עובדי החינוכית מתנגדים להעברת הארכיון לתאגיד

במכתב שנשלח מוועדי העובדים למנכ"לית החינוכית, ד"ר אורנה שמחון, נכתב: "התאכזבנו מאוד לגלות שהדאגה לחומרי הארכיון קודמת בעינייך לדאגה לגורל העובדים" • שמחון השיבה: "הנחייתכם לעובדים שלא לשתף פעולה עם העברת הארכיון היא מיותרת. נפעל עפ"י החוק"

הטלוויזיה החינוכית / צילום: מנוחה נופה
הטלוויזיה החינוכית / צילום: מנוחה נופה

קצת יותר משלושה חודשים לפני המועד שבו על-פי החוק אמורה הטלוויזיה החינוכית להיסגר ולהיכנס לתוך תאגיד השידור הציבורי, ובוועדי העובדים לא מתכוונים להקל על התהליך.

בשבוע שעבר נשלח מכתב מטעם הוועדים למנכ"לית החינוכית, ד"ר אורנה שמחון, שבו הם התייחסו להליכים שכבר החלו לצאת לדרך לקראת הסגירה המיועדת. "הופתענו מאוד לגלות שהורית למנהלים להתחיל בהכנות לקראת העברת ארכיון החינוכית לתאגיד השידור הציבורי. כידוע לך, מועד יום המעבר של נכסי החינוכית לתאגיד... קרוב מאוד... ועד עתה לא מצא איש לנכון להסדיר מתווה כלשהו לעובדי החינוכית".

עוד נכתב: "התאכזבנו מאוד לגלות שהדאגה לחומרי הארכיון, החשובים כשלעצמם, קודמת בעינייך לדאגה לגורל העובדים. לנוכח זאת, הורינו לעובדים שלא לשתף פעולה עם ההנהלה ולא להשתתף בהכנות להעברת הארכיון לתאגיד".

בשיחה היום עם "גלובס" אמרה לילך שז"ר, יו"ר ועד הטכנאים וההנדסאים בחינוכית, כי "אנחנו לא רוצים לנהוג בבריוניות, אך יש כאן עובדים ואף אחד לא נותן להם מענה לגבי היום שאחרי. אין שום מו"מ על עתידנו התעסוקתי, אנחנו לא יודעים כלום, ויש כאן מריחה אחת גדולה. עד היום הקובע (15 באוגוסט - י.כ) אנחנו יכולים גם לא לעשות כלום".

כיום מועסקים בטלוויזיה החינוכית - שמוגדרת יחידת סמך במשרד החינוך - 180 עובדים שהם עובדי מדינה, המאוגדים באמצעות ארבעה ועדים של ההסתדרות. חוק השידור הציבורי קובע כי שנה ושלושה חודשים לאחר יציאת התאגיד לדרך (כלומר, ב-15 באוגוסט 2018, כאמור) הטלוויזיה החינוכית תפסיק לפעול, אך הוא אינו מציין במפורש מה אמור לעלות בגורלם של העובדים. מצד אחד, היות שמדובר בעובדי מדינה הם אמורים להיקלט במשרות אחרות במשרדי הממשלה. מצד שני, לפחות בכל הנוגע לבעלי מקצועות הטלוויזיה שבין העובדים, ספק אם ניתן למצוא עבורם תעסוקה שבה יוכלו לשמור על מקצועם.

בתגובה למכתבם של העובדים, השיבה להם המנכ"לית שמחון: "עיקר המאמץ שלנו כרגע מופנה להתנעת מו"מ בנושא כוח האדם בין האוצר, ההסתדרות ונציבות שירות המדינה בשותפות מלאה עמכם". ד"ר שמחון אף ציינה כי "נקבעה עמכם פגישה ל-13 במאי, עליה קיבלתם הודעה מבעוד מועד". עם זאת, בוועד אומרים כי מדובר בפגישה רק עם שמחון עצמה ולא עם אנשי האוצר וההסתדרות.

בכל הנוגע להעברת הארכיון כתבה ד"ר שמחון: "אבקש להבהיר כי החוק מחייב אותנו להעביר את הארכיון לתאגיד ואנו נערכים לעשות זאת... על-כן הנחייתכם לציבור העובדים שלא לשתף פעולה עם העברתו היא מיותרת. אנו נפעל על-פי חוק, והחוק מחייב גם אתכם וגם את כלל העובדים".

ספק אם כחלון ירצה לפתוח את החוק

מהלך הסגירה של הטלוויזיה החינוכית אמנם נראה כעת קרוב מתמיד, אך ברקע עדיין נמצאת הצעת חוק בנושא שמוביל ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) שעשויה למנוע את המהלך. על-פי הצעת החוק, שנחשפה ב"גלובס" ועשויה להגיע לוועדת השרים לענייני חקיקה בשבועות הקרובים, תקציבה של הטלוויזיה החינוכית יקוצץ, כך שבמקום כ-120 מיליון שקל כיום הוא יעמוד ב-2019 על 90 מיליון שקל ומ-2020 על 72 מיליון שקל בשנה. חיסכון דרסטי שכזה יחייב גם פיטורים משמעותיים של עובדים, ואחת השאלות שיעלו בהקשר זה היא האם ועדי העובדים יהיו מוכנים למהלך כזה.

יחד עם זאת, גם סיכוייו של המהלך של ח"כ זוהר, שמחייב את פתיחת חוק התאגיד הציבורי, אינם גבוהים. הדרגים המקצועיים במשרד האוצר מתנגדים בתוקף לכל מהלך שיותיר את החינוכית כיחידה עצמאית במשרד החינוך, וגם ברמה הפוליטית ספק אם שר האוצר, משה כחלון, ירצה לפתוח את חוק השידור הציבורי, מה שיצור פתח להכנסת שינויים נוספים בו. ח"כ זוהר אף מקדם בימים אלה הצעות חוק נוספות שאמורות לשנות את אופיו של התאגיד כפי שנקבע בחקיקה, וגם כאן נראה כי סיכוייהן להתממש אינו גבוה.