המרוץ הסוער בדרך לתפקיד נשיא לשכת רואי החשבון

פעם הם היו חברים, אבל בימים אלה רו"ח-עו"ד ג'ק בלנגה ורו"ח איריס שטרק מתקוטטים סביב מועמדותם בבחירות לנשיאות הלשכה, שאמורות להיערך בספטמבר 2018 • מתמודד נוסף מותח ביקרות על בלנגה מעצם עיסוקו בפועל כעו"ד ולא כרו"ח, ואף אחד לא נשאר חייב

רו"ח ועו"ד ג'ק בלנגה / צילום: שלומי יוסף
רו"ח ועו"ד ג'ק בלנגה / צילום: שלומי יוסף

לפני כ-8 חודשים נפגשו נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח יזהר קנה, רו"ח איריס שטרק ורו"ח-עו"ד ג'ק בלנגה, במשרדו של קנה. שלושתם היו מאותו "מחנה" בלשכת רואי החשבון. קנה מכהן כנשיא מטעם המחנה, שטרק כסגנית הנשיא וכיו"רית ועדת הקשר עם רשות התאגידים, ובלנגה כסגן נשיא וכיו"ר ועדת המסים. במהלך הפגישה המשולשת, הודיע קנה לשטרק ולבלנגה, כי הוא לא מתכוון להתמודד לקדנציה נוספת בתפקיד (החלטה שעליה הכריז מספר פעמים בעבר), וכי בהתאם לסיניוריטי (לוותק) שלהם בלשכה, קנה סבור כי שטרק צריכה להיות המתמודדת מטעם הרשימה שלהם בבחירות הבאות לנשיאות הלשכה, ובלנגה צריך לתמוך בה.

שלושת רואי החשבון הסכימו, שכל הכוחות של המחנה שלהם יאוחדו תחת הובלת שטרק - ושכל סגני הנשיא והשותפים שלהם בוועד המרכזי כיום, יתמכו בה כמועמדת המחליפה את יזהר קנה לנשיאות הלשכה. הם לחצו ידיים, ויצאו לדרך המשותפת, שאמורה הייתה להימשך מספר חודשים קדימה, ולהגיע לשיאה ביום הבחירות לנשיאות הלשכה, בספטמבר 2018.

אך האידיליה המשולשת לא נמשכה זמן רב. פחות מחודש לאחר מכן, הודיע בלנגה, כי הוא מתכוון להתמודד בעצמו לנשיאות. זאת, לפני ששטרק עצמה הכריזה על מועמדותה.

מה קרה בין הפגישה המשולשת במשרדו של קנה, להודעתו של בלנגה?

איריס שטרק פרסמה מאמר מקצועי שמתנגד לאחד השינויים שהיו צפויים להיערך במסגרת רפורמת "חברות הארנק", שחוקקה רשות המסים. במאמר העירה שטרק על מה שכונה על-ידה "עיוות משמעותי" בחקיקה, ואשר תוקן בהמשך, ולא הוכנס לחקיקה.

הבעיה, כך אומרים גורמים המכירים את שטרק ובלנגה, שבלנגה היה הגורם האחראי מטעם לשכת רואי החשבון על הבעת עמדת הלשכה במסגרת הליכי החקיקה האמורה; ושטרק נכנסה ל"זירה שלו". וכך, נולד הפיצול במחנה קנה-שטרק-בלנגה, שהוליד שני מועמדים לנשיאות הלשכה מאותו מחנה; וכן היווה את יריית הפתיחה לעוד מערכת בחירות סוערת.

הבחירות לנשיאות לשכת רואי חשבון, לוועד המרכזי ולוועדי הסניפים והמרחבים של הלשכה, יתקיימו ב-4 בספטמבר השנה. במועד זה ממש - מסתיימות גם 3 שנות כהונה של נשיא הלשכה המכהן רו"ח יזהר קנה, אשר הצהיר כבר במהלך מסע הבחירות שלו, כי לא יתמודד לקדנציה שנייה רצופה, וכעת הוא פועל כפי שהתחייב .

נשיא הלשכה נבחר בבחירות אישיות, ישירות וחשאיות אחת ל-3 שנים, והוא מכהן כיו"ר הוועד המרכזי (הדירקטוריון) והאסיפה הכללית. לשכת רואי חשבון מונה כיום כ-14,300 חברים - מספרם עלה בשנה החולפת תחת כהונתו של קנה. יחד עם זאת, לא כל חברי הלשכה הם גם בעלי זכות בחירה. רשימת בעלי זכות הבחירה הפוטנציאליים נסגרה לפני כחודשיים על-פי התקנון, ולהערכת נשיא הלשכה, קנה, יהיו בפועל כ-12,000 בעלי זכות הצבעה.

