אף פעם לא מאוחר: מהתיר מוחמד חוזר לשלטון במלזיה בגיל 92

מנהיג מלזיה עד 2003 זכה בבחירות; הוביל מחאה נגד ראש הממשלה נאג'יב רזאק, שנחשד בגניבת 681 מיליון דולר מקרן ממשלתית

מהתיר מוחמד / צילום: לאיי סנג סינג, רויטרס
מהתיר מוחמד / צילום: לאיי סנג סינג, רויטרס

מנהיג מלזיה לשעבר, מהתיר מוחמד בן ה-92, צפוי לחזור לראשות הממשלה בעקבות מהפך אלקטורלי מדהים, שבו הוא הביס את הקואליציה השלטת של בן חסותו לשעבר, ראש הממשלה נאג'יב רזאק, שנחשד בגניבת מאות מיליוני דולר מקרן השקעות ממשלתית.

המהפך הפוליטי הנדיר אתמול (ד') צפוי לגרום לגל מימושים של נכסים מלזיים, כששוקי ההון המקומיים ייפתחו מחדש בשבוע הבא. תעודת סל אמריקנית של מניות מלזיות צנחה אמש ב-6%, הירידה היומית הגדולה ביותר לה מאז 2011, והדולר התחזק ב-2% מול הרינגיט בשוק החוזים.

התוצאות הרשמיות אישרו ש"ברית התקווה" של ד"ר מוחמד הבטיחה רוב של 122 מבין 222 חברי הפרלמנט. תומכי האופוזיציה חגגו פעמיים, אחרי שמוחמד הודיע כי יעביר את השלטון לאנוואר איברהים, שישוחרר מכלאו בחודש הבא שם הוא מרצה מאסר בגין הרשעה בביצוע מעשה סדום. מהתיר מוחמד היה זה שפעל להעמדת איברהים לדין לפני שנים.

החזית הלאומית של ראש הממשלה המכהן נאג'יב קיבלה 79 מושבי פרלמנט. מהתיר ניהל קמפיין של מאבק בשחיתות, וניצחונו סולל את הדרך לחקירה חדשה של הפקעת הכספים לכאורה של נאג'יב מן הקרן הממשלתית 1MDB.

במהלך הבחירות הצליחה האופוזיציה להתגבר על ניסיונות הממשלה להטות המגרש הפוליטי לטובתה. בין היתר, ועדת הבחירות סימנה מחדש מחוזות בחירה כדי לספק יותר משקל לאזורים כפריים שנוטים להצביע לטובת הממשלה.

מהתיר הודיע שממשלתו תבטל את "מס השירותים הכלליים", שליבה תסיסה ציבורית והיה אחת הסיבות לתבוסתו של נאג'יב, ותחליף אותו במס קנייה "צודק יותר".

מאות מתומכי האופוזיציה התאספו באזור המלון שבו התכנסו מהתיר ובעלי בריתו בהמתנה לתוצאות הבחירות, וקראו קריאות ניצחו. ב-22:30 הופיע מהתיר בטלוויזיה כדי להכריז על הניצחון, וקרא למשטרה ולכוחות המזוינים לא להתנגד להעברת השלטון המסודרת - שתהיה הראשונה מאז שמלזיה קיבלה עצמאות מבריטניה ב-1957.

ד"ר מהתיר, רופא כפרי שהפך למנהיג המדינה במשך 22 שנים עד פרישתו ב-2003, ידוע בעיקר כאדריכל הבום הכלכלי בשנות ה-80 וה-90, שהפך את מלזיה - מדינה מפגרת של מכרות בדיל - לאחת הדוגמאות למדינה מוסלמית מתקדמת. הוא השיק פרויקט של מכונית לאומית, וניהל את הקמת מגדלי התאומים הידועים בקואלה לומפור, שהם עדיין מהמבנים הגבוהים בעולם. מהתיר יצטרך כעת לאזן בין האינטרסים הסותרים לעיתים בברית הפוליטית שלו. הברית שהקים מהתיר במחאה על הזרמת כספי הקרן הממשלתית לפיתוח מלזיה בסך 681 מיליון דולר לחשבונותיו של נאג'יב, כפי שדיווח הוול סטריט ג'ורנל ב-2015, כוללת גם מנהיגים שהוא דאג למעצרם בשנות שלטונו. אחד מהם הוא איברהים אנוואר, פוליטיקאי שאפתן שנחשב ליורשו עד שמהתיר פיטר אותו מממשלתו לפני 20 שנה, והורה לשפוט אותו באשמת מעשה סדום. אנוואר היה כלוא שש שנים לפני שהרשעתו בוטלה. מהתיר הודיע שפעולתו הראשונה כראש הממשלה החדש-ישן תהיה לבקש מהמלך חנינה כללית לאנוואר, כדי שהוא יוכל לרוץ לפרלמנט ולהתמנות לראש ממשלה במקומו.