טראמפ יודיע מחר בערב על החלטתו לגבי ההסכם עם איראן

טראמפ וסגנו פנס לא יגיעו לטקס חנוכת השגרירות האמריקאית בירושלים • בראש המשלחת האמריקאית לטקס: שר האוצר מנוצ'ין, ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ • בהיעדר טראמפ, נגוזו תקוות של כמה מתומכי פולארד שהמרגל לשעבר יגיע לישראל במטוס הנשיאותי

דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צייץ הערב (ב') כי יודיע מחר בערב, ב-21:00 שעון ישראל, על החלטתו לגבי הסכם הגרעין עם איראן. דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, רמזה קודם לכן כי הנשיא לא מתכנן לקבל עצות בסוגיה זו, וכי הוא יפעל לפי שיקול-דעתו בלבד.

קודם לכן, הודיע הבית הלבן כי הנשיא טראמפ וסגנו, מייק פנס, לא יגיעו לטקס חנוכת השגרירות האמריקאית בירושלים ב-12 במאי. טראמפ אמר לפני כמה שבועות שהוא עשוי להגיע לירושלים. לא נמסרה סיבה להחלטתו להיעדר מהטקס. בהיעדרו, נגוזו תקוות של כמה מתומכי ג'ונתן פולארד, המרגל הישראלי לשעבר, שחי עתה בניו-יורק, שהוא יגיע לישראל עם אשתו באייר-פורס 1. פולארד זכה בחנינה לאחר עשרות שנים בכלא פדרלי, אך אסור לו לעזוב את ארה"ב.

על פי הודעת הבית הלבן, יעמוד בראש המשלחת האמריקאית לטקס שר-האוצר, סטיבן מנוצ'ין. ישתתפו בה, בין היתר, ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ ויועצו הבכיר; איוונקה טראמפ; ג'ייסון גרינבלאט, נציג הממשל למו"מ הפוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים; שגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן; וכמה מחוקקים. גם הציפיה ששר-החוץ החדש, מייק פומפיאו, יגיע לטקס לא התממשה. במקומו יגיע סגן שר-החוץ, ג'ון סאליבן.

השגרירות תפעל זמנית במתחם הקונסוליה האמריקאית בשכונת ארנונה, אך תעבור למשכן גדול בבניין חדש, שייחנך בסוף 2019 באותו מתחם.

בהודעה של משרד החוץ האמריקאי נאמר כי בשלב הראשון תשכון השגרירות ב"בניין המודרני", שבו ממוקמים משרדי השירותים הקונסולריים של ארה"ב. שירותים אלה, לרבות מתן אשרות ושירותים לאזרחי ארה"ב, יימשכו בסדרם במתקן בארנונה, ויהיו חלק מפעולות השגרירות.

ההודעה מציינת, כי הקונסוליה הכללית של ארה"ב בירושלים תוסיף לפעול באופן עצמאי בבניין ההיסטורי שלה ברחוב אגרון, והמנדט שלה לא ישתנה.

בשלב הראשון, השגרירות ה"זמנית" בארנונה תכלול יחידת משרדים לשגריר ולצוות קטן. כאמור, היא תורחב בסוף 2019 עם חנוכת הבניין החדש במתחם. "במקביל, התחלנו לחפש אתר שעליו תיבנה שגרירות הקבע בישראל; עבודות התכנון והבנייה של שגרירות הקבע יהיו פרויקט ארוך-טווח", נאמר בהודעת הסטייט דיפרטמנט.