הקרנות סוגרות 3 חודשי פדיונות רצופים; ילין לפידות מובילים

עם הפודים הגדולים של 2018 נמנים שניים מכוכבי הגיוסים ב-2017: ילין לפידות ומור תעודות-סל פדו מתחילת השנה כמעט 5 מיליארד שקל

קרנות נאמנות / צילום: שאטרסטוק
קרנות נאמנות / צילום: שאטרסטוק

באפריל פדו שוקי קרנות הנאמנות ותעודות הסל, שבקרוב יהפכו לחלק אינהרנטי משוק הקרנות, סכום מצרפי של כ-1.87 מיליארד שקל, שנחלק בין שני השווקים שווה בשווה. מתחילת השנה מדובר בפדיונות מצטברים של כ-3.8 מיליארד שקל, שנחלקים לגיוסים בקרנות ופדיונות של כ-5 מיליארד שקל בתעודות. מנגד, הקרנות אמנם גייסו מתחילת השנה כמיליארד שקל, אבל בשלושת חודשי פדיונות רצופים - פברואר-מארס-אפריל - הן פדו סכום מצטבר של כ-3.1 מיליארד שקל.

נכון לסוף השבוע הקודם, שלושה ימי מסחר לתוך חודש מאי, נוהלו בקרנות הנאמנות הישראליות נכסים בשווי כולל של קצת יותר מ-242.7 מיליארד שקל, הדומים מאוד לסכום שמנוהל באמצעות יותר מ-1,450 קרנות נאמנות שונות בסוף אפריל, ושמהווה ירידה לא מהותית, בהיקף מצרפי של כמה מאות מיליוני שקלים, ביחס לשווי הנכסים שנוהלו על ידי הקרנות בסוף 2017.

באפריל פדתה תעשיית קרנות הנאמנות כ-935 מיליון שקל, בשקלול של כ-937 מיליון שקל פדיונות בקרנות המסורתיות, גיוסים של כ-29 מיליון שקל בקרנות המחקות ופדיונות של כ-27 מיליון שקל בקרנות הכספיות, שמנהלות כיום הרבה פחות ממה שניהלו בשיאן, עד לפני כמה שנים.

בבית ההשקעות מיטב דש אף ציינו בימים האחרונים כי בחודש אפריל "תעשיית קרנות הנאמנות רושמת פדיון רצוף של 3 חודשים בקרנות המסורתיות, כשהקצב אף עולה, למרות חג הפסח ויום העצמאות, נוסף על 4 ימי מסחר מקוצרים של חול המועד", וכי "בשבוע האחרון של אפריל קצב הפדיונות עלה לסכום של כ-440 מיליון שקל, בהובלת קרנות אג"ח כללי, שפדו בשבוע זה כ-335 מיליון שקל".

בכל אופן, שלושת חודשי הפדיונות הרצופים לא מכתיבים עדיין את המגמה הכוללת בשליש הראשון של 2018. זאת, מאחר ובסיכום ארבעת החודשים הראשונים של השנה מדובר בגיוסים חיוביים של כ-1.07 מיליארד שקל, הודות לגיוסים חזקים מאוד, בהיקף של כ-4.2 מיליארד שקל, שנרשמו בינואר.

עיקר הגיוסים מתחילת השנה הם בקרנות המחקות - כ-1.24 מיליארד שקל גיוסים, לצד גיוסים מצרפיים של כ-317 מיליון שקל בקרנות המסורתיות, ופדיונות של כמעט חצי מיליארד שקל בקרנות הכספיות.

כמו כן, נתוני אפריל מלמדים, כמו החודשים שקדמו, על שחיקה בשווי הנכסים המנוהלים בתעודות הסל, בניכוי השפעת התשואות וביחס לסוף השנה שקדמה, לצד עלייה קטנה יותר בקרנות המחקות, וזאת כמה חודשים לפני שתעודות הסל הופכות לקרנות סל - כלומר, לא עוד תעודות התחייבות כמו אג"ח, כי אם קרנות שמתכוונות אבל לא מבטיחות להביא את תשואות המדדים - ובשל כך אינן נושאות באותו סיכון יציבותי שקיים בתעודות כיום.

כך או כך, בסוף אפריל נוהלו בקרנות המחקות יותר מ-30 מיליארד שקל, כשבתעודות הסל נוהלו נכסים בשווי כ-92.6 מיליארד שקל, בצל פדיונות של כ-934 מיליון שקל - כמעט זהה להיקף הפדיונות בשוק קרנות הנאמנות, אף שביחס לנכסים המנוהלים בשוק מדובר בשיעור פדיונות גבוה בהרבה.

