קריאות בכנסת: לשנות את הסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי

ועדת הכספים דנה היום בהסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי החדש, שכולל את ביטול היכולת של ישראל להמיר כרבע ממנו מ דולרים לשקלים • מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל: "ההסכם הקיים מסכן את עצם קיומם של עשרות מפעלים ביטחוניים בישראל"

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל / צילום: דוברות התאחדות התעשיינים
מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל / צילום: דוברות התאחדות התעשיינים

ועדת הכספים של הכנסת דנה היום (ב') בהסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי החדש, שכולל את ביטול היכולת של ישראל להמיר כרבע ממנו מדולרים לשקלים.

ביטול הסעיף ההמרה של דולר לשקל צפוי להיכנס לתוקף לקראת אמצע העשור הבא, באופן שיאלץ את משרד הביטחון להרחיב את הרכש הביטחוני מחברות אמריקאיות - ולהפחית את הרכש של מוצרים ומערכות מחברות ביטחוניות ישראליות. זאת, בשל ההתחייבות של ישראל למצות את מלוא את כספי הסיוע האמריקאי בארה"ב בלבד.

במהלך הדיון בכנסת אמר מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל, כי "נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כבר הוכיח שהוא יודע לבטל הסכמים שפוגעים בביטחון האמריקאי והישראלי, וההסכם הקיים עושה זאת בדיוק - מסכן את עצם קיומם של עשרות מפעלים ביטחוניים בישראל".

ההסכם שמסדיר את הסיוע הביטחוני האמריקאי לעשור הקרוב נחתם בספטמבר 2016, בשלבי כהונתו של הנשיא הקודם, ברק אובמה. למרות ביטול סעיף ההמרה של דולרים לשקלים - ההסכם מגדיל את היקף הסיוע הביטחוני האמריקאי לישראל, שיעמוד במהלך העשור על כ-38 מיליארד דולר.

"לא נעשו די מאמצים כדי לשמור על האיזונים הנכונים בהסכם הסיוע האמריקאי", אמר מוקדם יותר היום ל"גלובס" ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), בהתייחס למשבר בתעשיות הישראליות בנושא זה: "עלינו לנסות לתקן את הטעות שבהסכם הזה. הנשיא המכהן, טראמפ הוא ידידנו הגדול, ויש לנו לובי חזק בארה"ב, וזאת העת לשנות את ההסכם ולו בחלקו".

האלוף (במיל') ח"כ איל בן-ראובן (המחנה הציוני) הזהיר היום מפני ההסכם החדש ואמר כי "חשיבותו של הסיוע הביטחוני האמריקאי לישראל גדולה, אך התנאי שהציבו האמריקאים להשקעת כל הסכום בדולרים מחזקת מאד את התעשייה האמריקאית ומחלישה מאד את התעשייה הישראלית. מאות רבות של מפעלים ביטחוניים קטנים ובינוניים, שהם קבלני משנה של חברות גדולות, יעמוד בעתיד בסכנת סגירה, ו-22 אלף עובדי התעשיות הללו עלולים להיות מפוטרים. ההסכם הזה מהווה סכנה לעצמאות הביטחונית של ישראל".

גם יו"ר שדולת התעשייה בכנסת, ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני), הביעה דאגה מהמציאות שמתהווה בתעשיות הביטחוניות בשל ההגבלות בהסכם החדש: "מדובר באירוע שיכול להתברר כסכנה לעצמאות הביטחונית של ישראל", אמרה היום והוסיפה: "הממשלה לא נערכת מבעוד מועד למצב כלכלי משמעותי. לא יתכן שמשרדי הממשלה לא באו מוכנים עם תוכנית ועם היערכות לסוגיה כזאת".

יצוין כי בראיון שהעניק בערב שבועות ל"גלובס", התייחס שר הביטחון, אביגדור ליברמן, גם לסוגיה זו. במענה על השאלה אם ישראל תבקש מהבית הלבן לשנות את ההסכם הנוכחי, הוא ענה בשלילה ואמר כי הסכמים יש לכבד. זאת, לצד הניסיונות למצוא פתרונות למשבר שעשוי לפקוד את התעשיות הביטחוניות.

לדברי הבעלים של אולימפיה תעשיות מתכת מאשקלון, עמי מסיקה, שמספק שירותים של קבלנות משנה לחברות גדולות, "בעקבות ההסכם החדש החברות הביטחוניות הגדולות יעבירו את היצור לארה"ב, כדי שניתן יהיה לרכוש מהן בכספי הסיוע, אבל החברות הקטנות שמספקות להן בארץ שירותים ייפגעו קשות".