ביטוח מקוון: אתי אלישקוב מקימה חברת ביטוח דיגיטלית

חברת הביטוח החדשה - ליברה - מתחילה ב-3 חודשי הרצה ותצא בקמפיין ובמכירה לכלל הציבור ביולי הקרוב • בתחילת הדרך תמכור ביטוחי רכב ודירה • אלישקוב: "נעשה פרסונליזציה בתמחור ובטיפול בתביעה, לא נעלה פרמיה למי שתובע את הביטוח פעם בכמה שנים, ונשתף את המבוטחים ברווחים עם כסף שייצבר להם כלקוחות בארנק דיגיטלי ושיהיה ניתן למימוש לאחר חידוש ביטוח בחברה"

אתי אלישקוב, מייסדת ומנכ"לית ליברה / צילום :אבי מועלם

לראשונה אי-פעם: חברת ביטוח דיגיטלית מוקמת בישראל. רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, בראשות דורית סלינגר, העניקה ביום א' השבוע היתר לחברת הביטוח ליברה, שבבעלות ובניהול אתי אלישקוב, לשעבר מנכ"לית הכשרה ביטוח.

החברה החדשה קיבלה רישיון מבטח בתחומי ביטוח רכב חובה, ביטוח רכב רכוש (המוכרים כביטוחי המקיף וביטוחי צד ג'), וביטוח מקיף לדירות ובתי עסק. מדובר בתחומי ביטוח במגזר הביטוח הכללי, שבו פעילות כיום 12 קבוצות ביטוח נפרדות. 

בין בעלי המניות בחברה החדשה גם חברת דסק"ש שבשליטת אדוארדו אלשטיין. אי.די.בי של אלשטיין מחזיקה בכ-35% ממניות כלל ביטוח, החברה-האחות של דסק"ש. 

בינואר השנה חשפנו ב"גלובס" כי אתי אלישקוב ועוד חברת ביטוח דיגיטלית צפויות לקבל את אישור הפיקוח עצל הביטוח במחצית הראשונה השנה. על-פי הערכות, בתקופה הקרובה תתווסף לליברה עוד חברת הביטוח הדיגיטלית השנייה שתקבל אישור הממונה - החברה של אמיל וינשל, לשעבר מנכ"ל איילון ביטוח ובכיר בהראל ובמגדל. ישנה פעילות ביטוח דיגיטלית נוספת שמקודמת בימים אלה, אך בתחום ביטוח החיים, שבהובלת גיל יניב ויונל כהן, מראשי הענף לאורך שנים. החברה השלישית לא מתקדמת כמו זו של וינשל במאמציה לקבל את אישור הפיקוח. 

ברשות שוק ההון ציינו היום (ד') כי "לענפי הביטוח הכללי השפעה ישירה על משקי-הבית ועל העסקים הקטנים והבינוניים", תוך שפירטו כי "העלות הממוצעת של משק-בית על ביטוחים אלה נעה בין 500 שקל בחודש ל-1,000 שקל בחודש, כאשר לגבי העסקים השונים העלויות גבוהות משמעותית".

על רקע זאת אמרו בפיקוח כי "פעילות של חברות חדשות בתחומים אלה צפויה להגביר את התחרות ולהפחית בעלויות הביטוח וביוקר המחיה לטובת ציבור הצרכנים". זו הסיבה בגינה סלינגר תמכה בהקמת החברות הדיגיטליות ואף הקלה להן את הדרך לשוק עם הפחתת דרישות הון ממבטח.

כמו כן, ברשות שוק ההון מקווים כי "הגברת התחרות בתחומים אלה תתבטא גם בחוויית השירות שתוענק לציבור המבוטחים", כשהם מסבירים כי "החברה החדשה צפויה להיות דיגיטלית באופן מלא ותאפשר למבוטחים לבצע פעולות שונות באמצעים אלה".