נכון להיום הודיעו שלושה חברי ועד מרכזי על כוונתם להתמודד לתפקיד נשיא הלשכה: שני סגני נשיא - רו"ח שטרק, רו"ח ועו"ד בלנגה ורו"ח (חבר הוועד המרכזי) חן שרייבר.

בשיחות שערכו המתמודדים עם "גלובס" נחשף עומק הקרע ביניהם, שחלקם צפויים, כך נראה, להשתמש בכל התחמושת שברשותם על-מנת לנסות לקעקע את מועמדותו של יריבם.

כך, בתגובה לטענות שעלו נגד בלנגה על כך שפעל בניגוד לסיכום שהושג במשרדו של יזהר קנה, מסר בלנגה ל"גלובס", כי "ההסכם (בינו לבין שטרק, א.ל.ו) כלל תמיכה הדדית לנשיא הלשכה במועדים שונים והופר על-ידה".

רוח איריס שטרק / צילום: ניב קנטור
 רוח איריס שטרק / צילום: ניב קנטור

"לא על חשבון רואי החשבון"

שטרק לא נותרת חייבת ומסרה ל"גלובס", כי היא לא הפרה אף הסכם ביניהם. "במסגרת ההכנות להתמודדות שלי לנשיאות, הציע רו"ח קנה נשיא הלשכה, שסייעתי משמעותית להיבחרו לתפקיד הנשיא, שכעת כל הכוחות של המחנה שלנו יאוחדו תחת הובלתי, מה שהיה נראה ליזהר קנה ולכולנו מתבקש. מבחינת בלנגה, העניין, שעלה ארבעה חודשים לפני שהכרזתי על מועמדותי, עוד בחודש ספטמבר,2017, שרד פחות מחודש ימים, והוא חיפש אחר תירוץ, שעד היום אינו ברור".

עוד אמרה שטרק, כי "בלנגה הוא זה שהפר את ההתחייבות בשל תירוץ קלוש על כך שהבעתי את דעתי המקצועית במאמר בנושא חברות הארנק, שלכאורה סתרה את עמדתו, למרות שזמן קצר לאחר מכן התהדר באותה עמדה שהובלתי".

עכשיו בלנגה לא נותר חייב, ומסר: "איני מתהדר, ומעולם לא התהדרתי, בעמדה ששטרק הובילה. העמדה אינה נכונה מקצועית, ואף פעם לא הייתה נכונה. המצב בדיוק הפוך".

ובינתיים, שטרק "התקדמה" לטענות אחרות נגד המועמד המתמודד מולה. לדבריה, לאחר שבלנגה הודיע על מועמדותו, "נדהמה" מכך שהובא לידיעתה שעיסוקו המרכזי והעיקרי של בלנגה הוא כעורך דין וכבעלים של משרד עורכי דין פעיל, שיש לו אתר של משרד עורכי דין באינטרנט, שהוסר מהרשת לקראת הבחירות, "כך שבכל מקרה אין לו תנאי הסף הנדרש לכהונה בתפקיד הנשיא".

שטרק הוסיפה, כי "על אף שלא אני הפרתי את ההסכם, לשמחתי בסוף הוא התברר כלא רלבנטי. תארו לכם שתשבו עם רופא שיניים שבסוף יתברר כרופא אורתופד. לא בבית-ספרנו ולא על חשבון רואי חשבון. שמחתי לגלות את האמת לפני שיצאתי לדרך והכרזתי רשמית על מועמדותי".

לדבריה, "בראש גילדה מקצועית צריך לעמוד אדם שקם בבוקר כרואה חשבון והולך לישון כרואה חשבון, מכיוון שהבעיות ביומיום והאתגרים הם ייחודיים לציבור רואי החשבון, שלא מסכימים שבמקום לקדם את היעדים שלהם, יסגרו דילים על חשבונם. לצערי, התגלו לי לאחרונה מקרים רבים של חשש לניגודי עניינים בין עו"ד לרו"ח בחקיקה בנושאי מיסוי בשנים האחרונות".

"התגלית" לכאורה של שטרק על בלנגה הייתה אחד הסודות הגלויים. בלנגה עובד כעו"ד זה 14 שנים, ומעולם לא הסתיר זאת. במקביל, היה פעיל בלשכת רואי החשבון לאורך השנים, באותו מחנה של שטרק, כסגן נשיא הלשכה, וכן כיו"ר ועדת המסים שמייצג את עמדות הלשכה בכנסת, מול רשות המסים ומול גורמים נוספים. אולם התמודדותו לתפקיד הנשיא "פקחה" כנראה את עיניהם של שאר המתמודדים.

