פרשת ישראל ביתנו: "שיחדתי את סגן ראש עיריית ראשל"צ"

נלי דינוביצקי, עדת המדינה בפרשת ישראל ביתנו, סיפרה היום כי שיחדה בעבר גם את ודים קירפיצ'וב ז"ל, מי שהיה סגן ראש עיריית ראשל"צ ומ"מ ראש העירייה מטעם מפלגת ישראל ביתנו

פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף
פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף

נלי דינוביצקי, עדת המדינה המעידה בפרשת ישראל ביתנו, סיפרה היום (ד'), במסגרת יום הדיונים השני לעדותה, כי שיחדה בעבר גם את ודים קירפיצ'וב ז"ל, מי שהיה סגן ראש עיריית ראשון-לציון וממלא-מקום ראש העירייה מטעם מפלגת ישראל ביתנו. (לסיקור יום העדויות הראשון של עדת המדינה) (לסיקור על התשלום שקיבלת עדת המדינה)

לפי דינוביצקי, שהייתה בעלת חברת הפקות בתקופה הרלוונטית, היא שילמה לקירפיצ'וב ז"ל סכום של 5,000 שקל עבור בחירתה להפיק אירוע לציון 20 שנים לעלייה. התשלום התבצע לשיטתה באותו האופן שבה בוצעו לכאורה התשלומים שלה לפאינה קירשנבאום ודוד גודובסקי - עמלה של 10% מסך שווי ההפקה שקיבלה.

כזכור, דינוביצקי מעידה כעדת מדינה נגד סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום, בפרשה בה נאשמת קירשנבאום, יחד עם נאשמים אחרים, בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים ועבירות נוספות.

בדיון הקודם העידה דינוביצקי בחקירה ראשית ונחקרה נגדית על-ידי עורך הדין גיורא אדרת, המייצג את קירשנבאום, בחקירה שבמהלכה נחשפו סכומי-העתק שהמדינה משלמת לה במסגרת שיתוף-הפעולה שלה כעדת מדינה (יותר מ-300,000 שקל).

נלי דינוביצקי / צילום: שלומי יוסף
 נלי דינוביצקי / צילום: שלומי יוסף

מהימנות עדת המדינה מתערערת

היום נמשכה עדותה של דינוביצקי עם חקירה נגדית מטעמו של רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, הנאשם אף הוא בפרשה. את החקירה ביצע עו"ד אבי חימי, המייצג את כהן.

עו"ד חימי סקר חלקים נרחבים מעדויותיה של דינוביצקי במשטרה, כאשר הוא מדגיש כי במקרים רבים התקשתה דינוביצקי לזכור את הפרטים עליהם נשאלה, ונזכרה בהם רק לאחר שהם הוצגו לה על-ידי החוקרים:

חימי: "בחקירה האחרונה שלך, אחרי 15 חקירות, כששואלים אותך על רמי כהן, את אומרת: 'מי זה רמי כהן, יש לי בעיה של שמות', וזה בחקירה האחרונה, אחרי שהראו לך את כל המסמכים". 

דינוביצקי: "נכון". 

לאחר מכן ביקש  עו"דחימי לברר עם העדה את כמות מפגשי הריענון שנערכו לה בפרקליטות, לקראת עדותה בבית המשפט. שאלה המתייחסת לאירועים מהתקופה האחרונה.

חימי: "כמה פעמים היית בפרקליטות?"

דינוביצקי: "פעם אחת". 

עו"ד מאור אבן-חן (התובע): "אני רוצה לתקן, היא הייתה אצלנו פעמיים". 

חימי: "או! נלי, זה היה לפני חודש, את נסעת במיוחד, את לא זוכרת שהיית פעמיים? איך השופט יכול להגיד שהוא יכול להסתמך על מה שאת אומרת? זה מלפני חודש. את מאוד מדאיגה אותי עם הזיכרון שלך".

דינוביצקי: "אל תדאג".

בשלב מסוים, ולאחר שדינוביצקי התקשתה להיזכר בפרטים נוספים המהותיים לפרשה, לרבות סכומי הכספים שהתבקשה לכאורה לגבות בשם קירשנבאום מגורמים שונים על-מנת לכסות את חלקה בחברת יבוא הסיגריות שהקימו ביחד, הטיח בה עו"ד חימי את הדברים הבאים: "את עדת מדינה, את מקבלת המון כסף, את צריכה לספק תמורה. וגם עכשיו את צריכה לספק תמורה, כי את יודעת שאם התובע יגיד שלא העדת טוב, לא תקבלי את הכסף". "כן", השיבה דינוביצקי". חימי המשיך: "התשובות שלך משגעות אותו, את לא צמודה לאמת אף פעם, את מרמה אנשים". בשלב הזה פנתה דינוביצקי לשופט בייאוש: "כבוד השופט, אני מוכנה לעבור פוליגרף...".