ליברה הוקמה על-ידי אתי אלישקוב, שתכהן כמנכ"לית של החברה, והיא בעלת השליטה בה. החברה צפויה להתחיל עתה בתקופת הרצה של כ-3 חודשים, כשהיא אמורה להתחיל ולמכור ביטוחים, כולל לצאת בקמפיין, כבר בחודש יולי השנה.

"בכוונת החברה לאפשר לקהל המבוטחים לקבל את כל השירותים באופן דיגיטלי, החל משלב ההצעה לביטוח, דרך ההצטרפות לביטוח, ביצוע פעולות שירות וטיפול באירועים ביטוחיים ועד סיום הטיפול בתביעות", אומרים בפיקוח, כשבליברה עצמה מציינים היום כי החברה תציע בשלב ראשון ביטוח רכב ודירה, "ובהמשך בכוונתה להרחיב את פעילותה ולהציע גם ביטוחי עסק, ביטוח נסיעות וביטוח תאונות אישיות", כשהם מציינים בנוסף כי "החברה תפעל לשינוי כללי המשחק בענף הביטוח" ו"לשבירת מעגל אי-האמון המאפיין אותו". 

אלישקוב, מייסדת ומנכ"לית ליברה, מסרה היום כי "אני גאה להקים חברת ביטוח עם בשורה צרכנית אמיתית. מעבר לדיגיטציה ולפרסונליזציה המתקדמת, שמאפשרות לנו להוזיל משמעותית את המחירים עבור המבוטח. אנחנו שואפים גם להוכיח שביטוח יכול להיראות אחרת מאיך שהוא מצטייר כיום בעיני רוב הציבור", כשהיא הבטיחה כי היא רואה במבוטחים שותפים שלה, ולכן גם תשתף אותם ברווחיה. 

למה הכוונה? לפי אלישקוב, "נעשה פרסונליזציה בתמחור ובטיפול בתביעה, לא נעלה פרמיה למי שתובע את הביטוח פעם בכמה שנים, ונשתף את המבוטחים ברווחים עם כסף שייצבר להם כלקוחות בארנק דיגיטלי ושיהיה ניתן למימוש לאחר חידוש ביטוח בחברה".

שר האוצר, משה כחלון, התייחס היום לאישור החדש ואמר כי "על-מנת להגביר את התחרות ולהביא להורדת מחירי הביטוח בישראל, הובלנו מהלך שיקל על חברות חדשות להיכנס לענף. היום אני שמח לבשר כי לאחר שנים רבות נכנס שחקן חדש וטכנולוגי לתחום הביטוח".

הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר, מסרה כי "בכוונתנו להמשיך ולעודד הקמת חברות חדשות בתחום הביטוח הפועלות באופן דיגיטלי וחדשני ומציעות לציבור מוצרים תחרותיים וחווית שירות אחרת". מדובר בנדבך מרכזי בחזון הדיגיטלי שסלינגר מתווה לענף הביטוח מזה זמן. 

החברה החדשה אינה רק החברה הדיגיטלית הראשונה, מתוך שלוש שאמורות להיות פה. היא גם חברת הביטוח החדשה שפועלת בתחומי הביטוח הכללי שהוקמה בישראל מזה כעשור, מאז הקמתה של שלמה ביטוח בשנת 2008. בין לבין הוקמה עוד חברת ביטוח, שעוד רגע עוברת מהעולם: בשלהי 2013 הוקמה פסגות ביטוח, שפועלת בתחומי ביטוח החיים, ושבימים אלה מוכרת את פעילותה לקבוצת הביטוח איילון.

למעשה, הקמת חברת ביטוח חדשה אינה מחזה נפוץ. קודם לשלמה ביטוח הוקמו שירביט, שעודנה עצמאית; ושומרה, שבבעלות קבוצת הביטוח מנורה מבטחים. קודם להן הוקמו בשנות ה-90 של המאה הקודמת 3 חברות ביטוח ישירות: שתיים שהפכו ברבות השנים לאיי.די.איי ביטוח, שמוכרת כ"ביטוח ישיר", ו-AIG ישראל.