הראשון שהעלה את הטענות נגד בלנגה היה המתמודד השלישי במרוץ לנשיאות - רו"ח חן שרייבר. שרייבר אינו נמנה עם המחנה של קנה, אלא עם מחנה יריב. לאחרונה, פנה שרייבר למנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, המכהנת כיו"רית מועצת רואי החשבון, בבקשה לעצור את המינוי של בלנגה למועצת רואי החשבון; וכן לעו"ד אייל גלובוס, רשם התאגידים, בבקשה כי יבחן את מה שהוא מכנה "חשד לניגוד עניינים ולסתירה מהותית של תזכיר ותקנון חל"צ - לשכת רואי החשבון בכהונת עורך דין פעיל בראשות לשכת רואי החשבון".

לטענת שרייבר, סוגיית כפילות התפקידים והמקצועות שבהם מחזיק עו"ד ג'ק בלנגה "מדירה שינה מעיניהם של רואי חשבון רבים, שחוששים מכך שעורך דין פעיל, המחזיק ומנהל משרד עורכי דין זה שנים רבות הנמנה גם עם חברות לשכת עורכי הדין, לא יגלה חובת נאמנות נקייה כלפי רואי החשבון".

שרייבר טוען במכתבו לרשם התאגידים, כי "יש בעצם מועמדותו של עורך דין פעיל חשש אמיתי המצביע על ניגוד עניינים מובנה. אנו תוהים, כיצד יכול אדם בעל משרד עורכי דין פעיל לייצג נאמנה את האינטרסים של רואי החשבון בישראל. כידוע לך ישנם לא מעט ניגודי עניינים מובנים בין שני המקצועות (לדוגמה חוק מיסוי מקרקעין, חוק איסור הלבנת הון). בימים אלו ממש ניטש מאבק בין לשכת עורכי הדין ובין ציבור גדול של רואי חשבון, שמופלים לרעה על פני עורכי דין הזוכים לייצג נישומים ולקוחות בפני רשויות המס בנושאי מקרקעין".

שרייבר מוסיף וכותב, כי "נכונה העובדה, שעו"ד בלנגה אמנם מחזיק גם ברישיון רואה חשבון, אולם למי תהיה שמורה חובת הנאמנות שלו?!! (שאלה רטורית)".

רוח חן שרייבר/ צילום: אמיר מאירי
 רוח חן שרייבר/ צילום: אמיר מאירי

"התרפסות, כניעה וניגוד ענייניים"

בלנגה מסר בתגובה, כי "אלפי רואי חשבון בשנים האחרונות רוכשים השכלה נוספת, כולל השכלה משפטית. ניסיון והשכלה רחבים לא רק שאינם חיסרון, אלא יתרון אשר בין השאר, הופך אותי למועמד הראוי ביותר לנשיא הלשכה".

עוד הוסיף בלנגה, כי עיתוי העלאת הטענות, המופרכות, נגדו, תמוהה. "זה כ-14 שנה אני עובד כרואה חשבון וכעורך דין, ובכל הפרסומים שלי מאז ומתמיד אני מופיע כרו"ח וכעו"ד, כולל בפרסומי לשכת רואי החשבון."

"כך היה כאשר התמודדתי בבחירות הקודמות לצד יזהר קנה, וכך גם כעת. הנושא הופיע בכל הפרסומים הרשמיים. רוב זמן עבודתי אני עובד מול ויחד עם עשרות משרדי רואי חשבון בכל רחבי הארץ. לשמחתי, אני זוכה להערכה רבה מאלפי רו*ח וחוץ משטרק ומשרייבר ומסביבתם, מעולם לא הוטל ספק בפועלי ובנאמנותי למען רואי החשבון".

הקלחת הזאת נחשפה בתקופה האחרונה בפני חברים בלשכת רואי החשבון, אשר מטבע הדברים דעתם חלוקה בהתאם למחנה שבו הם תומכים. חלק מרואי החשבון שעימם שוחח "גלובס", העלו את התהייה - האם לא מדובר בניסיון של רו"ח שרייבר להסיר מתחרה מוביל מהדרך.

על כך השיב שרייבר: "לפי הסקרים שברשותי, הוא (בלנגה) לא מוביל. בלנגה מוליך שולל את רואי החשבון בישראל, ואני קורא לכל רואי החשבון להתעשת ולהבין את גודל השעה והסכנה שלפנינו. בלנגה ישב ב-3 שנים האחרונות בכיסא ההנהגה, והוביל את מקצוע רואי החשבון למחוזות שלא ראינו עוד - מדיניות של התרפסות, כניעה וניגוד ענייניים מובנה".

