"מחיר חבית נפט צפוי להגיע ל-100 דולר בטווח הבינוני"

עדי פנחס, מנכ"ל חברת הייעוץ קומודקס: "שוק הקומודיטיס משנה סנטימנט לחיובי לאחר שבשנים האחרונות היה בסנטימנט שלילי. העליות במחירי חומרי הגלם יגיעו למחירי המוצרים הסופיים בחודשים הקרובים, אם זה במשאבות הדלק ואם על מדפי הסופרמרקט"

קידוח נפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
קידוח נפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

"שוק הקומודיטיס משנה סנטימנט לחיובי לאחר שבשנים האחרונות היה בסנטימנט שלילי. העליות במחירי חומרי הגלם יגיעו למחירי המוצרים הסופיים בחודשים הקרובים, אם זה במשאבות הדלק ואם על מדפי הסופרמרקט  וכמובן לעלייה במדדי המחירים". כך אומר עדי פנחס, מנכ"ל חברת הייעוץ קומודקס המתמחה במסחר בסחורות וחומרי גלם.

פנחס מעריך כי המתיחות הגיאופוליטית תמשיך לתמוך בעליית מחירי הנפט. החלטתו של נשיא ארה"ב תרמה אי וודאות, בעיקר לגבי המשך תפקודה של איראן בשוק האנרגיה העולמי והדבר מתורגם לעליות מחירים שצפויות להתגבר. הנפט צפוי להגיע ל-80 דולר לחבית בטווח הקרוב ועד רמה של 100 דולר לחבית בטווח הבינוני.

היום, בכל אופן, נרשמת רגיעה בזירת הנפט ומחיר חבית מסוג "ברנט" נסחר בירידה קלה לרמה  של 77.35 דולר. בשלושת החודשים האחרונים זינק מחיר החבית ב-24%. 

פנחס מציין כי הנפט מהווה אינדיקטור מרכזי לכלל שוק הסחורות, בדרך כלל כשנראה עלייה במחיר הנפט נראה גם עלייה במחירים בכלל חומרי הגלם הן בשל עליה בתשומות כמו הובלה והן בשל הביקוש העולה לדלקי ביודיזל ואתנול המיוצרים מסויה, תירס וסוכר, שהייצור שלהם הופך לכדאי יותר בזמן שמחיר הנפט גבוה יחסית.

גם בתחום המזון ראינו סחורות שרשמו מתחילת השנה זינוק חד. שינויים קיצוניים במזג האוויר כמו שטפונות, בצורת, חום או קור עז מצמצמים את ההיצע באופן מפתיע וגורמים לירידה באיכות. כך לדוגמה ראינו את הקקאו עולה מתחילת השנה ב-50% ואילו מחירי החיטה והסויה עלו בכ-25% מתחילת השנה. מחירי התבואות משפיעים בסופו של דבר על כל שרשרת המזון : בשר, עופות, דגים, חלב, ביצים ואפילו על מחירי האריזות שמיוצרות מעמילני תירס. 

עוד אומר פנחס חלק מהעלייה במחיר הסחורות וחומרי הגלם ניתן לייחס גם למלחמת הסחר שמתנהלת בעיקר בין שתי המעצמות הכלכליות העולמיות סין וארה"ב. "בעוד שארה"ב מגבילה יבוא של חומרי גלם לארה"ב בסין לדוגמה הממשלה הסינית חוקקה חוק שמפסיק את כניסת הפסולת למחזור לסין, הדבר יצר עיכוב עולמי בתעשיית המחזור העולמית וירידה חדה בהיצע מוצרים ממוחזרים כמו אריזות פלסטיק, קרטון ונייר שחלקם זינקו בכ50% מתחילת השנה".

האמריקנים שהם מהיצרנים הגדולים בעולם של תבואות כמו תירס, שעורה וסויה מרגישים שהתחרות עם הסינים לא היתה הוגנת, גם בנושא של שערי המטבע בהם בוצע פיחות יזום על ידי הממשל הסיני מטבע וגם באי שמירה על קניין רוחני אמריקני מצד הסינים. מלחמת הסחר סובבת סביב הנושא הזה והסינים מוגבלים ביכולתם לעצור יבוא תבואות מארה"ב שכן הם צריכים להאכיל 1.4 מליארד איש. התנודתיות במחירי התבואות מורגשת בשוק ביתר שאת מאז תחילת מלחמת הסחר שמגבירה גם את מעורבות הספקולנטים בשווקים.