ביג | בלעדי

השוק דורך במקום: המכירות בקניונים שמרו על יציבות

נתונים שהגיעו לידי "גלובס" מגלים כי הפדיון המצטבר במארס-אפריל נשאר כפי שהיה ביחס לתקופה המקבילה • הפדיון של הקניונים האזוריים ירד בכ-0.6%, בעוד שהמרכזים הפתוחים עלו בכ-0.5% • הפדיון היומי עלה ב-2.2% - בהתאם לקצב גידול האוכלוסייה, ולכן הוא לא משקף צמיחה

קניון רמת-אביב /  צילום: איל יצהר
קניון רמת-אביב / צילום: איל יצהר

האתגרים בענף קמעונאות האופנה משפיעים גם על קצב הצמיחה בקניונים - כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "גלובס". מי שנשם לרווחה בסוף חודש מארס בזכות מכירות חג הפסח שחלו מוקדם השנה, יתאכזב לגלות כי בחינה של החודשיים האחרונים, שמנטרלת את התזמון של החג, מתארת תמונה זוהרת פחות שמבטאת סטגנציה יחסית במכירות הקניונים.

מנתונים של חברת ריס, העוסקת בניתוח השוק הקמעונאי עולה כי הפדיון הכולל של הקניונים שמר על יציבות במארס-אפריל. בשקלול ההבדלים בימי העבודה והחגים בחודשיים האלה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד עולה כי הפדיון היומי הממוצע במרכזים המסחריים גדל בשיעור לא דרמטי של כ-2.2%, זאת ביחס לפדיון היומי הממוצע במארס-אפריל 2017. נציין, כי הצמיחה בפדיון היומי הממוצע לכאורה לא מצביעה על איזון משום שהיא תואמת את קצב הגידול באוכלוסייה ולכן לא מבטאת עלייה של ממש.

על כל פנים, הנתונים מלמדים כי במונחי פדיון יומי ממוצע הקניונים האזוריים צמח בחודשיים האחרונים ב-2.15%, ואילו הפאואר סנטרס (המרכזים הפתוחים) רשמו עלייה של כ-2.6%. נוסף על כך, לפי נתוני חברת ריס, הבוחנת כ-3,000 חנויות זהות בקניונים, הפדיון המצרפי בחודשיים האחרונים בכל הקניונים לא השתנה ביחס לפדיון אשתקד, כשהקניונים האזוריים אף רשמו ירידה של 0.6% בפדיון המצטבר. מנגד, הפאואר סנטרס רשמו בחודשיים האחרונים עלייה של כמעט 0.5% בפדיון המצרפי המצטבר.

המכירות בקניונים תקועות
 המכירות בקניונים תקועות

שלא כמו ב-2017, השנה החג השני של פסח היה צמוד ליום שבת, ולכן מספר ימי המכירה במארס ובאפריל עמד על 60 ימים לעומת 61 ימים ב-2017. הבדל זה יוצר הפרש של כ-2% בין התוצאות המצטברות, ובין התוצאות על בסיס החישוב היומי המקובל בריס. עוד עולה, כי ערב חג הפסח השנה הניב לקניונים פדיון נמוך בהרבה מזה שנרשם בפסח 2017.

על-פי הנתונים, הפדיון המצרפי בערב פסח ב-2017 עמד על יותר מ-120 שקלים בממוצע למ"ר, בעוד שהשנה הוא הניב פדיון בסדר גודל של כ-105 שקל למ"ר. כצפוי, ערב חג הפסח, הניב פדיון יומי גבוה בהרבה מהממוצע הדו-חודשי השנה ובשנה שעברה. זאת, כשבימים לקראת החג מורגשת עלייה הדרגתית בפדיון עד לשיא בערב החג, ומיד לאחריו שוב כצפוי ירידה ניכרת בפדיון היומי הממוצע.

עופר שחטר, מנכ"ל חברת ניהול הקניונים פרומול שמנהלת קרוב ל-40 מרכזים מסחריים, התייחס לנתונים בשיחה עם "גלובס" ואמר כי "השוק עדיין דורך במקום. מחזורי המכירות לא מתרוממים. היבוא האישי ונסיעות הישראלים לחו"ל באים על חשבון הקניות בארץ".

פחות קנו בפסח
 פחות קנו בפסח

ומי הם הקניונים שצמחו באופן משמעותי? הקניון הגדול בפתח-תקווה מקבוצת קניוני עופר רשם מכירות של 98 שקל למ"ר ועלייה של 7.5%; קניון מול הים באילת רשם מכירות של 166 שקל למ"ר עם עלייה של 6.1%; קניון איילון מקבוצת עזריאלי רשם מכירות של 73 שקל למ"ר עם צמיחה של 5.4%; קניון רמת-אביב מקבוצת קניוני עופר רשם מכירות של 135 שקל למ"ר עם עלייה של 2.4%. גם בקרב הקניונים החדשים נרשמו עליות, כאשר בין החדשים קניון עין שמר מוביל את הצמיחה עם גידול של 19.6%; ואחריו שני מתחמים מקבוצת ביג - צ'ק פוסט ופאשן אשדוד - עם עלייה של 11% ו-9% בהתאמה.