תם העידן בו נציגי סיידוף באים ויוצאים ממסדרונות הבנקים

זהו זה, יורוקום הולכת לפירוק, והנכס המרכזי שלה - גרעין השליטה בבזק - יועמד למכירה במכרז בצורה מסודרת • פרשנות

אפשר לברך. נראה שהסתיימו הספינים, תם עידן הידיעות הליליות שבהן נתי סיידוף ונציגיו באים ויוצאים ממסדרונות הבנקים ומגישים כביכול עוד הצעה, בניסיון אולי לנצל את הדד-ליין לפירוק יורוקום ואת השחיקה במניות בזק כדי לקנות את גרעין השליטה בחברה, בשרשור שמגיע עד אינטרנט זהב, במחיר כמה שיותר נמוך.

מה יקרה לבכירים

זהו זה, יורוקום הולכת לפירוק, והנכס המרכזי שלה - גרעין השליטה בבזק - יועמד למכירה במכרז בצורה מסודרת. כך היה צריך להיות מלכתחילה וזה הכיוון שהצביע עליו "גלובס". חבל שבוזבזו חודשים ארוכים על ניהול מו"מ שלא שירת דבר, לבד מהעיתונות הכלכלית ש"זכתה" לעשרות ידיעות שהלכו בדרך כל נייר.

יתכבד עתה סיידוף, איש האוטוטו (גם באפריקה וגם ביורוקום) ויגיש הצעה מסודרת לרכישת גרעין השליטה בבזק, כפי שיעשו, קרוב לוודאי, עוד גורמים כשייפתח המכרז, לדוגמה אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בדסק"ש, שמבין שהחזקות בבזק עדיפות לאין ערוך מהחזקה בסלולר, שוק תחרותי מאוד. אין גם כל סיבה שמרגע היציאה למכרז העניין ייגרר עוד מספר רב של חודשים. זה לא בריא לבזק, וזה גם לא בריא לבנקים עצמם.

יש שני תהליכים שמתרחשים או יתרחשו במקביל למכירת גרעין השליטה בבזק: הראשון הוא התפקיד של דורון תורג'מן, המנכ"ל של אינטרנט זהב ובי.קום, ה"קומות" שמעל בזק התלויות בדיבידנדים של בזק. שוויין בבורסה תלוי, כמובן, בתנודות במניית בזק. לשתיהן יש בבורסה ערך חיובי, בניכוי חובותיהן, וייתכן שאינטרנט זהב תצטרך רק מימון זמני עד כניסת בעל השליטה החדש, כדי לשרת את התשלומים לבעלי האג"ח. תורג'מן, שנבחר לאחרונה כדירקטור בבזק, הוא איש של שאול אלוביץ', ובדרך כלל כשמתחלפת השליטה, יתחלף גם המנכ"ל. בעצם, מעמדו יתערער כבר עם כניסת הפירוק לתוקף: הוא כבר לא יהיה המנהל-בוס של חברות החזקה. באין בעל שליטה באופן רשמי, הבנקים יהיו הבוסים שלו.

התהליך השני הוא מה שקורה בבזק עצמה: שלמה רודב, היו"ר הישן-חדש, לוקח את המושכות בחברה. בעולם העסקים כמו בעולם העסקים לא אוהבים זיהוי עם ההנהלה הישנה, בלי קשר ליכולותיה (והיו לה יכולות לא מובטלות), ובמיוחד על רקע פסטיבל החקירות והמעצרים של הבכירים - תחילה על ידי רשות ני"ע ובהמשך ע"י המשטרה. זהו פסטיבל שנמשך חודשים ארוכים מדי והציב את בזק בעין הסערה התקשורתית, שלא הפסיקה לגלגל את החברה ובכיריה בזפת ונוצות.

פסק הדין של עולם העסקים, אם כן, עוד לפני שניתן פסק דין אמיתי (הוא כנראה יינתן, אם יינתן, בעוד כמה שנים), הוא אחד: פרידה מאותם בכירים. זו אמנם דינמיקה לא ממש הוגנת, אבל כך הדברים עובדים בעולם העסקים. זו הסיבה שסטלה הנדלר מצאה את עצמה נפרדת מכיסא המנכ"ל, וזו הסיבה, להערכתי, שגם רון אילון, מנכ"ל yes, וסמנכ"ל הכספים שלו, מיקי ניימן, ייאלצו להיפרד מתפקידיהם. גם כיסאו של מנכ"ל וואלה! אילן ישועה שהעיד בפרשת בזק עלול להתנדנד עם כניסתו של בעל שליטה חדש. איזה בעל שליטה יסתדר עם מנכ"ל שדואג להקליט אנשים בסתר?