על האמירה הזאת של דינוביצקי קפץ חימי כמוצא שלל רב, מכיוון שלא הייתה זאת הפעם הראשונה שדינוביצקי הציעה הצעה מהסוג הזה:

חימי: "אז בחקירה הראשונה שלך (לפני שחתמה על הסכם עדת מדינה, ב' ש'), לא אמרת את האמת?"

דינוביצקי: "כן, חלקית". 

חימי: "אם תפתחי את העדות, גם שם, כששיקרת, אמרת שאת רוצה פוליגרף. אז גם כשאת משקרת, את אומרת שאת רוצה פוליגרף. את חושבת שאת עושה רושם על מישהו?"

דינוביצקי: "אני מוכנה לעבור. זה היה לפני ההסכם". 

חימי: "אז כשאת רוצה להיראות אמינה בפני המשטרה, את גם ביקשת פוליגרף. את תמיד מבקשת פוליגרף, זה לא עושה רושם על אף אחד".

העדה מפעילה את המשטרה

לאחר מכן, עבר חימי לתקופה שבה הופעלה דינוביצקי על-ידי המשטרה, במסגרת הסכם עדת המדינה. דינוביצקי התבקשה על-ידי חוקרי המשטרה להיפגש עם גורמים מרכזיים הקשורים לפרשה ולתעד את הפגישות עמם.

דינוביצקי, שכבר הייתה שקועה בחובות רבים באותה נקודה, הסבירה למשטרה כי חלק מהגורמים איתם הם מבקשים היא תפגש, מסרבים לפגוש אותו בשל החובות שצברה.

לאור זאת הציג חימי שורה של מזכרים שנכתבו על-ידי חוקרי המשטרה בזמן אמת, לפיהם הייתה זאת דינוביצקי שהגתה את הרעיון לפיו החוקרים יעבירו לה סכומי כסף במזומן, באמצעותם תתחיל להחזיר את חובותיה, מה שיאפשר לשיטתה לקדם את הפגישות עם הגורמים שהמשטרה חפצה שתיפגש עמם.

מתוכן המזכרים שהוצגו על-ידי חימי מצטיירת תמונה, לפיה מרגע שהצעתה של דינוביצקי לכיסוי חובותיה באמצעות כספי המשטרה נענתה בחיוב, היא הפכה להיות הצד האקטיבי ביחסים מול המשטרה, והתקשרה מספר פעמים לחוקרים על-מנת לברר מתי תתבצע "ההפעלה" הבאה, והציעה מעת לעת לשלם את חובותיה לנושים נוספים, אשר לשיטתה היו חיוניים לקידום החקירה.

חימי טען כי מההתנהגות של דינוביצקי באותה עת עולה כי היא למעשה ניצלה את המשטרה לטובת תשלומי חובותיה, וכי מה שעמד לנגד עיניה היה תשלום החובות בלבד, ולא קידום החקירה: "במזכר רשום שהתקשרת לחוקרים, ושאלת מתי ממשיכים בתוכנית ההפעלה. אני לא מבין, את ראש להב 433? למה זה מעניין אותך? כי את רוצה להחזיר חובות, את מנצלת את המשטרה", ובהמשך הוסיף: "אני חושב שאת גאונה! יש לך חובות, את אומרת למשטרה את השמות של אנשים, ואת מצפה שהם יתנו כסף כדי לפתור את הבעיות שלך". 

דינוביצקי השיבה כי ישנם הסברים הגיוניים לכל שיחות הטלפון שהוזכרו, וכי כל הצעדים בהפעלתה נעשו בתכנון משותף עם המשטרה, ובמטרה לקדם את החקירה בלבד. 

ביקור מפתיע בבית המשפט

התרגשות גדולה נרשמה הבוקר במסדרונות בית המשפט המחוזי בתל-אביב, כאשר תלמידי כיתות ט' מבית הספר הכפר הירוק הגיעו לסיור לימודי בבית המשפט, והבינו בדיעבד כי שובצו לצפות בדיון באולם שבו מתנהל הדיון בפרשת ישראל ביתנו.

עשרות התלמידים שנכנסו לצפות בדיון, הצטופפו ביחד עם קירשנבאום על ספסלי העץ הצרים באולמו של השופט ירון לוי. לוי, שנראה משועשע מהסיטואציה, ביחד עם כל שאר יושבי האולם, הסביר בהתנצלות כי "מדובר בדיון ציבורי", ולכן הוא לא יכול למנוע כניסתם של צופים אקראיים לאולם.

משיחה שניהלנו איתם בהפסקה בין הדיונים, הפתיעו התלמידים ברמת הבקיאות שלהם בפרטי הפרשה (לאחר שהתעדכנו במהירות באמצעות הסמארטפונים שלהם במהלך הדיון) וניצלו את המפגש איתנו להצפת שאלות רבות (וחכמות) שעלו להם מהצפייה בדיון.