על רקע פלונטר האירוויזיון: הצעת חוק לביטול פיצול התאגיד

בימים האחרונים שב עניין פיצול התאגיד - שמוקפא מזה כשנה על ידי בג"ץ - להיות רלוונטי בשל החשש כי אם בסופו של דבר בג"ץ לא יפסול את החוק, והתאגיד יפוצל, ישראל לא תוכל לארח את האירוויזיון • ח"כ כבל יוזם החוק: "קיום האירוויזיון בירושלים ב-2019 הוא אינטרס ראשון במעלה של מדינת ישראל"

איתן כבל / שלומי יוסף
איתן כבל / שלומי יוסף

חבר הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני) החל להחתים היום חברי כנסת על הצעת חוק שתביא לביטול תיקון 8 לחוק תאגיד השידור הציבורי, שקבע כי התאגיד יפוצל לשני גופים נפרדים שאחד מהם יספק חדשות לשני.

בימים האחרונים חזר התיקון - שאושר בכנסת זמן קצר לפני עליית התאגיד לאוויר ובינתיים יישומו הוקפא בשל עתירות לבג"ץ - לשיח הציבורי, בעקבות החשש כי אם בג"ץ יאשר בסופו של דבר את החוק, והתאגיד יפוצל, הוא לא יכול להיות חבר עוד באיגוד השידור האירופי (EBU) ולא יוכל ליטול חלק באירוויזיון שאותו כידוע אמורה ישראל לארח ב-2019.

אתמול פנה שר התקשרות איוב קרא ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה כי זה יפנה לבג"ץ ויבקש ממנו לקבל החלטה בהקדם בעניין, בשל הצורך להתחיל להתארגן לקראת אירוח האירוויזיון. השר קרא הבהיר בעבר כי הוא דווקא תומך בפיצול התאגיד, מהלך שבו תמכה הממשלה כולה, אך בסיטואציה שנוצרה כעת ייתכן כי לכל הצדדים יהיה נוח דווקא לבטל את החקיקה, שממילא לא יושמה עד כה, ואף ספגה ביקורת חריפה משופטי בג"ץ.

בדברי ההסבר להצעת החוק של כבל נכתב בהקשר זה כך: "אם לא די בכל הסיבות (האחרות) לביטול הפיצול, הרי שבעת האחרונה ניתנה סיבה נוספת ומכרעת - זכייתה של ישראל בתחרות האירוויזיון… לפי המצב החוקי הקיים היום, וככל שבג"ץ יחליט לדחות את העתירות ולאפשר את יישומו של תיקון מס' 8, ישראל לא תוכל לארח את תחרות האירוויזיון בשנת 2019, מאחר שתאגיד השידור הישראלי לא יכלול בתוכו שידור חדשות. מדובר במצב דברים כה אבסורדי שהביא לכך ששר התקשורת פנה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיפנה בדחיפות לבג"ץ כדי שיכריע נגד הפיצול! (למעשה, כאמור, השר ביקש לזרז החלטה כלשהי בנושא, י' כ') חוק שהממשלה עצמה העבירה, ושנציגיה טענו בבג"ץ כי יש לדחות את העתירות לביטולו".

עוד נכתב כי "קיום תחרות האירוויזיון בירושלים בשנה הבאה הוא אינטרס ראשון במעלה של מדינת ישראל ויכול להוות כלי הסברתי ותדמיתי חשוב וכן זריקת מרץ משמעותית לכלכלת ישראל".