נדחתה תביעה ב-6.5 מיליון שקל נגד ארז מוסאצ'ו ואריאל רוטר

ביהמ"ש דחה תביעת מיליונים שהגישה חברת מתחם רוטשילד בע"מ נגד מוסאצ'ו ורוטר, בנוגע לנכס ברחוב רוטשילד בראשל"צ שהיה בבעלות בזק ואותו ניסתה החברה שבבעלות משה עזיזי לרכוש, בין היתר באמצעות הכנסתו של מוסאצ'ו כשותף

ארז מוסצו  / צילום: תמונה פרטית
ארז מוסצו / צילום: תמונה פרטית

בית המשפט מחוזי מרכז בלוד (השופט אורן שוורץ) דחה היום (ג') תביעה על סך 6.5 מיליון שקל שהגישה חברת ע.ד.מ מתחם רוטשילד בע"מ (התובעת) שבבעלות משה עזיזי נגד היזם ארז מוסאצ'ו וחברת רוטשילד 57 ראשון-לציון יזמות בע"צ, שבשליטת מוסאצ'ו איש העסקים אריאל רוטר. בנוסף דחה בית המשפט את התביעה שהגיש עזיזי בשם החברה נגד חברת הדואר.

לפי המפורט בפסק הדין, בשנת 2012 ביקשה חברת בזק למכור את זכויותיה במבנה בן 3 קומות ברחוב רוטשילד 57 בראשון-לציון, שהזכויות בו נחלקו בינה לבין דואר ישראל.

בסופו של יום נכרת הסכם למכירת הנכס לחברת מתחם רוטשילד, שביקשה להיעזר בשותף על-מנת להשלים את ביצוע העסקה, ובכלל זה להעביר את הסכום השני של העסקה לבזק, בסך של כ-5 מיליון שקל.

לאור הצורך במציאת שותף, ניהלה התובעת משא-ומתן בין עם ארז מוסאצ'ו, דמות מוכרת בראשון-לציון, ששמו נקשר לאחרונה למספר פרשיות פליליות.

לפי טענות התובעת שנדחו כאמור, נוצרה בינה לבין מר מוסאצ'ו שותפות באשר לרכישת הזכויות בנכס, אולם שותפות זו הסתיימה בהפתעה יום לפני העברת התשלום השני לבזק על-ידי מוסאצ'ו, עם הודעתו של האחרון על החלטתו לרדת מהעסקה, כאשר בהתאם להודעתו זו, הודיעה בזק על ביטול העסקה.

בעשותו כך, טענה חברת מתחם רוטשילד, נהג עמה מוסאצ'ו בחוסר תום-לב, תוך שהוא מפר את התחייבויותיו כלפיה, והכול תוך שהוא גורם בהתנהגותו להפרת ההסכם בין התובעת לבין בזק.

יצוין כי חברת מתחם רוטשילד טענה כי למרות שהתשלום השני לא עבר לבזק על-ידי מוסאצ'ו, הוחלפה טיוטת פשרה בין עזיזי לבין בזק, והכול במטרה להגיע להסכמה ביחס לפריסת התשלומים לצורך השלמת העסקה.

עם זאת ולהפתעת התובעת, התברר לה כי זמן קצר לאחר שהוחלפו טיוטות בין הצדדים, נרכש הנכס על-ידי חברת רוטשילד 57, אשר מניותיה מוחזקות על-ידי שתי חברות בבעלותם של מוסאצ'ו ורוטר.

מנגד, הנתבעים טענו, באמצעות באי-כוחם, עורכי הדין בעז בן-צור וכרמל בן-צור, כי ארז מוסאצ'ו החליט שלא להתקשר בעסקה עם התובעת, לאחר שהתחוור לו כי מדובר בעסקה שיש בה חשש להערמה על שלטונות המס.

עוד טענו באי-כוחו כי הקשר בין הצדדים (בין עזיזי למוסאצ'ו) הסתיים מבלי שנחתם ביניהם כל הסכם, וכי הנכס נרכש אך ורק לאחר שחברת בזק הודיעה לחברת מתחם רוטשילד על ביטול ההסכם עמה, תוך שהיא שבה ומפרסמת את הנכס למכירה.

בפסק דין ארוך דחה היום בית המשפט המחוזי בלוד את התביעה במלואה.

בפסק דינו קבע השופט שוורץ כי "מר מוסאצ'ו ומר רוטר, באמצעות תאגידים שבשליטתם, רכשו את זכויותיה של בזק לאחר שהתובעת הפרה את הסכם המכר, לאחר שנשלחה לה על-ידי בזק הודעת ביטול, ולאחר שהנכס פורסם למכירה בציבור".

בנוסף, בית המשפט מצא לנכון לציין כי "המערכת העובדתית בענייננו מלמדת על זכויות במקרקעין שנרכשו על-ידי חברת רוטשילד (חברת רוטשילד 57 - מ.ש.) מכוח הסכם מכר שנכרת כדין", והכול תוך שבית המשפט מתרשם כי בין מוסאצ'ו לבין חברת הדואר נוהל "משא-ומתן בדרך לגיטימית וכשרה".

