הערים בארה"ב שמשלמות לאנשים כדי שיעברו לגור בהן

אם תעברו לעיר המילטון שבאזור, מבטיחה העירייה לשלם לכם 5,000 דולר לפירעון הלוואות הסטודנט שלכם • למה הערים בארה"ב משלמות כדי שיגורו בהן?

חווה בנורת' פלאט, נברסקה / צילום: שאטרסטוק
חווה בנורת' פלאט, נברסקה / צילום: שאטרסטוק

מרבית מקומות העבודה במפעלי הנייר ובמפעלים לייצור כספות באזור שעל גדות נהר מיאמי הגדול (Great Miami River) התייבשו בתחילת שנות האלפיים, והותירו מאחוריהם בתי חרושת סגורים ומרכזי עסקים נטושים.

כיום יוצרים שטח החוף, דירות הסטודיו ושלטי "דרושים" רושם של התחדשות כלכלית. כל מה שחסר זה רק עובדים - וזה הוביל לניסוי חדשני.

אם תעברו לעיר המילטון שבאזור, מבטיחה העירייה לשלם לכם 5,000 דולר לפירעון הלוואות הסטודנט שלכם. אתם יכולים גם להגיע למחוז גראנט במדינת אינדיאנה ולזכות ב-5,000 דולר למימון רכישת דירה. ב.

בשלב חדש זה שאליו נכנסה כלכלת ארה"ב, המתאפיין במחסור בעובדים במקום במחסור במקומות עבודה, שואלים אנשי העירייה בהמילטון ובמקומות אחרים את עצמם: למה לא לשלם לאנשים כדי שיעברו לגור כאן?
רעיון זה הולך ומתפשט במקומות שבהם נוצר מחסור חמור בעובדים בגלל הכלכלה החזקה, האוכלוסייה המזדקנת ועזיבתם של עובדים צעירים. לעתים קרובות מדובר במקומות בעלי שיעור אבטלה נמוך וצמיחת שכר גבוהה מהממוצע. זוהי הסיבה לכך שבמקום להציע תמריצים למעסיקים כגון אמזון, מציעות ערים קטנות ברחבי ארה"ב את התמריצים הללו לעובדים - בזה אחר זה.

מייק אולגרן, כלכלן באוניברסיטת דקוטה הדרומית, מכנה את התמריצים הפיננסיים אלה "חוקי הנחלה של ימינו" - התייחסות לחוק מ-1862 שמתוקפו הוענקה קרקע ציבורית למתיישבים שהיו מוכנים לעבור מערבה. 
חלק מתוכניות העתקת מקום המגורים נראות מבטיחות, אך מדובר במשימה אימתנית. קשה לעמוד בפני ההזדמנויות והנוחות של מגורים בערים הגדולות.

המיתון של 2007-2009 המריץ אנשים צעירים, בייחוד מהאזורים הכפריים, לעבור לערים הגדולות. מספר האנשים במיטב שנות גיל העבודה שלהם - גילאי 25-54 - בקרוב ל-6% באזורים המטרופוליטניים הגדולים מאז 2008. בעיירות ובאזורים הכפריים צנח מספרם של אנשים אלה, ובערים הקטנות ובפרברים הוא נותר ללא שינוי.

בשנים הראשונות של ההתאוששות, כשעדיין היה מחסור במקומות עבודה, יכלו רשויות מוניציפליות רבות להתעלם משינוי דמוגרפי זה. אך כעת, כשכלכלת ארה"ב כבר התאוששה באופן מלא, ניצבות הקהילות הקטנות בפני כוח עבודה שהתכווץ באופן חמור, ושצפוי להתכווץ עוד יותר.

שיעור האבטלה בארה"ב צנח ל-3.9% באפריל, ולראשונה מאז שנת 2000 מדרגים העסקים הקטנים את המחסור בעובדים בראש רשימת דאגותיהם, על פי ממצאי איחוד העסקים העצמאיים הלאומי.
"שיעור אבטלה נמוך נחשב בעיני כולם לדבר טוב, והוא באמת דבר טוב, אבל יש לו גם היבט שלילי", אמר אולגרן. "בסוף אתה נשאר בלי אנשים שיעשו את העבודה".