היוזמה החדשה של טיקטמאסטר: זיהוי פנים במקום כרטיסים

במסגרת שיתוף-הפעולה בין חברת הכרטיסים לחברת Blink Identity - ינסו השתיים לאפשר כניסה לאירועים באמצעות זיהוי פנים בלבד • החשש ממערכות מסוג זה נוגע לניטור אפשרי של מאגרי המידע מצד ממשלות

זיהוי פנים/ צילום: שאטרסטוק
זיהוי פנים/ צילום: שאטרסטוק

חברת הכרטיסים הבינלאומית Ticketmaster השקיעה בחברת זיהוי פנים בשם Blink Identity במסגרת שיתוף-פעולה מסקרן בין השתיים. חברת האם של טיקטמאסטר, Live Nation כתבה בדו"ח שלה לרבעון הראשון כי לבלינק יש "טכנולוגיית זיהוי פנים פורצת דרך שמאפשרת לקשר בין הכרטיס הדיגיטלי של הלקוח למראה שלו, וכך מאפשרת לו פשוט להיכנס להופעה".

לפי האתר של בלינק, המערכת שלה יכולה לצלם את פניו של אדם בזמן שהוא עובר ליד סנסור, ולבדוק התאמה לתמונות אחרות שנמצאות במאגר הענק שלה תוך חצי שנייה, מבלי שהאדם יצטרך אפילו להאט את קצב הליכתו. ברגע שמושגת התאמה, הדלתות יפתחו באופן אוטומטי כדי לאפשר כניסה להופעה.

בעוד שיש יתרונות במערכת כזו, שתפשט את תהליך הכניסה לאירועים שונים, היא גם מעוררת מספר דאגות. ראשית, למערכות זיהוי פנים מסוימות יש קושי בזיהוי אנשים ממוצא שאינו לבן. עובדה זו עלולה להקשות על אנשים שקנו כרטיסים למופע לגשת אליו בקלות. בעיות כאלה נובעות מאופן האימון של אלגוריתם למידת המכונה שבבסיס מערכת זיהוי הפנים, ויכולות להימנע אם מקפידים לאמן אותו באמצעות תמונות מגוונות של אנשים ממוצאים שונים.

דאגה נוספת שעולה היא איסוף הנתונים של חברה כמו טיקטמאסטר שעלול להפוך להיות מקור לניסיונות ניטור אזרחים של ממשלות. חברת בלינק עמה נעשה שיתוף-הפעולה פיתחה במשך עשור מערכות זיהוי ביומטרי עבור מחלקת ההגנה של ארה"ב. לבסוף, פריצה למערכת ע"י האקרים עלולה להביא לגניבת מידע על פרטי הלקוחות, מראה הפנים שלהם ואף שיטת התשלום בה השתמשו לרכישת הכרטיסים.

טיקטמאסטר לא לבד בניסיון להכניס מערכות זיהוי פנים לעולם האירועים והמופעים. ניית'ן הובארד, מנכ"ל טיקטמאסטר לשעבר הקים סטארט-אפ שיתחרה בענקית הכרטיסים בשם Rival. גם הסטארט-אפ של הובארד מעוניין להשתמש בטכנולוגיית זיהוי פנים בכניסה לאירועים שונים. עד כה רייבל גייס מעל 30 מיליון דולר מאנדרסן הורוביץ, Upfront Ventures ואחרים, ביניהם בכירים בעמק הסיליקון כמו מנכ"ל טוויטר לשעבר דיק קוסטלו.

הסטארט-אפ מכוון להפוך את ניהול מכירת הכרטיסים של איצטדיונים, חללי מופעים וקבוצות ספורט למודרני יותר, ושם דגש גם על הביטחון באיצטדיון. בראיון לאתר ריקוד בשבוע שעבר אמר הוברד כי הדאגות הגדולות ביותר של קבוצות ספורט ובעלי איצטדיונים הן "איך לייצר יותר ערך כספי מהאוהדים ואיך לשמור על הבטיחות שלהם". כדי להשיג את שתי המטרות יש צורך בעיניו בזיהוי האדם שמשתמש בכרטיס. נכון להיום זו משימה קשה בשל מכירות יד שנייה רבות של כרטיסים.

לכן במערכת שמפתחת רייבל, מי שיקנה כרטיסים לאירועים או משחקי ספורט, יידרש לקנות אותם באופן דיגיטלי ולהעלות תמונה של עצמו, שתותאם לתמונה שלו שתצולם בכניסה לאירוע. במקרה של לקוחות שימכרו מחדש את הכרטיס לפני האירוע, הקונה החדש יידרש גם הוא להעלות תמונה. שיטה זו עדיין תהיה תקפה רק לחלק מהכרטיסים, מתוך ההבנה שכרטיסי נייר עדיין מתאימים יותר לקהלים מסוימים כמו אוכלוסיה מבוגרת.