האופניים והקורקינטים החשמליים על הכוונת של רשות המסים

עובדי מע"מ ערכו מבצע ביקורת ארצי בתחום האופניים והקורקינטים החשמליים • באחת החנויות, במקום הקופה, נמצא כי בעל המקום מחזיק קופסת קרטון עם כסף וקבלות אשראי • לביקורת בחנות אופניים במאה שערים הגיעו מבקרי הרשות מלווים בשוטרים, והחלה התקהלות המונית מלווה בצעקות

אופניים חשמליים בשדרות רוטשילד / צילום: שאטרסטוק
אופניים חשמליים בשדרות רוטשילד / צילום: שאטרסטוק

ענף מכירת האופניים החשמליים משגשג, ורשות המסים רוצה את הנתח שלה בחגיגה: מאות מעובדי מע"מ ערכו מבצע ביקורת ארצי בתחום האופניים והקורקינטים החשמליים. במסגרת המבצע התבצעו 234 ביקורות בחנויות שעוסקות, בין היתר, במכירת כלים אלה.

מדובר בענף הנמצא בצמיחה, שכן החל משנת 2010 מכירת אופניים חשמליים הפכה לחוקית, ומאז המכירות בענף זינקו במאות אחוזים בשנה. על-פי הערכות נמכרים בישראל כ-200,000 זוגות אופניים רגילים ו-50,000 זוגות אופניים חשמליים בשנה. למבצע צורפו גם מפקחים ממשרד התחבורה.

ובאופן לא מפתיע במיוחד, התברר כי גם בענף האופניים החשמליים, קיים חשש להעלמות מס. בין היתר, במסגרת המבצע, במהלך ביקורת בחנות אופניים בבאר-שבע נתגלה כי הקופה ריקה, בעוד שבעת הביקורת פקדו את העסק מספר לקוחות. בעל העסק טען בפני המבקרת: "את מביאה לי את המזל". במקום נתגלה כי אין רשימות מלאי ולא נערכו כאלה. התיק הוכנס לביקורת מעמיקה.

בביקורת נוספת שנערכה בחנות אופניים חשמליים באשדוד עלה כי במקום התבצע יבוא של מצערות גז לא חוקיות ומסוכנות לשימוש. בנוסף, העוסק לא ערך ספירת מלאי לסוף שנה, לדבריו משום ש"טרם הספיק, ספירת המלאי בעריכה".

בחנות נוספת באשדוד נשאל העוסק היכן הקופה הרושמת על-מנת לבצע ספירה, והוא הצביע על קופסת מתכת שלצדו. התיק הועבר לביקורת חשבונות.

קופסת קרטון במקום קופה

בנהריה התבצעה בדיקה בחנות יחד עם צוות של משרד התחבורה, ונמצאו אופניים חשמליים שעברו שדרוג למהירות של 48 קמ"ש, בעוד שהחוק מתיר מהירות מקסימלית של 25 קמ"ש. כמו כן, נמצא כי העוסק אינו מדווח בהתאם לחוק על עסקאות טרייד-אין, אינו רושם את המלאי ומבצע תשלומים באשראי ישר לספקים ולא דרך הקופה.

בחנות אופניים ביפו, שלה עוד סניף בטירה, נמצא בקופה עודף ביחס לרישומים. בתגובה לממצאים החל בעל העסק להתעצבן ולהתפרע, חטף למבקרת את טופס ספירת הקופה והעלים אותו. האירוע טופל במהירות על-ידי הזמנת משטרה למקום והגעת תגבור מע"מ. לאחר מכן, המשיכה הביקורת והאב עוכב לחקירה במשרד מע"מ.

בביקורת נוספת שנערכה בתל-אביב נמצא כי בעל העסק לא מנהל קופה רושמת. במקום הקופה, בעל המקום מחזיק קופסת קרטון עם כסף וקבלות מתשלום באשראי. לטענת בעל העסק, הוא לא ניהל קופה רושמת מזה כ-30 שנה.

לביקורת שנערכה בחנות אופניים חשמליים וצעצועים במאה שערים בירושלים הגיעו מבקרי הרשות מלווים בשוטרים וערכו ספירת מלאי. במהלך החיפוש בעסק הסתיימו הלימודים ב"כולל" הסמוך, והחלה התקהלות המונית מלווה בצעקות. הביקורת הסתיימה תוך תפיסת מסמכים, והשוטרים חסמו את הרחוב על-מנת לאפשר את עזיבת המבקרים.

לאחר ביקורת זו המשיכו המבקרים למעלות דפנה, שכונה חרדית נוספת ונכנסו לחנות נוספת. בעל החנות קיבל אותם בחיוך והראה להם תמונות שלהם כשצולמו בעת הביקורת במאה שערים. מסתבר כי ישנה קבוצת וואטסאפ המעבירה מידע על ביקורות ומבצעים של רשות המסים באזור. בחנות גילו המבקרים כי קיים חוסר בקופה הרושמת.

במקביל למבצע הביקורת התקיים גם מבצע גבייה ואכיפה על-ידי יחידת ההוצאה לפועל של רשות המסים ומשרדי מע"מ, בשיתוף-פעולה עם משטרת ישראל. במסגרת המבצע נגבו כ-100 מיליון שקל מ-1,140 עוסקים. כמו כן, עוקלו 44 רכבים ופונה עסק אחד. במהלך פעילות גבייה ואכיפה שהתבצעה באום אל-פחם אצל עוסק, יצא שכנו של העוסק מביתו עם מברג ואיים בצעקות על הנוכחים במקום בטענה כי רכביהם מפריעים למשאית הזבל לבצע את עבודתה. העובדים שמרו על קור-רוח, ולאחר שהמצב נרגע והמשיכו בעבודת האכיפה מול העוסק.

בפעילות נוספת באום אל-פחם נעשתה פעילות לעיקול מזומנים בסופר מרקט באום אל-פחם, נתגלה כי הקופה הרושמת אינה עובדת תקופה ארוכה, ואין סרט קופה. העוסק הועבר להמשך טיפול במחלקת ביקורת חשבונות. במהלך המבצע בוצעה פעילות גבייה ואכיפה בעסק למכירת פלאפונים וציוד נלווה לפלאפונים. מהעסק עוקל מלאי גדול של אביזרים, מוצרים שונים של פלאפונים, ולמעשה החנות רוקנה כמעט מכל המלאי. בעלי העסק זומנו לחקירה.