האלמנה, הבן או המדינה - מי יקבל את כספי העיזבון של פואד?

לאחר שאלמנתו ובנו של של השר לשעבר ביקשו מביהמ"ש לקבל כחצי מיליון דולר שנתפסו ע"י המשטרה במסגרת חקירתו, הגיע גם תורה של המדינה לטעון לזכויות בכספים • חרף העובדה שפואד נפטר ללא שהורשע, המדינה טוענת כי בפועל השוחד התקבל, ויש לחלט את הכספים שנתפסו בעת חקירתו

בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי
בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי

האלמנה, הבן והמדינה רבים על הנכסים של עיזבונו של פואד המנוח: לאחר שאלמנתו ובנו של של השר לשעבר בנימין (פואד) בן-אליעזר הגישו לבית המשפט בקשות לקבל את כחצי מיליון דולר שנתפסו על-ידי המשטרה במסגרת חקירתו, הגיע גם תורה של המדינה לטעון לזכויות בכספים.

פרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי), בשיתוף עם היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, הגישה היום (ב') כתב תביעה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד נכסי העיזבון של פואד, באמצעות מנהלי עיזבונו. במסגרת כתב התביעה מתבקש בית המשפט לחייב את הנתבע לשלם למדינה סך כולל של 2,728,744 שקל, בתוספת הפרשי ריבית והצמדה, בגין כספי השוחד לכאורה והרווחים שהפיק מהם בן-אליעזר ז"ל בהיותו עובד ציבור.

חרף העובדה שפואד נפטר ללא שהורשע בהליך הפלילי שנפתח נגדו בטענות לקבלת שוחד, טוענת המדינה כי בפועל השוחד התקבל, ויש לחלט את הכספים שנתפסו בעת חקירתו. התביעה הוגשה באישור פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה.

על-פי כתב התביעה, התביעה היא תולדה של ההליך הפלילי שהחל נגד בן-אליעזר ז"ל והופסק בעקבות פטירתו. בן-אליעזר כיהן בין השנים 2007-2014 כחבר כנסת וכן כשר התשתיות הלאומיות וכשר התעשייה, המסחר והתעסוקה (שר התמ"ת).

לפי הנטען, בתקופת היותו עובד ציבור, נטל בן-אליעזר לכיסו כספי שוחד והפיק רווחים מכספי השוחד בסכום מצטבר ששוויו גבוה מ-2.5 מיליון שקל. מדובר במעשים חמורים לכאורה, אשר יש בהם בכדי לפגוע באמון הציבור בשלטון. בגין מעשים אלה הוגש בדצמבר 2015 כתב אישום נגד בן-אליעזר ו-5 נאשמים נוספים. נוכח פטירתו של בן-אליעזר באוגוסט 2016, הופסק ההליך הפלילי נגדו.

ואולם על-פי כתב התביעה, הפרקליטות סבורה כי חרף פטירתו של בן-אליעזר, עומד בתוקפו האינטרס הציבורי לקבל מידי עיזבונו את הממון שהפיק תוך ניצול משרתו והפרת אמון, על חשבון הציבור.

עמדת המדינה בכתב התביעה מבוססת על 3 ראשים מצטברים או חלופיים: חוק עשיית עושר ולא במשפט - משעה שבן-אליעזר התעשר שלא כדין תוך שימוש במעמדו ובתפקידו כחבר כנסת וכשר כדי לקדם אינטרסים של נותני השוחד - חב הוא בחובת השבה מכוח חוק עשיית עושר ולא במשפט; חוק שירות הציבור (מתנות) - כל נכס או מתנה שקיבל לידיו בן-אליעזר נוכח תפקידו ומעמדו כעובד ציבור הוא קניין המדינה בהתאם להוראות חוק שירות הציבור (מתנות), ולתכלית העומדת בבסיס חקיקת חוק זה בכל הנוגע לטוהר המידות של נציגי הציבור; דיני אמונאות - בן-אליעזר, בתפקידיו כחבר כנסת וכשר, היה נאמנה של המדינה, אלא שבמעשיו הפר את חובת האמון כנאמן המדינה.

במקביל הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה בקשה לפי פקודת סדר הדין הפלילי לבית משפט השלום בתל-אביב, לפיה המדינה מבקשת לתפוס את הנכסים של מר בן-אליעזר ז"ל - מחצית הפנטהאוז ביפו ומלוא סכום הכסף שנתפס בכספת בבנק, 575,000 דולר, לטובת המדינה.

השאלה מי יקבל את הכספים של השר המנוח, שנתפסו על-ידי המשטרה במסגרת חקירתו, כבר עומדת בפני בית המשפט בחודשים האחרונים במסגרת סכסוך שפרץ בין אלמנתו לבנו של פואד, אשר טוענים, כל אחד בנפרד, לזכות בסך של מעל חצי מיליון דולר שהותיר אחריו המנוח.

המחלוקת נסובה סביב בקשה שהגישה לאחרונה אלמנתו של פואד, דרורה (דולי) בן-אליעזר, לבית המשפט, לשחרר לידיה את הרכוש שתפסה המשטרה במסגרת חקירתו של בעלה המנוח. בבקשה טוענת האלמנה כי יש לשחרר לידיה 575 אלף דולר שנתפסו בכספת של פואד על-ידי המדינה וכן מחצית מהפנטהאוז ביפו שנתפס אף הוא במסגרת הפרשה.

בתגובה לבקשה הגיש בנו של פואד, אופיר בן-אליעזר, בקשה "דחופה ביותר" לאפשר לו גישה לתיקים המתנהלים בעניין אביו המנוח וקבלת העתקים מכל חומר החקירה, בין היתר בטענה כי הוא זה שזכאי לקבלת הכספים התפוסים. בבקשתו טוען הבן כי כיורשו של פואד הוא זכאי לקבל את הכספים שנתפסו על-ידי המשטרה, ולא אלמנתו של אביו, לאחר שהעביר לאביו סכום המגיע לכמיליארד דולר לאורך השנים.