דירקטוריון חח"י אישר את הרפורמה במשק החשמל

העלויות הצפויות בגין הרפורמה עומדות על כ-7 מיליארד שקל, אשר ייפרשו על פני עשר שנים ממועד אישור מתווה השינוי המבני

יו"ר חברת חשמל יפתח רון טל / צילום: איל יצהר
יו"ר חברת חשמל יפתח רון טל / צילום: איל יצהר

הדירקטוריון של חברת החשמל אישר לפני שעה קלה את הרפורמה ההיסטורית במשק החשמל ובחברת החשמל, לאור ההסכמות אליהם הגיעו כלל הצדדים אתמול בלילה. את הרפורמה הובילו שר האוצר, משה כחלון ושר האנרגיה, יובל שטייניץ.

יישום השינוי המבני אותו הולכת לעבור החברה במשך השנים הקרובות טעון, בין היתר בהחלטת הממשלה, תיקוני חקיקה, אישורים של גורמי הממשלה וגורמים רגולטוריים ומתן רישיונות לפי חוק משק החשמל.

על פי החברה, "מטרות השינוי המבני בחברה הנן, בין היתר, שיפור האיתנות הפיננסית של החברה, הקטנת פעילות החברה במקטע הייצור, מיקוד והגברת פעילות החברה במקטעי הרשת, הפרדת פעילות ניהול המערכת לחברה אחות ושיפור היעילות והגמישות הניהולית של החברה".

להערכת החברה, העלויות הצפויות בגין הרפורמה עומדות על כ-7 מיליארד שקל, אשר ייפרשו על פני עשר שנים ממועד אישור מתווה השינוי המבני. החברה מציינת כי "כתנאי מצד החברה ליישום הרפורמה", עלויות אלה יוכרו במלואן לחברת החשמל.

אחד הנושאים השנויים במחלוקת עליהם ויתרה המדינה במהלך הדיונים האינטנסיביים שהתנהלו בימים האחרונים - הוא כניסת חברת החשמל לתחומים תחרותיים המשיקים לפעילות ליבה שלה - מדובר בתחום "הבית החכם" למשל. גורם ממשלתי שהשתתף בדיונים הדגיש בעבר בשיחה עם "גלובס" את חשיבות של אי כניסת החברה לתחומים אלה, בהם עלולה חברת החשמל לפגוע בתחרות נוכח גודלה. על פי ההסכמות שהושגו חברת החשמל תוכל להיכנס לתחומים המשיקים לאחר שתרד במקטע האספקה לשיעור של 75% , תחום שכיום נמצא באחריות כמעט בלעדית שלה.

חברת חשמל פרסמה את לו"ז הפרטת תחנות הכוח

בנוסף, בדיווחה לבורסה מהבוקר פרסמה החברה לראשונה את הלו"ז המדויק של מכירת חמש תחנות הכוח אשר יופרטו במהלך חמש השנים הקרובות. התחנה הראשונה שתופרט במסגרת הרפורמה היא תחנת אלון תבור, אשר על פי התכנית של חח"י תימכר בתקופה של 18 חודשים לאחר אישור הממשלה.

אחת הנקודות החשובות שהושגו במסגרת הרפורמה, הוצאת ניהול המערכת ומחלקת תפ"ט מהחברה, תיושם על פי הדיווח כשנה וחצי לאחר אישור הרפורמה בממשלה. יחידת ניהול מערכת תפעל תחת חברה ממשלתית חדשה, שתוקם לצורך כך. יחידת ניהול המערכת שקובעת את סדר הפעלתן של התחנות השונות גורמת לניגוד עניינים מובנה בחברת החשמל, שגם מייצרת חשמל וגם אחראית על מערך הסחר.

מי שלא מרוצה מהרפורמה שמאושרת בשעות אלה בדירקטוריון חברת החשמל הם יצרני החשמל הפרטיים: "אני אמנם רואים בחיוב אסדרה של משק האנרגיה ושל יחסי העבודה בחברת חשמל, אך הרפורמה שנחתמת היום רחוקה מלהשיג את מטרתה - פתיחת השוק ליצרניות פרטית ופתיחת מקטע אספקת החשמל לתחרות מלאה באופן שתוזיל את מחירים לציבור הישראלי. תושבי ישראל ימשיכו להיות שבויים של מונופול החשמל הממשלתי גם בעשורים הקרובים ללא יכולת בחירה אמתית של ספק החשמל המועדף עליהם, כפי שקורה במדינות המערב", נכתב בהודעת פרום יצרני החשמל הפרטיים בתגובה לדיווח חח"י לבורסה.

