סולאראדג' רוכשת את פעילות גמאטרוניק ב-41 מיליון שקל

מניית סולאראדג' זינקה אתמול ב-6% לשיא המשקף לה שווי של 2.8 מיליארד דולר • המנכ"ל גיא סלע: "שוק האל-פסק מוערך במיליארדי דולרים, וצפוי לעבור אבולוציה משמעותית בשנים הקרובות" • מניית גמאטרוניק זינקה היום בכ-50%

גיא סלע / צילום: תמר מצפי
גיא סלע / צילום: תמר מצפי

חברת סולאראדג' (SolarEdge), המפתחת ומייצרת מערכות לאופטימיזציה ולניטור של אנרגיה סולארית, נכנסת לשוק מערכות האל-פסק (Uninterruptible Power Supply - UPS). החברה, שמניותיה נסחרות בניו יורק, דיווחה אמש לאחר סיום המסחר על רכישת הנכסים והפעילות של חברת גמארטוניק, הנסחרת בבורסת תל אביב, בכ-41 מיליון שקל. זאת, בכפוף להתאמות בגין יתרות המלאי של החברה במועד השלמת העסקה.

מניית סולאראדג' זינקה אתמול במסחר המאוחר בוול סטריט ב-6%, לאחר פרסום דוחות הרבעון הראשון, למחיר שיא של 59.1 דולר למניה, שמשקף לחברה שווי של כ-2.8 מיליארד דולר.

"רכישה זו היא צעד ראשון להרחבת פעילותה של סולאראג' לשווקים חדשים מחוץ לתחום הסולארי", אמר גיא סלע, מייסד ומנכ"ל סולאראדג'. "שוק האל-פסק מוערך במיליארדי דולרים, וצפוי לעבור אבולוציה משמעותית בשנים הקרובות. אנו מאמינים ששילוב החדשנות הטכנולוגית, המצוינות התפעולית והמובילות העסקית של סולאראדג', עם הטכנולוגיה והניסיון של גמאטרוניק בשוק זה, יאפשרו לנו להפוך לשחקן מוביל בשוק".

מניית גמאטרוניק, שצפויה להמשיך להיסחר בבורסה בתל אביב גם לאחר השלמת העסקה, הגיבה לדיווח בזינוק של כ-50%, ושוויה קפץ לכ-60 מיליון שקל. בשלוש השנים האחרונות, טרם העלייה היום, נפלה המניה ביותר מ-60%, על רקע אכזבת המשקיעים מתוצאותיה.

במסגרת העסקה רוכשת סואלראדג' את כל נכסי גמאטרוניק, לרבות הקניין הרוחני ומותג החברה, למעט יתרות לקוחות (הסתכמו בכ-25 מיליון שקל בסוף 2017), מניות רדומות (בשווי של כ-12 מיליון שקל), כספים שאינם חלק מהפעילות העסקית ובניין החברה בהר חוצבים בירושלים.

כ-100 עובדי גמאטרוניק (מתוך כ-130 עובדים בסך הכול) יועסקו מחדש על-ידי סולאראדג'. נוסף על כך, לסולאראדג' יש אופציה לרכוש את החברה הבת של גמאטרוניק הפועלת באנגליה, בסכום המוערך בכ-2 מיליון שקל.

לאחר השלמת העסקה, הכפופה לתנאים שונים (צפויה עד סוף חודש יוני השנה), תקבל גמאטרוניק תשלום של 50% מהרווח לפני מס שתניב הפעילות הנמכרת בשנה הראשונה שלאחר השלמת העסקה, ו-33% מהרווח לפני מס בשנה השנייה.

רכשה את החזקותיה של פימי

גמאטרוניק מתמחה בפיתוח, בייצור ובשיווק של מוצרים בתחום אלקטרוניקת ההספק. מוצרים אלו כוללים מערכות אל-פסק, שמטרתן לספק חשמל באופן רציף וללא הפסקה למערכות מחשבים ותקשורת נתונים, מערכות כוח המספקות מתח ישר (DC) לציוד תקשורת, ממירי מתח ומטענים, וכן מערכות משולבות של תקשורת, חומרה ותוכנה, המשמשות לפיקוד, שליטה ובקרה על מערכות אל-פסק, מערכות כוח, ומערכות בקרת אנרגיה כלליות.

החברה הוקמה בשנת 1970, וכיום מוכרת את מוצריה בארה"ב, בסין, באירופה, בדרום אפריקה ובאמריקה הלטינית. בעבר הייתה מושקעת בחברה קרן פימי, אך באוקטובר 2010, בעקבות סכסוך בין הקרן לבעל השליטה יוסף גורן, רכשה גמאטרוניק עצמה את החזקותיה של פימי (7% מהמניות ואופציות) תמורת כ-15 מיליון שקל.