בכל אופן, במיטב דש מפרטים כי "קרנות אג"ח מדינה ממשיכות במומנטום החיובי של החודשים האחרונים גם באפריל, ומסיימות גם החודש בראש טבלת המגייסות - כ-590 מיליון שקל", כש"הקרנות המנייתיות, כולל הגמישות, פודות חודש שלישי ברציפות", כש"קרנות אג"ח חברות יורדות משמעותית בקצב הפדיונות: לכ-80 מיליון שקל, כשקרנות אג"ח כללי פודות זה חודש שלישי ברציפות", והפעם "את הסכום הגדול ביותר בתעשיית הקרנות - כ-1.22 מיליארד שקל".

בהקשר זה מסביר גורם אחר בשוק קרנות הנאמנות כי הגיוסים בקרנות אג"ח מדינה קורים "בזכות ההמלצה של מרבית מערכי הייעוץ בבנקים להגדיל רכיב אג"ח מדינה, שלמרות הירידות באג"ח מדינה והתשואות השליליות בקרנות, הצליחו לרשום גיוסים של מעל 500 מיליון שקל והיו לקטגוריה המגייסת ביותר".

ומה לגבי ביצועי הגופים המנהלים עצמם? בחודש אפריל המגייסים הבולטים הם בתי ההשקעות אי.בי.אי, מיטב דש וסיגמא (כשתמיר פישמן נושף בעורפו מהמקום הרביעי בטבלת הגיוסים). מתחילת השנה מדובר בשלישייה מובילה דומה אבל אחרת, שכוללת את אי.בי.אי, סיגמא והראל פיא, עם גיוסים של יותר ממיליארד שקל כל אחד (אי.בי.אי לבדו גייס יותר מ-2.5 מיליארד שקל מתחילת השנה). עוד ראויים לציון חיובי על הגיוסים מתחילת השנה איילון ואנליסט, שגייסו בתקופה זו יותר מחצי מיליארד שקל כל אחד.

מהצטיינות לירידות בילין לפידות ומור

מצד שני, באפריל היו כמה פודים בולטים: ילין לפידות בראש, או בתחתית, עם פדיונות של כ-401 מיליון שקל, כשאחריו (בסדר יורד) מגדל שוקי הון, אילים, איילון, אלומות, פסגות ומור. לגבי ילין לפידות ומור נציין כי שניהם בולטים בשינוי בכיוון הניכר שהתרחש אצלם השנה, מתוך חמשת הגופים הבולטים בגיוסים ב-2017 על פי מורנינגסטאר - מור, אי.בי.אי, ילין לפידות, איילון ואנליסט.

בהסתכלות ארוכה קצת יותר עולה כי מתחילת השנה יש כמה פודים שבולטים מעל היתר, ובראשם ילין לפידות, שפדה מתחילת השנה כמעט 1.7 מיליארד שקל, פסגות, שפדה קצת יותר ממיליארד שקל, ואילים, שממשיך את המגמה השלילית שהתחיל לרשום באמצע השנה שעברה - שבמהלכה ניהל בשיאו נכסים בשווי מצרפי של כ-10.8 מיליארד שקל, ושכיום מנהל "רק" 3.45 מיליארד שקל.

לצד גופים אלה, נציין את הפודה הרביעי בגודלו מתחילת השנה - בית ההשקעות מור, שהפך לציבורי אשתקד, לאחר הנפקה מוצלחת שנהנתה מביקושים ערים בשל הצלחה גדולה בשוק קרנות הנאמנות. עם זאת, מתחילת השנה פדה מור כ-560 מיליון שקל. לצד אלה נציין גם את מגדל שוקי הון, שמתחילת השנה פדה בקרנות המסורתיות כ-1.1 מיליארד שקל.

ומה לגבי תעודות הסל? לדברי רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, "למרות התאוששות מרבית בורסות העולם בחודש החולף, באפריל 2018 נפדו מתעודות הסל של כ-934 מיליון שקל בכלל אפיקי ההשקעה, ומתחילת השנה נפדו כ-4.9 מיליארד שקל, מהם כ-2 מיליארד שקל מתעודות סל על מניות בארץ ועוד כ-1.7 מיליארד שקל מתעודות על מניות בחו"ל".

הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות - אפריל 2018
 הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות - אפריל 2018