אפל מפתיעה: הרווח הנקי למניה עמד על 2.73 דולר ברבעון

למרות שהרבעון הראשון חלש מסורתית אצל אפל, החברה דיווחה על נתונים שעומדים בציפיות האנליסטים • הרווח הנקי עמד על 13.8 מיליארד דולר, עלייה של 30% לעומת התקופה המקבילה ב-2017 • דירקטוריון אפל אישר רכישה חוזרת של מניות בשווי 100 מיליארד דולר

מנכ"ל אפל טים קוק / צילום: רויטרס - Stephen Lam
מנכ"ל אפל טים קוק / צילום: רויטרס - Stephen Lam

למרות החשש מרבעון חלש, אפל  עמדה בציפיות האנליסטים ברבעון הראשון של 2018, ובשורת הרווח עקפה אותן במעט. לפי הדו"חות הכספיים שפרסמה ענקית הטכנולוגיה הלילה (ג'-ד'), הכנסותיה בין ינואר למרץ עמדו על 61.1 מיליארד דולר, בהתאם לתחזיות, ברבעון שנחשב מסורתית לחלש מבחינת החברה. בתקופה המקבילה ב-2017 עמדו ההכנסות על 52.9 מיליארד דולר, כך שמדובר בעלייה של 16%.

הרווח הנקי המתואם למניה עמד על 2.73 דולר, מעט גבוה מהציפיות שעמדו על 2.69 דולר (או 2.67 דולר לפי חלק מהמשאלים). במספרים אבסולוטיים עמד הרווח הנקי על 13.8 מיליארד דולר, עלייה של 30% לעומת 2017. לא מדובר בהצלחה דרמטית, אך כן בנתונים סולידיים וטובים.

תחזית ההכנסות של אפל לרבעון הבא נעה בין 51.5 מיליארד דולר ל-53.5 מיליארד, ואילו תחזית האנליסטים עמדה על 51.61. בשורות חשובות למשקיעים הן שהדירקטוריון אישר רכישה חוזרת של מניות בשווי 100 מיליארד דולר, ואת הגדלת הדיבידנד בשיעור של 16%.

כמו ברבעון הקודם, מה שיכול להעיב על הישגי אפל ברבעון הוא היקף מכירות אייפון ביחידות: 52.2 מיליון, נמוך מעט ביחס לציפיות שעמדו על 52.54 מיליון. הפער בין העמידה בתחזית ההכנסות לנתון זה יכול להיות מוסבר במכירות מעט חזקות מהצפוי של מכשיר הדגל אייפון X, העולה 1,000 דולר, ביחס לדגמים זולים יותר (אפל עצמה אינה מפרטת את חלוקת המכירות הפנימית בין הדגמים). בסך הכל הניבו האייפונים לאפל יותר מ-38 מיליארד דולר ברבעון, וכרגיל מדובר בחלק הארי של הכנסותיה. מספר האייפונים שנמכרו עלה ב-3% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה, ואילו ההכנסות מהם עלו ב-14%.

קטגוריה שרשמה התחזקות קלה ברבעון הזה היא האייפד: יותר מ-9 מיליון יחידות נמכרו והניבו לאפל הכנסות של 4.1 מיליארד דולר, עליות של 2% ו-6% בהתאמה. בסוף החודש שעבר השיקה אפל דגם אייפד חדש, המיועד במיוחד לתלמידי בתי ספר. לעומת זאת מספר מחשבי המק שנמכרו ירד ב-3%, ועמד על 4.07 מיליון. ההכנסות מהם נשארו ללא שינוי - 5.8 מיליארד דולר. עליות מרשימות נרשמו בקטגוריית השירותים (אפליקציות ומוצרי תוכנה כמו אייטיונס ואחרים), שהניבה הכנסות של יותר מ-9 מיליארד דולר, עלייה של 31%; וכן בקטגוריית המוצרים הנוספים, הכוללים בין היתר את אפל ווטש ואת אוזניות ביטס, שהכניסו כמעט 4 מיליארד דולר - זינוק של 38%.

בחלוקה גיאוגרפית, העלייה הגדולה ביותר בהכנסות נרשמה ביפן, עם 22%. אחריה סין עם 21%, יבשת אמריקה עם 17% ואירופה עם 9%. מעניין לשים לב שהכנסות אפל מסין (13 מיליארד דולר) כמעט הדביקו את ההכנסות מאירופה (13.8 מיליארד), בעקבות המאמצים האדירים שמשקיעה החברה להתחזק בשוק הסיני. נתונים אלה עדיין נמוכים בהרבה מההכנסות ביבשת אמריקה העומדות על 24.8 מיליארד דולר.

כצפוי, מנכ"ל אפל טים קוק אמר בעקבות הדו"חות כי "אנחנו נרגשים לדווח על רבעון מארס הטוב ביותר שלנו אי פעם". הוא ציין כי "המשתמשים העדיפו את אייפון X על כל אייפון אחר ברבעון הזה, בדיוק כמו בקודמו".