כחלק מההסכם הנוכחי ימשיכו בעל השליטה בחברה, יוסף גורן (מחזיק בכ-59% מההון ומכהן כנשיא החברה) ובתו, שרון בן צבי (דירקטורית, סמנכ"לית מכירות ושיווק) בתפקידיהם בשנה שלאחר השלמת העסקה, לצד אליהו שטיינהורן (דירקטור ומנהל פרויקטים מיוחדים). עם זאת, סולאראדג' תוכל לפטר אותם "לפי שיקול דעתה הבלעדי".

עוד במסגרת ההסכם התחייבה סולאראדג' לשכור שלוש קומות בבניין של גמאטרוניק בהר חוצבים, בשטח מוערך של כ-4,800 מ"ר, בסכום של 50 שקל למ"ר (כלומר 240 אלף שקל לחודש) לתקופה של כשנתיים החל ממועד השלמת העסקה, כשלסולאראדג' זכות לסיים את הסכם השכירות בהודעה מוקדמת של שישה חודשים.

גמאטרוניק נפגעה בשנים האחרונות מגורמים שונים, בעיקר מהתגברות התחרות ומהתחזקות השקל מול הדולר והליש"ט. בשנה שעברה הציגה החברה ירידה של כ-13% בהכנסות לעומת 2016, לרמה של 65.8 מיליון שקל. ההפסד התפעולי שלה הסתכם בכ-4.5 מיליון שקל (לעומת הפסד תפעולי של 9.3 מיליון שקל ב-2016), ובשורה התחתונה רשמה הפסד נקי של כ-6.3 מיליון שקל, צמצום של 44% בהפסד לעומת 2016.

בחברה ציינו במסגרת הדוחות, כי הירידה בהכנסות "נובעת מהתחרות העולמית המתגברת, מהיחלשות משמעותית ומתמשכת בשערי מט"ח ביחס לשקל ומהקושי שבמכירות ליצוא מישראל".

בניסיון לשנות את המגמה ולשפר תוצאות "הקימה החברה נציגויות (חברות בנות) באנגליה ובסין, במטרה להתגבר על קושי זה, ולהגדיל מכירות בשווקים שלהערכת הנהלת החברה הם בעלי פוטנציאל גדול".

דוחות טובים לסולאראדג'

סולאראדג' מפתחת ומייצרת, כאמור, מערכת לאופטימיזציה ולניטור של אנרגיה סולארית. מניות החברה הונפקו בנאסד"ק בחודש מארס 2015, ובתוך כשלושה חודשים זינקו מעל 100% לשיא של 42 דולר, אולם בשנתיים הבאות צנחה המניה לשפל של 14 דולר, על רקע אכזבה מתוצאות החברה וחששות מכניסת מתחרות שיפגעו בפעילותה, בעיקר בארה"ב.

עם זאת, בשנה האחרונה הוכיחה החברה כי היא מצליחה להמשיך לצמוח בקצב מהיר, והמניה זינקה כאמור.

ברבעון הראשון עקפה החברה את תחזיות האנליסטים גם בשורת ההכנסות וגם בשורת הרווח, והציגה הכנסות של כ-210 מיליון דולר ורווח נקי Non-GAAP של 87 סנט למניה.

ההכנסות ברבעון צמחו ב-82.4% ביחס לרבעון המקביל. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), הרווח הנקי הסתכם ב-35.7 מיליון דולר, לעומת 14.2 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרווח הנקי Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, הגיע ל-42.6 מיליון דולר, עלייה של 159% בהשוואה לרבעון המקביל ושל 3.4% בהשוואה לרבעון הקודם.

במהלך הרבעון הראשון ייצרה סולאראדג' מזומנים בסך 64 מיליון דולר מפעילות שוטפת, ובסיום הרבעון היו לה בקופה מעל 400 מיליון דולר.

התחזית לרבעון השני היא להכנסות של 220-230 מיליון דולר, שמהוות צמיחה של 62%-69% לעומת הרבעון המקביל, וגבוהות מתחזיות האנליסטים. החברה מעריכה ששיעור הרווח הגולמי יישאר ברבעון השני בטווח של 36%-38%.

בהתייחסות לתוצאות אמר המנכ"ל סלע, כי "אנחנו שמחים לדווח על רבעון ראשון חזק עם הכנסות ורווחיות שיא, למרות ההאטה העונתית המסורתית והמשך המגמה של מחסור ברכיבים בתעשייה. החדשנות הטכנולוגית המתמשכת, והמצוינות התפעולית שלנו, יחד עם השקת מוצרים חדשים והחוזק הפיננסי, ממצבים אותנו היטב לקראת המשך צמיחה ומובילות בתעשייה".