טראמפ הכריז: ארה"ב מתנערת מההסכם עם איראן

הנשיא הודיע בנאום בבית הלבן, שהממשל יטיל מחדש את כל הסנקציות (ולא רק חלק מהן, כפי שקיוו האירופים) ואף יוסיף סנקציות כלכליות חדשות • השווקים הגיבו בירידות לנאום טראמפ • "ישראל סיפקה את ההוכחה המוחלטת לכזב האיראני" • נתניהו בתגובה: "החלטה אמיצה ונכונה" • אובמה מגיב: "טעות חמורה" • קולות בעד ההסכם באירופה

טראמפ מציג את חתימתו על הצו הנשיאותי לביטול הסכם הגרעין / צילום: ג'ונטן ארנסט, רויטרס
טראמפ מציג את חתימתו על הצו הנשיאותי לביטול הסכם הגרעין / צילום: ג'ונטן ארנסט, רויטרס

כצפוי, הודיע הערב (ג') נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על התנערות ארצו מההסכם הגרעיני עם איראן ועל הטלת סנקציות "ברמה הגבוהה ביותר" על מדינה זו. הוא רמז על תמיכת ממשלו בהחלפת משטר האייתוללות בטהראן והכריז כי ארה"ב מתייצבת לימין העם האיראני שראוי למשטר טוב יותר.

בנאום קצר בבית הלבן אמר טראמפ, כי הסכם עם איראן רקוב ביסודו וכי הוא לא היה צריך להיחתם מלכתחילה. "המסמך הזה הוא הונאה אחת גדולה", אמר הנשיא. לדבריו, ההגבלות שמטיל ההסכם על הפעילות הגרעינית של איראן היו חלשות והוא אינו מטיל שום מגבלה על פעילות פיתוח הטילים שלה ותמיכתה בארגוני טרור.

"בשלב שבו הייתה ארה"ב בעמדה הנוחה ביותר ללחוץ על איראן, באה העסקה ההרסנית הזו ונתנה למשטר הטרור באיראן מיליארדי דולר, חלקם ממש במזומן, ומבחינתי האישית, כאזרח, זה מקור למבוכה, ולא רק לי אלא לכל אזרחי ארה"ב, אמר הנשיא. "היה אפשר להגיע לעסקה הרבה יותר קונסטרוקטיבית, אבל זה לא קרה".

"המשטר באיראן הוא יזם הטרור הממלכתי המוביל בעולם", הצהיר טראמפ. "המשטר הזה מייצא טילים מסוכנים, מצית עימותים ברחבי המזה"ת, ותומך בארגוני טרור ומיליציות שהם בעצם שלוחותיו כחיזבאללה, חמאס, טאליבאן ואל קאעדה.

"במשך שנים איראן ושלוחות הטרור שלה פוצצו שגרירויות ומתקנים צבאיים של ארה"ב, רצחו מאות חיילים אמריקאים וחטפו, כלאו ועינו אזרחיים אמריקאים", הוסיף הנשיא. "המשטר באיראן מממן את הכאוס והטרור שהוא משליט באמצעות הכספים שהוא חומס מעמו".

טראמפ הדגיש, כי הכלכלה האיראנית כושלת למרות שהסנקציות הוסרו ב2015, עם חתימת ההסכם, מפני ששליטי המדינה מזרימים את כל ההכנסות החדשות, שנובעות מהסרת העיצומים, לפיתוח הטילים ולתמיכה בטרור ברחבי תבל. לדבריו, התקציב הצבאי של איראן גדל בכמעט 40%.

"בתיאוריה, מה שמכונה 'העסקה האיראנית' היה אמור להגן על ארה"ב ובעלות בריתה מהטירוף של פצצה גרעינית איראנית, (אך) נשק זה יסכן את עצם קיומו של המשטר בטהראן", הוא אמר. "בפועל, העסקה הזו התירה לאיראן להוסיף ולהעשיר אורניום, ולאורך זמן העשרת האורניום החיתה מציבה את טהראן על סף פצצה גרעינית".

"בלב העסקה האיראנית מונחת הונאה אחת גדולה: המשטר הרצחני בטהראן שואף רק לתכנית של אנרגיה גרעינית לצורכי שלום", המשיך טראמפ. "עתה, יש בידינו ההוכחה המוחלטת שמדובר בכזב איראני. בשבוע שעבר חשפה ישראל מסמכים מודיעיניים, שאיראן הסתירה אולם זמן רב, ואלה מראים, ללא שמץ של ספק, כיצד המשטר באיראן ניסה להשיג נשק גרעיני".

