IVC: עלייה במס' העסקאות ובהיקפי ההון בענף ההייטק ברבעון

המגמה החיובית בהייטק הישראלי נמשכת: החברות הישראליות גייסו 1.52 מיליארד דולר ב-181 עסקאות ברבעון הראשון של 2018 • היקף ההון שגויס, כמו גם מספר העסקאות, עלו לעומת הרבעון הקודם, שבו גויסו 1.46 מיליארד דולר ב-161 עסקאות

הייטק /  צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הייטק / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

נמשכת המגמה החיובית בהייטק הישראלי. מסקר חברת IVC בשיתוף עם משרד עורכי הדין זיסמן אהרוני גייר עולה כי חברות ההייטק הישראליות גייסו 1.52 מיליארד דולר ב-181 עסקאות ברבעון הראשון של 2018. היקף ההון שגויס, כמו גם מספר העסקאות, עלו לעומת הרבעון הקודם שבו גויסו 1.46 מיליארד דולר ב-161 עסקאות. כמו כן מצביע סקר זה על עלייה לעומת הרבעון הראשון ב-2017 שבו גויסו 1.06 מיליארד דולר ב-155 עסקאות.

עוד עולה מהסקר כי שליש מסך הסכום שגויס ברבעון הראשון הושקע בסבבי A, וכי חל זינוק של 60% בהיקף ההון שהושקע בחברות מו"פ לעומת הרבעון הקודם.

לפני כחודשיים פרסמה חברת המחקר IVC דיווח פרובוקטיבי לפיו אמנם "ענף אבטחת הסייבר נחשב כבר זמן רב לאחד החזקים והמצליחים בתעשיית ההייטק הישראלי", אך "זמנים טובים תמיד מסתיימים, וכמה סימנים כבר מאותתים שסקטור אבטחת הסייבר התמודד ב-2017 עם רוח נגדית קלה".

אנשי חברת המחקר הגיעו למסקנה על בסיס צניחת מספר חברות הסייבר החדשות שהוקמו בישראל, מ-98 ב-2015 ל-73 ב-2016 ו-48 בשנה שעברה.

ואולם מהסקר הנוכחי עולה כי הענף חווה מה שב-IVC מגדירים "גל חדש בתחום". על פי הדוח חברות סייבר ישראליות גייסו 328 מיליון דולר ב-34 עסקאות ברבעון הראשון, לעומת 18 סבבי גיוס שנעשו ברבעון הקודם, כאשר רוב סבבי הגיוס נעשו בחברות סייבר צעירות (סבבי סיד ו- A).

הסינים באים

עו"ד שמוליק זיסמן, ראש תחום ההייטק במשרד זיסמן, אהרוני, גייר מצביע על ההשקעות הזרות בכלל והסיניות בפרט כגורם המרכזי לגידול בהשקעות,

לדבריו, "ההייטק הישראלי פותח את השנה בתנופה חזקה. מגמה משמעותית ברבעון זה ביחס לרבעון אשתקד, היא ההשקעות מקרנות זרות שכמעט הוכפלו. אנו מייחסים את העלייה בהשקעות ממשקיעים זרים בין היתר לשינויים הרגולטוריים בסין, שקבעו כללי השקעה ברורים והמלצה להשקיע בתחומי הטכנולוגיה. יש סיבה לאופטימיות. בשנים האחרונות הרבעון הראשון בשנה היה בדרך כלל החלש שבין הרבעונים, באופן כזה שסכום הגיוס ברבעון הראשון הוא הנמוך ביותר ביחס לשאר הרבעונים באותה שנה. לאור האמור, אם לשפוט לפי המספרים בלבד, נראה כי מצפה לנו שנה מעניינת ופורה".

גם מריאנה שפירא, מנהלת המחקר בחברת IVC ,מצביעה על העלייה בהשקעות הזרות כגורם לעלייה במספר ההשקעות הכללי. לדבריה, "המגמה החיובית נעוצה בשלוש סיבות עיקריות: עלייה במספר העסקאות מגובות הון סיכון, עלייה במספר הקרנות הזרות המבצעות בישראל השקעות ראשונות ועלייה במספר העסקאות הראשונות הנעשות בידי קרנות הון סיכון ישראליות". שפירא הוסיפה עוד כי "לא ניתן להתעלם מכך שברבעון הראשון של השנה, נרשמה עליה בהיקף ההון שהושקע בחברות בשלבים המוקדמים, לאחר תקופה ארוכה של שפל".

בעלייה: פינטק ו-IoT

ניתוח העסקאות והגיוסים על פי מגזרים מצביע על כך שחברות התוכנה הישראליות ממשיכות למשוך משקיעים, והן גייסו ברבעון הראשון 754 מיליון דולר, וזאת לעומת 592 מיליון דולר ו-411 מיליון דולר שגויסו ברבעון הרביעי והראשון ב-2017, בהתאמה.

חברות הפינטק הישראליות גייסו ברבעון הראשון 328 מיליון דולר, עלייה של 141% בהשוואה לרבעון הראשון ב- 2017. מספר העסקאות בחברות IoT המשיך לגדול והחברות גייסו 265 מיליון דולר ב-29 עסקאות. סכום זה על פי IVC הוא הגבוה ביותר שנרשם בחמש השנים האחרונות.