בלנגה מסר בתגובה: "לשמחתי, המציאות בשטח היא בדיוק הפוכה. רוב המועמדים שרצו בקבוצה של שרייבר ורו"ח עופר מנירב בבחירות הקודמות, נמצאים כיום ברשימתי, והם בעלי תפקידים מובילים בכל התחומים בלשכת רואי החשבון. מעבר לכך, הדברים אינם ראויים להתייחסות".

אך המאבקים בין המתמודדים לא מסתיימים בכך. רגע לפני שנסגר הגיליון, התברר כי נפתחה עוד זירה ביניהם: הפעם בין שרייבר לשטרק. בתגובה למה שהסתמן כחבירה של שטרק לטענותיו של שרייבר בעניין ניגוד העניינים לכאורה של בלנגה, בחר שרייבר דווקא לתקוף את שטרק, כאשר לדבריו: "ההתנערות של איריס שטרק מבלנגה היא צביעות וזריית חול בעיני הציבור, בייחוד על רקע העובדה שהיא בחרה לשתף פעולה עם האג'נדות של בלנגה כשכיהנו יחד בתפקידים בכירים בלשכה, ושניהם יחד הובילו את הלשכה למצבה הנוכחי. מפתיע מאוד שרק עכשיו היא התעוררה לגלות את ניגוד העניינים עליו אני מתריע כבר תקופה ארוכה".

בתגובה אמרה שטרק: "אינני נמצאת בתחרות מי עלה ראשון על ניגוד העניינים המובנה של עו*ד בלנגה, אך ברור לכולנו כי אסור שעו*ד שאיננו מתעסק בראיית חשבון כעיסוק מרכזי יהיה הנשיא ואני מודה לחן על חיזוק דברי. לעניין הכפשותיו על התנערות, החשש שלי שהוא נופל לקמפיין הכפשות וכבר הבהרתי מעל לכל במה שלא אגרר לשם".

התמודדויות בוועד המרכזי - "הצעירים אינם יכולים להתמודד באופן שוויוני"

מלבד המרוץ לנשיאות לשכת רו"ח, מתקיים בימים אלה גם המרוץ לתפיסת המושבים בוועד המרכזי, שמכהן כדירקטוריון הלשכה, ועוסק בנושאים לקביעת מדיניות והתוויית קווי פעולה, מטרות ואסטרטגיה. בדומה לנשיא, חברי הוועד המרכזי נבחרים גם הם אחת ל-3  שנים. במקביל, חברי הלשכה יבחרו גם את הנציגים לוועד המרכזי של שלושת המרחבים: ירושלים, תל-אביב והמרכז וחיפה והצפון, ואת נציגיהם בוועדי המרחבים של שלושת הסניפים: באר-שבע והדרום, נצרת-והעמקים, נתניה-חדרה.

ועדי המרחבים והסניפים נבחרים על-ידי רואי החשבון החברים באותם מרחבים או סניפים. מניסיון העבר, צפוי שבחלק מהוועדים לא יתקיימו בחירות עקב רשימות מקומיות מוסכמות. על-פי התקנון, נשיא הלשכה היוצא מכהן בוועד הנכנס ובנשיאות, ללא בחירות .

מרבית המועמדים לוועד המרכזי הם חברי הרשימות של המועמדים לנשיאות; אולם, לצדם, מתמודדים על הכיסאות בוועד כמה מועמדים עצמאיים, שלא שייכים לאף רשימה. על הרקע הזה, נפתחה לאחרונה עוד זירת מחלוקת - הפעם בין אחד המתמודדים העצמאיים, רו"ח (ועו"ד) נמרוד רטנר, ללשכת רואי החשבון.

זאת, על רקע טענתו של רו"ח רטנר, כי הלשכה מפלה את המועמדים העצמאיים לוועד, לעומת המועמדים של הרצים לנשיאות, בכל הקשור לקבלת רשימות התפוצה של חברי הלשכה הכשירים להצביע בבחירות.

במכתב ששיגר רו"ח רטנר ללשכת רואי החשבון, באמצעות עו"ד יוסי חכם ממשרד חכם את אור-זך, טוען רטנר, כי בעוד המועמדים לנשיאות לשכת רואי החשבון קיבלו זה מכבר את רשימות התפוצה של חברי הלשכה, הכוללות דואר-אלקטרוני ומספרי טלפון ניידים, והחלו בתעמולת בחירות "נמרצת" (כלשון המכתב), המתמודדים העצמאיים לוועד המרכזי, לא קיבלו את הרשימות.