בית המשפט הוסיף כי "בין התובעת לבין הנתבעים או מי מהם לא נכרת חוזה. אף רכישת הנכס על-ידי חברת רוטשילד אינה תולדה של הפרת חובת תום-הלב על-ידי מר מוסאצ'ו. אכן, התובעת כשלה בביצוע עסקת רכישת הנכס מבזק. אולם, היא אינה יכולה לתלות את הסיבה לכישלונה זה על צווארו של מר מוסאצ'ו, שבחר שלא להתקשר עם התובעת ובשלב מאוחר יותר העדיף לרכוש את הנכס באמצעות שותפות עסקית עם חברת רוטר".

בית המשפט ייחס את כישלונה של התובעת לרכוש את הנכס ברחוב רוטשילד בטעויות כלכליות ויומרות עסקיות של העומדים בראשה. משכך, הורה בית המשפט לדחות את התביעה, תוך שהוא מחייב את התובעת בשכר-טרחה באי -וחם של רוטר ומוסאצ'ו בסך 100,000 שקל וסך נוסף של 50,000 שקל לטובת חברת הדואר.

ארז מוסאצ'ו - מקורב לראש העיר ראשון-לציון ומבעלי מסעדת סוהו בעיר

שמו של ארז מוסאצ'ו, מבעלי מסעדת "סוהו" בראשון-לציון, נקשר בעניינים רבים הקשורים לעיר ראשון-לציון, ושמו עלה לא פעם בהקשר של בנייה בעיר, בין היתר בשל קשריו עם ראש העיר דב צור.

אחת הפרשיות עליהן דיווח "גלובס", ועל סימני שאלה שהועלו במסגרתה, היא מתחם היקב המיתולוגי ברחוב הכרמל בעיר. באוגוסט 2016 פרסם "גלובס" כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בראשון-לציון אישרה תוכנית ענק במתחם היקב, להקמת 625 יחידות דיור.

מרווחי הפרויקט ייהנו יזמים פרטיים שרכשו את השטח תמורת 165 מיליון שקל, אף שבעבר הצהיר ראש העירייה דב צור כי בכוונת העירייה לרכוש את המתחם משיקולים שאינם נדל"ניים. בכתבה הזכרנו כי 4 שנים קודם לכן הודיע צור כי העירייה מנהלת מגעים עם בעלי מתחם היקב לרכישתו, במטרה למנוע יישום תוכניות הכוללות מגורים בצפיפות גבוהה.

צור הבהיר כי אם העירייה תהיה בעלת המתחם, היא תוכל להפוך אותו לאתר שימור בעל אופי תיירותי, בדומה למתחם התחנה בתל-אביב, ולשלוט בהיקפי המגורים והמסחר. אלא שבמשך שנתיים המגעים לא הבשילו, ובשנת 2014 רכשה את המתחם קבוצת יזמים פרטיים תמורת 165 מיליון שקל. בין היזמים הפרטיים שרכשו את המתחם היה היזם המקומי... ארז מוסאצ'ו.

פרשייה נוספת שסוקרה ב"גלובס" ומתייחסת לתקופה שבה חבר הכנסת דוד ביטן כיהן כחבר מועצת ראשון-לציון בשנת 2015, היא מכירת קרקע עירונית במחיר נמוך וללא מכרז במתחם האגם במערב ראשון-לציון למוסאצ'ו, שהקים עליה את מתחם האירועים LAGO. מי שניהל את הישיבה שבה הוחלט לאשר את המכירה למוסאצ'ו היה דוד ביטן. אגב, באוגוסט 2017 התחתנה ב-LAGO בתו של ביטן, גלית.

בשלבים הראשונים התבקשה מועצת העיר לאשר את מכירת הקרקע במחיר נמוך ולא ריאלי, בעת שעו"ד רועי בר כיהן כיועץ המשפטי של העירייה, אלא שאז התפוצצה "פרשת הקבלנים" שבה היה מעורב בר, והיועץ המשפטי החיצוני ששכרה העירייה, עו"ד אלי וילצ'יק, קבע בחוות-דעתו כי מכירת הקרקע למוסאצ'ו בתנאים אלה היא בעייתית.

כתוצאה מחוות-הדעת תוקנה השמאות וסכום הרכישה עלה משמעותית. יש לציין כי למרות שההסכם למכירת הקרקע היה טעון אישור של שר הפנים, אישור זה לא התקבל, אך בכל זאת הקרקע נרשמה על-שמו של מוסאצ'ו.

מוסצ'ו מסר בזמנו בתגובה כי "מדובר בחלקה שממילא עיקר השטח בה היה בבעלותי עוד קודם. במסגרת העסקה המדוברת רכשתי זכויות בתנאי שוק מקובלים וסבירים למדי. המחיר נקבע בהסתמך על שומה שנערכה על-ידי שמאי מוביל, בתנאים ובמחיר שהיה מקובל וסביר באותם ימים. ההתקשרות נעשתה לפי נוהלי העירייה, ובהתאם גם הובאה לעיון ואישור כדין במועצת העיר. בנסיבות אלה, הניסיון לחשוד בכשרים - דינו להיכשל. גם הטענות לחברות ביני לבין עורך הדין בר משוללת יסוד".