על המתיחות הגוברת בין ישראל לאיראן.

לדברי NBC, מפקדים בכירים בצה"ל נפגשים עם בכירים בצבא ארה"ב, הן באזור והן בארה"ב, בתקווה לזכות בתמיכה אמריקאית לפעולה חזקה יותר נגד איראן בסוריה. פקידים אמריקאים אומרים, כי ישראל מבקשת, בין היתר, גם תמיכה מודיעינית.

"ישראל מפגינה חששות הולכים וגוברים מהשפעתה של איראן בסוריה", אמרו הפקידים האמריקאים. לדבריהם, בעוד שרוסיה מנהלת את הלוחמה האווירית למען משטר אסד, איראן מנהלת את המערכה הקרקעית; אנשי צבא איראניים נמצאים בכל בסיס גדול של משטר אסד או של צבא רוסיה בסוריה.

"ברשימת מוקדי המתיחות בעולם בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר להתלקחות, פריצת עימות צבאי בין ישראל לאיראן נמצאת עתה במקום הראשון", אמר פקיד בכיר אמריקאי.

לדברי שלושת הפקידים, שלושה מטוסי F-15 של חיל האוויר הישראלי הם שתקפו ביום א' בסיס של החטיבה ה-47 של צבא איראן ליד העיר חמה, במערב סוריה. יצוין שישראל לא נטלה את האחריות להתקפה בה נהרגו כ-25 חיילים איראניים, לרבות שני קצינים, ונפצעו כ-30. מטרתה הייתה כלי נשק, לרבות טילי קרקע-אוויר, שאיראן העבירה באחרונה לבסיס. לדברי NBC, התקפה זו היא הסימן העדכני ביותר לכך שישראל ואיראן נעות עתה לקראת לוחמה גלויה.

בשבועיים שחלפו הגדילה איראן את תדירות טיסות התובלה של מטוסי חיל האוויר האיראני לסוריה, נאמר בדיווח. המטענים בטיסות אלה כוללים נק"ל, תחמושת וטילי קרקע אוויר. שני פקידים אמריקאים אמרו, כי הטילים נועדו לחיזוק היכולת המבצעית של כוחות הקרקע האיראניים בסוריה וגם לפגיעה בישראל.

במשך שנים תיעדה ארה"ב משלוחי נשק מאיראן ללוחמי חיזבאללה בסוריה שנלחמו בצד כוחות משטר אסד, אך באחרונה העלתה איראן את רמת ההיקף של משלוחי הנשק והסיוע הלוגיסטי לחיזבאללה.

אתמול (ב') אמר שר-ההגנה האמריקאי ג'יימס מאטיס, כי הוא ועמיתו הישראלי אביגדור ליברמן, דיברו "באריכות מסוימת", במהלך פגישתם בפנטגון בשבוע שעבר, על נוכחות איראן בסוריה ועל פעולותיה שם. לדבריו, הישראלים חוששים שכוחות איראניים, או כוחות של חיזבאללה, יתקפו את ישראל.

"הכוחות האיראניים, או כוחות חיזבאללה, מנסים להתקרב לגבול עם ישראל, וכוונתי לומר קרוב מאוד לגבול, וראינו שישראל נקטה פעולה בעקבות זאת", אמר מאטיס.

ביום ג' שעבר ביקר בישראל גנרל ג'וזף ווטל, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב. זה היה ביקורו הראשון בישראל מאז שנכנס לתפקידו בפיקוד המרכז, אם כי ישראל אינה כלולה בתחום האחריות של פיקוד זה. ווטל נפגש עם הרמטכ"ל, רא"ל גדי אייזנקוט, ודן עמו על ההשפעה הגוברת של איראן בסוריה. לאחר מכן, ביקר ווטל את הכוחות האמריקאים המוצבים בסוריה.

לפני שלושה שבועות תקפו מטוסים של חיל-האוויר הישראלי בסיס של צבא סוריה ליד העיר חומס, שבו שוכנו חיילים איראניים ואופסנו מל"טים איראניים.

הדיווח ב-NBC מציין, כי פעולות ישראליות נגד כוחות איראניים בסוריה החלו כבר לפני שנים. על פי הדיווח, כבר בתקופת ממשל אובמה למדה ארה"ב על מאמצים גוברים של ישראל בזירה הקרקעית בתוך סוריה, לרבות מעורבות אפשרית של כוחות ישראליים בשטח, במאמץ לבלום פעילות גוברת והולכת של חיזבאללה שם. המקור לפיסת מידע זו הוא פקיד בממשל אובמה.

בעוד שישראל לא ביקשה אז אישור מארה"ב לפעולה נוספת, "כמה מסרי אזהרה נשלחו", לדברי אותו פקיד לשעבר. מאז שבה ישראל לניהול קמפיין של התקפות ממוקדות.