עמוס לסקר, יו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים אמר היום, "המתווה הנוכחי אינו רפורמה מאחר ושניים וחצי מיליון משפחות תמשכנה לשלם במשך שמונה שנים אותו מחיר עבור צריכת החשמל הדרך לתיקון המצב היא פתיחת תחרות אמתית ומלאה. עדיין לא מאוחר לתקן את המתווה, כך שתהיה לציבור תועלת מתשלום שמונה מיליארד לחברת החשמל ועובדיה.

יו"ר דירקטוריון החברה, אלוף במיל' יפתח רון טל, אמר בישיבה: "לאחר ימים ושעות של דיונים והתייעצויות, אנחנו בעיצומה של ישיבה היסטורית, זהו תהליך חשוב לחברה, אבל בראש ובראשונה הרפורמה תאפשר למשק האנרגיה לצאת ממצב של חוסר יציבות, להגביר באופן משמעותי את הצמיחה במשק ובכלכלה, וכתוצאה מכך הרפורמה תוביל גם להורדת יוקר המחיה בישראל. זה תהליך שטוב לחברה, טוב למשק אבל בראש ובראשונה טוב לאזרח. נוכחים איתנו בישיבה שני המנכ"לים שהובילו את התהליך: מנכ"ל משרד האוצר, שי באבד, ומנכ"ל משרד האנרגיה, אהוד (אודי) אדירי. תרומתם לתהליך מכרע, גילו מנהיגות והצליחו להביא את כל הרגולטורים ומשרדי הממשלה לכדי הסכמה על מתווה רפורמה. זו הישורת האחרונה. אני מקווה שהכל יאושר במהרה".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, אמר: "מדובר בתהליך מורכב בלתי רגילה, אחד המורכבים שיצא לי לנהל בחיי המקצועיים. זה אירוע מורכב עבור החברה, וגם מול העובדים. כשהתחלנו את התהליך, כולם אמרו לי שלא תהיה רפורמה. עברנו בשנה וחצי האחרונות טלטלות רבות, אבל אני שמח שהצלחנו להתכנס לרפורמה שיש לה פה אחד בממשלה ואחדות מלאה, רפורמה נכונה וטובה, וזה מה שצריך לעשות. ראינו לנגד עינינו את האיתנות הפיננסית של החברה. רצינו לראות שהמודל משפר את מעמדה הפיננסי של החברה באופן משמעותי".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אהוד (אודי) אדירי אמר: "עבדנו מהתחלה בשותפות מלאה. ההבנה היא שזה מספיק טוב וחשוב כדי שכולם יהיו בתהליך מהתחלה ועד הסוף, לכן אני משוכנע ובטוח שזה יגיע לקו הסיום. כולם שיתפו פעולה באופן מלא וזה קריטי להצלחת הרפורמה. העיקרון הבסיסי שהלכנו איתו מההתחלה, איפה החברה היא מונופול טבעי וממשלתי, שם עלינו לתת לה את כל הכלים להצליח, בשביל שתהיה חזקה, ואיפה שאפשר לפתוח לתחרות, נעשה זאת, באחריות ובקצב הנכון".

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך: "הרפורמה במשק החשמל היא ציון דרך היסטורי עבור כל משפחה ובית עסק שיזכו מעתה לחברת חשמל חזקה יותר, יציבה יותר ותחרותית יותר. הרפורמה תביא להקטנת החוב עמו מתמודדת החברה והגברת היציבות הפיננסית המאפשרת לחברה לפתח את התשתית החשובה לכל בית ועסק בישראל בזמני שגרה ובעתות חירום בעידן הנוכחי של מזג אויר בלתי צפוי או מתיחות בטחונית. אני מברך את צוותי המומ שפעלו לילות וימים להשגת ההסכמות ולעובדי החברה שגילו אחריות רבה והבנת המצב המורכב אליו הגיעה החברה".