דוברת הבית הלבן: הממשל עודד את נתניהו לפרסם המסמכים

שרה האקבי-סנדרס רומזת על תיאום בין ישראל לארה"ב לגבי נאום רה"מ על סוגיית הגרעין האיראני • "ישראל תגלה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מיקומם של 3 אתרים גרעיניים שלא היו ידועים למערב"

בנימין נתניהו במצגת על הגרעין האיראני \ צילום: רויטרס
בנימין נתניהו במצגת על הגרעין האיראני \ צילום: רויטרס

דוברת הבית הלבן, שרה האקבי-סנדרס, אמרה אמש (ג'), כי ממשל טראמפ עודד את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפרסם את מאגר המידע על הפעילות הגרעינית של איראן.

בתדרוך לכתבים נשאלה הדוברת האם הבית הלבן שאף שישראל תיתן פומבי למסמכים (האיראניים) כדי להשפיע על הדיון הציבורי בתוך ארה"ב לגבי התנערות מההסכם הגרעיני עם איראן? תשובתה הייתה כי "אני חושבת שהיה רצון לוודא שאנשים יבינו את האמת ויעמוד לרשותם כל המידע שקיים בסוגיה זו".

שאלה: האם הממשל עודד את ישראל לפרסם את המידע בתאריך מסוים?

האקבי-סנדרס: "אינני מודעת לתיאום ספציפי לגבי העיתוי, אבל בוודאי שתמכנו בהצהרות (של ישראל) ובמאמציה".

שאלה: כאשר דונלד טראמפ דיבר עם נתניהו בשבת, האם מאגר המידע על איראן שבידי ישראל עלה בשיחה?

האקבי סנדרס: "אינני בטוחה מה דובר בשיחה מעבר למה שפורסם בהודעה הרשמית של הבית הלבן, אך אני יודעת שדיברנו עם ישראל על התוכנית לתת פומבי למידע וקיבלנו הודעה מראש לפני נאום נתניהו".

הרמזים הברורים של הדוברת על תיאום בין וושינגטון לירושלים לגבי מועד נאומו של רה"מ מאששים הערכות של אנליסטים על זהות האינטרסים בין שתי הבירות: טראמפ היה זקוק לגיבוי מגורם בינלאומי לכוונתו להתנער מההסכם לאחר שמדינות אירופה, רוסיה וסין סרבו לתת לו את הגיבוי הזה. נתניהו, שלא הצליח לשכנע את הנשיא הקודם, ברק אובמה, להימנע מחתימה על ההסכם עם איראן, היה יותר מנלהב לעזור לנשיא הנוכחי לנקוט צעדים נגד שלטון האייתאללות בטהראן.

הבית הלבן לא טען שהמידע שהציג נתניהו מוכיח שאיראן מפרה את ההסכם מ-2015. אך האקבי-סנדרס אמרה כי גילויי רה"מ שופכים אור חדש על היקפה של ההונאה האיראנית המקורית. היא התייחסה בזלזול לשגיאת כתיב בהודעת התגובה של הממשל על נאום נתניהו. משגיאת הכתיב עלה כי ארה"ב מאשימה את איראן בהפרות עכשוויות של ההסכם.

בנוסח המקורי נאמר: "לאיראן יש תוכנית גרעינית חשאית ואיתנה". הנוסח הנכון הוא: "לאיראן הייתה תוכנית גרעינית חשאית ואיתנה". הדוברת אמרה שמדובר בשגיאה "פקידותית" והוסיפה: "אנחנו חושבים שאת השגיאה הגדולה ביותר עשה ממשל אובמה, שבכלל חתם על ההסכם".

פקידי רשות בירושלים אמרו ל"ניו-יורק טיימס" כי ישראל מתכננת להראות את מאגר המידע שבידיה גם לוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית, לרבות מידע על כמה אתרים גרעיניים באיראן שלא היו ידועים למערב עד עתה. על פי התכנון הישראלי, ידרשו פקחי הוועדה לפתוח לפניהם את האתרים האלה, גם אם כמה מהם נסגרו או פורקו לפני שנים. היות שאיראן מגדירה חלק גדול מאתריה הגרעיניים כשטח צבאי, היא תסרב כנראה לפתוח אותם לזרים - ובכך ייווצר משבר נוסף סביב העסקה האיראנית, התפתחות שמתאימה לאינטרסים של נתניהו וטראמפ.