קבינט הדיור יבחן מתן מענקים למשפרי דיור במחיר למשתכן

המענקים בגובה 40 עד 60 אלף שקל יינתנו למשפרי דיור בפריפריה בלבד, ורק בפרויקטים בהם נותרו דירות מוזלות לאחר שהוצעו למחוסרי דיור מכל הסדרות • תכנית מחיר למשתכן ממשיכה לצנן את הביקושים בשוק

מחיר למשתכן בעפולה/  צילום: עופר גולן
מחיר למשתכן בעפולה/ צילום: עופר גולן

קבינט הדיור בראשותו של שר האוצר משה כחלון צפוי לדון בשבוע הבא בהצעת החלטה המתייחסת למשפרי דיור בתוכנית מחיר למשתכן. על פי הצעת ההחלטה, ביישובים בפריפריה בהם הקבלנים לא יצליחו למכור את הדירות המוזלות למחוסרי הדיור, ויגיעו לשלב בו יוכלו למכור את הדירות המוזלות למשפרי דיור, יוכלו גם האחרונים ליהנות ממענקים בגובה 40 אלף שקל עד 60 אלף שקל (תלוי ביישוב). נזכיר כי עד כה, מחוסרי הדיור קיבלו את המענקים האמורים אך על פי כללי תוכנית מחיר למשתכן, משפרי הדיור לא היו זכאים להם.

הרציונל שעומד מאחורי ההחלטה האמורה הוא להגדיל את האטרקטיביות למשפרי הדיור במכרזים בפריפריה וזאת על ידי השוואת ההנחה שיקבלו. נסביר שההנחה בפריפריה במסגרת תוכנית מחיר למשתכן אינה גדולה בהשוואה להנחה במרכז הארץ, וכדי להעצים אותה הוחלט על מתן מענקים. משפרי הדיור אינם זכאים לאותו המענק, וההנחה שיקבלו על הדירה המוזלת ללא המענק פחותה וכאמור לא משתווה להנחה שיוכלו לקבל על דירה דומה במחיר למשתכן במרכז. במטה הדיור ובמשרד הבינוי והשיכון מקווים שמתן המענקים כעת יהפוך את הדירות המוזלות בפריפריה לאטרקטיביות גם למשפרים.

חשוב לציין כי לא מדובר במענקים שיינתנו במסגרת התיקון שנעשה לפני מספר חודשים וזכה לכינוי 'מחיר למשתפר', תיקון שקבע כי פרויקטים בבנייה 'סמי רוויה' בפריפריה ישווקו גם למשפרי דיור מהרגע הראשון. בפרויקטים אלו אין כוונה להעניק את המענק האמור והמענקים יינתנו רק לפרויקטים בהם הקבלן נותר עם דירות לא מכורות לאחר שהציע אותן לכלל מחוסרי הדיור בכל הסדרות (סדרה א, ב' ו-ג'). עוד נציין כי החלטה זו (מתן מענקים למשפרי דיור) עשויה גם להוביל למצב שיכול להשפיע על שוק הדיור בהיקף נרחב יותר. כך, משפר דיור שיקבל מענק לרכישת דירה מוזלת בפריפריה, ובכך תגדל ההנחה שלו על הדירה המוזלת, יוכל במקביל להוזיל גם את הדירה שהוא מוכר ביתר קלות, מה שעשוי לחזק את ההשפעה על שוק הדיור כולו. נזכיר כי היום משפרי הדיור מתקשים למכור את הדירות הישנות שלהם במחיר מלא וזאת בשל מיעוט המשקיעים וגם מיעוט מחוסרי הדירה שמעדיפים להמתין לדירות המוזלות של מחיר למשתכן.