אורמת איבדה 365 מ' ד' משוויה בשל חשש לתחנת כוח בהוואי

אתמול נפלה המניה ב-6.1% במחזור גבוה מהממוצע, לאחר שבבלומברג דווח כי ייתכן שהחברה תאבד את התחנה לגמרי בשל התפרצות הר הגעש

הר הגעש בהוואי, הסמוך לתחנת הכוח של אורמת / צילום: רויטרס
הר הגעש בהוואי, הסמוך לתחנת הכוח של אורמת / צילום: רויטרס

מניית אורמת   נסחרה במגמה שלילית בימים האחרונים, מאז פרסום דוחות הרבעון הראשון, שבהם החברה פרסמה עדכון מדאיג בנוגע לאחת מתחנות הכוח שלה. אתמול (ב') נפלה המניה ב-6.1% במחזור מסחר גבוה מהממוצע, לאחר שבסוכנות בלומברג דווח כי ייתכן שהחברה תאבד את התחנה לגמרי. מדובר בתחנה Puna בהוואי.

אורמת, העוסקת בתחום האנרגיה הגיאותרמית, פעילה בשני מגזרים: החשמל, הרווחי יותר עבורה, בו היא מחזיקה בבעלות על תחנות כוח שהיא בונה; והמוצרים, בו היא מקימה תחנות כוח עבור צדדים שלישיים.

החברה עדכנה בשבוע שעבר כי הר הגעש Kilauea הממוקם בסמיכות לתחנה התפרץ ב-3 במאי. "החברה נקטה בצעדים הנדרשים על מנת לאבטח את מתקני התחנה, כולל ניתוק ייצור החשמל", ציינה אורמת בדוחות. עם זאת, היא הוסיפה כי בשלב זה, השפעת התפרצות הר הגעש עדיין נבחנת, וציינה כי ייתכן שתהיה להתפרצות זו השפעה שלילית מהותית על עסקיה. ככל הנראה, אורמת צפויה לפרסם בקרוב דיווח בנושא ובו עדכון על ההשפעות הצפויות.

התחנה בפונה מייצרת EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של כ-20 מיליון דולר בשנה, כאשר חלקה של אורמת בתחנה הוא 63% - מדובר באחת מהתחנות שנכללות בהסכם משנת 2015 עם קרן ההשקעות הקנדית Northleaf, במסגרתו הקרן הקנדית רכשה מאורמת חלק מהבעלות בתחנות כוח שלה בארה"ב תמורת כ-162 מיליון דולר.

אורמת ירדה בשנה האחרונה
 אורמת ירדה בשנה האחרונה

המשמעות היא שחלקה של אורמת ב-EBITDA של פונה, הוא כ-13 מיליון דולר, כלומר כ-3.8% מה-EBITDA השנתי שהציגה אורמת ב-2017 וכ-3.5% מה-EBITDA השנתי הצפוי בשנה הנוכחית. לחברה יש ביטוח שאמור להוביל לפיצוי חלקי אך כרגע ממתינים לקביעת סטטוס התחנה.

תגובת יתר של המשקיעים?

אם קודם לכן נסחרה מניית אורמת במכפיל EBITDA שמתקרב ל-10, הרי שאפשר להעריך את חלקה של התחנה בשווי החברה בכ-130 מיליון דולר, אך בימים האחרונים אורמת איבדה שווי גבוה יותר, של כ-356 מיליון דולר, והיא נסחרת כעת בשווי של כ-2.7 מיליארד דולר. אפשר להסביר זאת בתגובת יתר של המשקיעים לחשש מפני עתיד התחנה בפונה, או באכזבה שלהם גם מדוחות הרבעון, מעבר לנושא התחנה. ברבעון הראשון אורמת הצליחה לעקוף את תחזיות הרווח של האנליסטים בזכות הטבת מס חד-פעמית, אך פספסה אותה בנטרול ההטבה.

התחנה בפונה היא בעלת יכולת ייצור של 38 מגה-וואט חשמל, והיא כוללת שני חלקים, הראשון החל לפעול ב-1993 והשני ב-2012. בדוח המורחב של אורמת לשנת 2017 היא ציינה כי בכוונתה לבצע שדרוג מסוים בתחנה, שיגביר את יכולת הייצור של התחנה לרמה של 46 מגה-וואט, והשדרוג צפוי להסתיים בסוף שנת 2019 או תחילת 2020.

אורמת  נסחרת במקביל בבורסות של ניו-יורק ושל תל-אביב, ובעלת המניות הגדולה בה היא החברה היפנית ORIX שרכשה בשנה שעברה את מניות קרן הפרייבט אקוויטי פימי, ומשפחת המייסדים ברוניצקי, בעסקה של כ-630 מיליון דולר. מחיר מניית אורמת בעסקה היה 57 דולר, בעוד שהמחיר הנוכחי נמוך יותר, כ-52.8 דולר.