"לאור כל זאת, אני מצהיר היום, שארה"ב מתנערת מההסכם הגרעיני עם איראן", הכריז הנשיא. "אני חותם עתה על מזכר נשיאותי שמחשיב על כנן את את הסנקציות הגרעיניות על איראן. אנו נטיל את הרמה הגבוהה ביותר של של סנקציות כלכליות".

טראמפ בכניסתו למסיבת העיתונאים / צילום: ג'ונתן ארנסט, רויטרס
 טראמפ בכניסתו למסיבת העיתונאים / צילום: ג'ונתן ארנסט, רויטרס

טראמפ הזהיר, שכל מדינה שתסייע לאיראן במאמציה הגרעיניים תחשוף את עצמה לסנקציות אמריקאיות. הוא לא הסביר כיצד מתיישבת הצהרה זו עם הכרזת מדינות אירופה, רוסיה וסין להוסיף ולכבד את ההסכם. אנליסטים מעריכים, כי הסנקציות מכוונות, לפחות בשלב זה, לפגוע בענף יצוא הנפט של איראן.

"מנהיגי איראן יכריזו שהם אינם מוכנים לנהל מו"מ חדש וזה בסדר גמור; גם אני הייתי נוהג בכך במקומם", הכריז טראמפ. אך כאשר טהראן תהיה מוכנה לשבת למו"מ, היא תראה שגם אני מוכן ומזומן.

"כאשר אני מבטיח, אני מקיים", הכריז טראמפ. "זה המסר: ארה"ב אינה מפריחה איומים ריקים".

הוא הוסיף, כי בעודו מדבר נמצא שר-החוץ האמריקאי, מייק פומפיאו, בדרכו לקוריאה הצפונית כדי לקדם את השיחות הגרעיניות עם פיונגיאנג.

טראמפ אמר עוד, כי עתה תחל ארה"ב לפעול, יחד עם בעלות בריתה, למציאת פתרון אמיתי ומקיף לבעיית האיום הגרעיני של איראן, תכנית הטילים הבליסטיים של מדינה זו ופעילויות הטרור שלה ברחבי תבל ובמזה"ת.

מקורבים לטראמפ, שצוטטו הערב באמצעי תקשורת, אומרים, שצריך לבחון את החלטת טראמפ משתי זוויות: האחת - התנערות מההסכם היא קיום אחת מההבטחות המרכזיות במסע הבחירות שלו; האחרת: איראן היא אזרחית גרועה מאוד בקהיליה הבינלאומית - היא מאיימת להשמיד את ישראל; היא מפתחת טילים בליסטיים שעלולים לפגוע לא רק בישראל אלא גם במדינות אירופה; והיא תומכת בארגוני טרור ומתסיסה את המזה"ת, מסוריה ועד תימן. הסתלקות ארה"ב מההסכם עשויה לעודד את איראן לשנות את התנהלותה בזירה הגלובלית.

לדברי אותם מקורבים, טראמפ מאמין באמת ובתמים שאיראן תחזור לשולחן הדיונים לאחר שיתברר לה היקף הפגיעה בכלכלתה בעקבות פרישת ארה"ב. אך מותחי ביקורת טוענים, כי כל המדינות האחרות והגופים שחתומים על ההסכם יוסיפו לכבד אותו, ובשלב זה קשה לאמוד מה תהיה מידת הנזק שתיגרם למשק האיראני. לאחר הכל, ארה"ב לא תוכל להטיל סנקציות על מדינות אירופה, רוסיה או סין.

גם אחרי ההכרזה על הטלת הסנקציות, ההסכם עם איראן מצויד בבלמים מובנים: המסמך מחייב תקופת "פיוס" בת כחודש ועיכובים נוספים של 120 עד 180 יום לפני כניסת הסנקציות לתוקף.

בכל זאת, לא יהיה די בכך למנוע תקופה של אי-ודאות ביחסים בין ארה"ב למדינות אירופה. מדינות אלה מחויבות להוסיף ולכבד את ההסכם, דבר שעלול לחולל התנגשות כלכלית ודיפלומטית בין וושינגטון לבריסל לאור הכרזת הנשיא כי וושינגטוון תטיל סנקציות על מדינות שישתפו פעולה עם איראן. ההתנערות מההסכם עלולה לחולל מתיחות גם ביחסי ארה"ב עם רוסיה וסין, שמחויבות אף הן להוסיף ולכבד את ההסכם הגרעיני.

ריצ'ארד נפיו, בכיר לשעבר בסטייט דיפרטמנט, שהיה אחראי על ניסוח סעיפי הסנקציות בהסכם, אמר ל"וושינגטון פוסט": "ייתכן שתהיה החלטה מידית של מדינות מסוימות לצמצם את רכש הנפט שלהן מאיראן". לדבריו, מדינות או חברות שמוכרות או קונות נפט יוכלו לומר, "בואו לא נסמוך על כך שהכל יהיה בסדר".