עוד לטענת רו"ח רטנר, הוא קיבל מהלשכה תשובה שלפיה זהו הנוהל שנקבע - שהמועמדים לנשיאות יקבלו את הרשימות, והמועמדים לוועד המרכזי לא זכאים לכך; אך הוא ביקש כי הנוהל יידון בוועד המרכזי וישונה, כך שלא תתקיים אפליה בין המועמדים לנשיאות למועמדים בוועד. לטענתו, הלשכה אכן הודיעה כי הוועד ידון בכך, אולם גם לאחר הדיון וההחלטה כי הרשימות יועברו לידיו - הוא (רטנר) טרם קיבל את הרשימות.

לטענת רו"ח רטנר, בכך יוצרת הלשכה "אפליה בוטה, שכן היא מאפשרת רק למועמדים המחוברים, קשורים ומזוהים עם הנשיאות, שכולם חברי ועד מרכזי מכהנים, לקבל את הרשימות, בעוד רואי חשבון חדשים, לא כל שכן רואי חשבון צעירים, אינם יכולים להתמודד באופן שוויוני".

רו"ח רטנר מציין, כי עקב התנהלות זו של הלשכה, הוא חש כי נוצרה "אווירת חונטה" המבקשת לשמר את ההנהגה בידי המקורבים לצלחת.

נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח יזהר קנה, מסר בתגובה, כי "נוהל הבחירות הקודמות קבע כי רק המועמדים לנשיאות מקבלים את הרשימות. רו"ח רטנר, כמו גם אחרים, פנו בבקשה לשנות את ההחלטה בבחירות האלה. הוועד המרכזי דן בעניין וקיבל החלטה שהמועמדים לבחירות בוועד המרכזי יהיו רשאים לקבל את אותן רשימות שרשאים לקבל המועמדים לנשיאות. בימים הקרובים, בכפוף לחתימתו על הטפסים הנדרשים, הוא יקבל את הרשימות, ומהן ייגרעו חברי לשכה שיבקשו ששמם ייגרע".

רוח עוד ג'ק בלנגה  / צילום: שלומי יוסף
 רוח עוד ג'ק בלנגה / צילום: שלומי יוסף

ריטואל חוזר

מערכת הבחירות לנשיאות לשכת רואי החשבון שנת 2018 נפתחה ברוח סערה. המתמודדים תוקפים אחד את השני חזיתית, ולא מהססים לרדת גם לפסים אישיים; אבל מי שמופתע מכך שדווקא בממלכת רואי החשבון - שנחשבים מיושבים ומקצועיים, ולעיתים אף "אפרוריים" - הזירה רותחת ומורדות כל הכפפות, יופתע עוד יותר לגלות כי זה כבר הפך לריטואל חוזר בכל מערכת בחירות כמעט בלשכת רואי החשבון.

חילופי האשמות

בעשור האחרון מערכות הבחירות בלשכה היו סוערות ולוו בחילופי האשמות הדדיים בין המועמדים שהתמודדו בבחירות ובין חברי "המחנות" שלהם. כך, מערכת הבחירות הסוערת שהתקיימה ב-2009, שבסופה נבחר רו"ח גוזמן לנשיא הלשכה, הסתיימה זמן קצר אחר-כך במותו הטרגי של גוזמן מאירוע לבבי. מערכת זו אף הולידה פסק דין עקרוני של בית המשפט העליון שמכריע בשאלה מהם גבולות המותר והאסור ב"קמפיין בחירות נגטיבי".

גם מערכת הבחירות הבאה אחריה - ב-2012 - שבה התמודדו רו"ח דוד גולדברג ורו"ח דורון קופמן - הייתה סוערת וכללה חילופי האשמות בין חברי המחנות, וכן מאבק מתוקשר בבתי הדין של הלשכה סביב המועד הראוי לעריכת הבחירות. שבוע לפני הבחירות הודיע קופמן, שכיהן אז כנשיא (במקום גוזמן שנפטר), על פרישתו מהמרוץ לנשיאות.

בהמשך, גם המערכה שהתקיימה ב-2015, במסגרתה התמודד רו"ח עופר מנירב מול הנשיא המכהן כיום, יזהר קנה, הייתה רוויה יצרים ואמוציות; כך שנדמה שאין מנוס כמעט מעוד מערכת בחירות לא שקטה (בלשון המעטה) בלשכת רואי החשבון.