שקד נגד סלינגר: "יש עלייה גדולה ברגולציה בשוק ההון"

אחרי הביקורת מלשכת עורכי הדין, גם שרת המשפטים מבקרת בישיבת הממשלה את התנהלות המפקחת על הביטוח • בעוד המפקח הקודם פרופ' עודד שריג הוציא בממוצע 16 חוזרים בשנה, סלינגר מגיעה לממוצע של 60 חוזרים בשנה - תוספת של 300%

שרת המשפטים איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ
שרת המשפטים איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ

שרת המשפטים, איילת שקד, יוצאת בביקורת חריפה על המפקחת על הביטוח ושוק ההון, דורית סלינגר. במהלך ישיבת הממשלה היום (א') דיברה שקד על הרגולציה השקטה שעוברת שלא באמצעות חקיקה או תקנות ולא מפוקחת בידי הכנסת, אלא באמצעות כללים ונהלים של רגלוטורים.

אחרי שראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה, תקף את סלינגר, שקד הביאה היום דוגמאות ל"רגולציה השקטה" כהגדרתה שקורית בשוק ההון: כך, בתקופתה של סלינגר הוצאו 300 חוזרים סופיים, 530 טיוטות חוזרים + עמדות ממונה.

לדברי שקד, לשם השוואה, פרופ' עודד שריג, שכיהן בתפקיד המפקח על הביטוח ושוק ההון במשך כמעט 4 שנים, הוציא בסך-הכול 63 חוזרים סופיים (מול 300 של סלינגר בתקופה די מקבילה). הממוצע השנתי של שריג היה 16 חוזרים בשנה, ושל סלינגר - 60 חוזרים בשנה, תוספת של 300%.

שקד אמרה כי "החלטת הממשלה להפחתת רגולציה, שהתכנסנו היום מכוחה, קובעת בסעיף 12 כי אמנם הכללים שנקבעו בהחלטה לא חלים אחד לאחד על אגף שוק ההון, אבל ההחלטה כן מחילה על אגף זה את עקרונות ההחלטה וקובעת חובת דיווח".

לדברי שקד, "בפועל יש עלייה מאוד גדולה ברגולציה של שוק ההון, ולא בדיוק הפחתה. אני מבקשת שנפיץ להפחתה משמעותית של הרגולציה, ובטח לא הכבדה. המטרה היא לעזור לעסקים קטנים. להקל, לא להכביד".

שקד ציינה כי לאחרונה הופצה טיוטת ענק שמייצרת רגולציה משמעותית מאוד ביחס לדירקטוריונים של חברות ביטוח. שרת המשפטים אמרה כי הטקסט הזה אינו מנומק ולא מסביר את הרקע ואת הבעיות שהוא בא לכאורה לפתור.

לדבריה, מדובר בטקסט של 50 עמודים שעורך שינויים אדירים בכדאיות ההחזקה בגרעין שליטה ולפיכך בכדאיות של מכירה וקנייה של חברות. הוא מחליש מאוד את היכולת לשלוט בחברה ופודים שעורך שינויים אדירים בכדאיות ההחזקה בגרעין שליטה ולפיכך בכדאיות של מכירה וקנייה של חברות. הוא מחליש מאוד את היכולת לשלוט בחברה ופוגע קשות בזכות הקניין של בעלי המניות.

שקד ציינה כי "דבר כזה היה צריך להיעשות בחקיקה. בפועל זה עובר באמצעות החלטה של המפקחת וללא כל אישור של ועדה בכנסת. העניין אפילו לא עבר את הייעוץ המשפטי אצלנו. לא הייתה כל התייעצות איתי בשל ההשפעות שיש בחוזר הזה על נורמות בתחום חוק החברות שבאחריותי. תקנות עוברות תהליך יותר רציני של איזונים ובלמים, בדיקות ושאילת שאלות".