הכלכלה האיראנית מתנהלת בתחושה של משבר מתחילת השנה. הריאל איבד יותר משליש מערכו, למרות העליה בהפקת נפט ומכירתו בעקבות השעיית הסנקציות. למעשה, איראן מאשימה את ארה"ב בכך שהיא אינה ממלאת את חלקה בהסכם מפני שהיא מוסיפה להקשות על חברות אמריקאיות ורב-לאומיות להשקיע באיראן, למרות השעיית הסנקציות.

לאזכור: על פי תנאי ההסכם, שנחתם ב-2015 בין חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וכן גרמניה והאיחוד האירופי, לבין איראן, אחרי כ-30 חודשי מו"מ, הסכימה איראן להעביר אל מחוץ למדינה 97% מהדלק הגרעיני שלה, לצמצם במידה דרסטית את הכמות והאיכות של אורניום מועשר עד 2030, לסגור את כל מתקניה הגרעיניים - וכל זאת תחת משטר פיקוח קפדני (שלא היה קפדני מדי לדעת טראמפ). בתמורה לכך, הוסרו הסנקציות הבינלאומיות, שהוטלו בגלל הפעילות הגרעינית של איראן, וכן הסנקציות האמריקאיות החד-צדדיות.

טראמפ קרא לביטול ההסכם עם איראן - שאותו הוא כינה "ההסכם הגרוע ביותר שנחתם אי פעם", או "פיסת נייר מגוחכת" - כבר מתחילת מסע הבחירות שלו והוא ניסה לממש את הבטחת הבחירות הזו במשך שנתו הראשונה בבית הלבן. אך שניים מיועציו הבכירים ביותר בתחום מדיניות החוץ - שר-החוץ רקס טילרסון והיועץ לביטחון לאומי. ה.ר. מקמאסטר - הצליחו לבלום אותו. עכשיו השניים מחוץ לבית הלבן ואת מקומם תפסו שני ניצים - מייק פומפיאו, שר-החוץ, וג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי.

בתוך כך הנשיא לשעבר אובמה הגיב גם הוא להודעת טראמפ ואמר כי "זו טעות חמורה".

לאחר הודעת טראמפ כבר נשמעו קולות גם מן האיחוד האירופי לגבי הסכם הגרעין. הממונה על יחסי החוץ והביטחון של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, הודיעה בתגובה כי האיחוד מצפה מהמדינות השותפות להסכם מלבד ארה"ב, "להישאר מחויבות" להסכם הגרעין למרות הפרישה האמריקאית. נשיא האיחוד האירופי דונלד טוסק הודיע מיד לאחר הצהרת טראמפ כי המדיניות של הנשיא האמריקאי בנושא איראן וכן בנושא הסחר (מכסים על יבוא פלדה ואלומיניום, א.א.) "תפגוש גישה אירופיות מאוחדת". טוסק ציין, כי "מנהיגי האיחוד ידונו בשתי הסוגיות בפסגה בסופיה בשבוע הבא".

פדריקה מוגריני / צילום: פרנציסיוב וולסצ'רטס, רויטרס
 פדריקה מוגריני / צילום: פרנציסיוב וולסצ'רטס, רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע כי צרפת, גרמניה ובריטניה "מתחרטות על החלטת ארה"ב לעזוב את הסכם הגרעין האיראני", וכתב כי "כל משטר אי הפצת הנשק הגרעיני נמצא בסכנה". מקרון הוסיף: "אנו נעבוד יחד על הסכם רחב יותר, שיעסוק בפעילות גרעינית, במצב אחרי שנת 2025 (אותה מכסה ההסכם הנוכחי), פעילות בליסטית ויציבות במזרח התיכון, במיוחד בסוריה, תימן ועיראק".

מאוחר יותר פירסמו מנהיגי צרפת, גרמניה ובריטניה הודעה משותפת שבה כתבו: "הממשלות שלנו נשארות מחויבות לקיום ההסכם, ויעבדו יחד עם כל השותפים הנותרים להסכם כדי לוודא הוא ימשיך להיות קיים, וכן לשמר את היתרונות הכלכליים הנובעים ממנו בעבור העם האיראני.

"אנו קוראים לארה"ב לוודא כי המבנה של ההסכם יעמוד על כנו, ולא לנקוט צעדים שימנעו את יישומו על ידי השותפים האחרים בו. אנו קוראים לאיראן להפגין איפוק בתגובה להחלטה האמריקאית. איראן חייבת להמשיך ולשמר את התחייבויותיה במסגרת ההסכם, כולל שיתוף פעולה מלא עם הארגון הבינלאומי לאנרגיה אטומית (IAEA).