שגרירות גואטמלה נפתחה בי-ם; שגריר ישראל בטורקיה הושפל

בטקס שנערך בגן הטכנולוגי בירושלים שבו תפעל השגרירות, נכחו ראש הממשלה והנשיא • נשיא גואטלמה שהגיע במיוחד לאירוע ציין: "מהיום יש לנו שגרירות בירושלים כי אנחנו אחים"

השגרירות גואטמלה החדשה בירושלים/ צילום: רויטרס
השגרירות גואטמלה החדשה בירושלים/ צילום: רויטרס

שגרירות גואטמלה עברה הבוקר לירושלים, לבניין המשרדים בגן הטכנולוגי מלחה. נשיא גואטמלה, ג׳ימי מוראלס הגיע אתמול לישראל במיוחד לחנוך את השגרירות החדשה ולהיות המדינה השניה, אחרי ארה״ב אשר מעבירה את השגרירות למערב ירושלים. שגרירות גואטמלה שכנה בעבר בירושלים, אך מאז 1980 היתה ממוקמת בתל-אביב כמו שאר השגרירויות. גואטמלה היתה מבין קבוצת המדינות הראשונות שתמכו בהקמת ישראל בהצבעה החשובה באו״ם בנובמבר 1947.

באירוע הבוקר בירושלים השתתפו ראש הממשלה נתניהו, והנשיא ראובן ריבלין. בערב תיערך קבלת פנים רחבת ידיים במלון קינג דיוויד (מתחם השגרירות בגן הטכנולוגי קטן ולא איפשר אירוע רחב ידיים). לאחר מכן יגיעו מוראלס ורעייתו לארוחת ערב רשמית בבית ראש הממשלה בבלפור.

מאז הודיע מוראלס בדצמבר על תמיכתו במהלך האמריקאי, הוא אורח של כבוד באירועים של ארגונים יהודיים ופרו-ישראליים. במארס 2018, היה מבין הנואמים המרכזיים בועידת איפאק בוושינגטון וזכה למחיאות כפיים סוערות בנאומו שם. במהלך אותו השבוע נפגש מוראלס גם עם נתניהו בבלייר האוס ונתניהו בירך אותו אז על החלטתו. במהלך האירועים הרבים במהלך השבוע האחרון בירושלים, הוזכרה גואטמלה בכל אחד מן הנאומים, ושרת החוץ שלהם השתתפה בטקסים לכבוד העברת השגרירות האמריקאית ביום ב׳, ה 14 במאי.

הבוקר פתח נתניהו את דבריו בברכת ״בואנוס דיאס״ ואמר: "פתיחת השגרירות של גואטמלה בישראל מראה שאתם תמיד בין הראשונים לעשות את הדבר הנכון. יש כאן רחוב גואטמלה ממש קרוב לכאן, ויש רחוב גואטמלה בהרבה ערים בישראל כי אנחנו זוכרים את החברים שלנו. כי גואטמלה היא חברה שלנו, היתה ותמיד תהיה״. נתניהו ציין שבנסיעתו הבאה לאיזור יגיע לביקור גם בגואטמלה. מוראלס הגיע לישראל מלווה בשרי ממשלתו, שר ההגנה, הכלכלה, נשיא הפרלמנט ונשיא בית המשפט העליון.

מוראלס נאם בספרדית ואמר שמהלך העברת השגרירות זכה לתמיכה רחבה במדינתו, כולל על ידי מנהיגים קודמים. ״למדינות יש ברית כנה מזה 70 שנה. מה שמאחד זו אהבה בין אחים. אם מביאים מסר של אהבה בין אחים. אנו מרגישים בבית כי אנו יודעים שהעם בישראל אוהב את העם בגואטמלה. הילדים שלכם והדורות הבאים יזכרו שמדינה אמיצה עשתה למענכם דברים אמיצים כי יש לכם מקום בלב שלנו. ומהיום יש לנו שגרירות בירושלים כי אנו אחים".

יחסי ישראל גואטמלה טובים, אך מבחינת סחר חוץ גואטמלה אינה מבין המדינות המובילות את כוח הרכש בדרום ומרכז אמריקה. הייצוא הישראלי לגואטמלה עמד ב-2017 על כ 32 מליון דולרים. היצוא הוא בעיקר בתחומי הכימיקלים, מוצרי גומי ופלסטיק ומתכות.

היקף היבוא מגואטמלה לישראל עומד על כ 5 מליון דולר. ישראל מגישה סיוע בתחום טכנולוגיות מים באמצעות מש״ב (הסוכנות לסיוע חוץ) לגואטמלה וגם בנושאי בטחון פנים.

בזירה דיפלומטית הרבה פחות חגיגית, שגריר ישראל בטורקיה, איתן נאה הושפל בשדה התעופה באינסטבול (באמצעות בידוק מחמיר) בנוכחות מכוונת של התקשורת הטורקית, כך הודיע היום משרד החוץ הישראלי.

כמענה לכך, תהיה היום פעולת גומלין בצורת שיחת נזיפה לממונה הטורקי בתל-אביב (אחרי שהשגריר והקונסול עזבו את ישראל, הראשון הוחזר שלשום על ידי ארדואן והשני סולק אתמול על ידי ישראל). התקשורת הישראלית הוזמנה לצלם את הגעתו לשיחת נזיפה במשרד החוץ בירושלים בשעה 13:00.