הקריסה של הלירה הטורקית מסבכת את ארדואן

הבנק המרכזי בטורקיה העלה את הריבית ל-16.5% כדי לעצור את הירידה במטבע המקומי, בניגוד להבטחות של הנשיא המתכונן לבחירות

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

דווקא בזמן שהנשיא הסמכותני רג'פ טאיפ ארדואן נמצא ביישורת האחרונה לקראת הבחירות, הוא ספג מהלומה פוליטית כואבת. המכה מגיעה מכיוונו של הבנק המרכזי הטורקי, שבניגוד מפורש לרצונו של הנשיא העלה את הריבית בבת אחת, מ-13.5% ל-16.5%. המהלך נועד לבלום את ירידת הלירה המהירה ולנסות להעניק אמינות למלחמה באינפלציה. ההעלאה, שהצליחה להפוך את ירידת הלירה ב-5% בתחילת היום לעלייה של 2%, באה למרות שארדואן ניהל את קמפיין הבחירות שלו - שיתקיימו ב-24 ביוני - בהבטחה שהריבית במדינה תישאר זולה לעסקים ולצרכנים.

הלירה הטורקית איבדה השנה כחמישית מערכה מול הדולר והאירו. הצמיחה הכלכלית אמנם מהירה, אבל היא ממומנת על ידי יותר מדי אשראי נקוב בדולרים. האסטרטגיה הכלכלית של הנשיא ארדואן היא השקעה ועוד השקעה, בעיקר במיזמי נדל"ן ותשתית ראוותניים.

ארדואן התייחס אל הבנק המרכזי הטורקי פחות או יותר כפי שהוא מתייחס לסוריה של הנשיא בשאר אל-אסד. החודש, בנאום באנקרה הוא הגדיר את הריבית הגבוהה שהמשקיעים החלו לדרוש מהבנק המרכזי כ"אבא ואמא של כל הדברים הרעים". המשקיעים פירשו את האמירה הזו כהפעלת לחץ פוליטי על הבנק המרכזי.

אתמול (ד') כבר לא הייתה לבנק המרכזי ברירה אלא לעצור את הפאניקה בשוק המט"ח. זהו מחיר אובדן האמינות של המוסדות הטורקיים תחת נשיאותו של ארדואן.

המשקיעים חוששים תמיד לעצמאות בנקים מרכזיים בעולם המתפתח, אבל מדובר בטורקיה - אחת המדינות המאוכלסות ביותר באירופה (השלישית אחרי רוסיה וגרמניה, עם כ-80 מיליון תושבים), ולמשבר כלכלי בטורקיה יהיו השלכות רחבות.

ארדואן, מבחינתו, רצה מאוד להחזיק את הריבית נמוכה עד כמה שאפשר לקראת הבחירות לנשיאות ולפרלמנט בעוד חודש בדיוק, שבהן הוא מקווה להשיג עוד סמכויות, ולהפוך לסולטן מודרני. החישוב הזה התהפך עליו עם היחלשות הלירה, אם כי קשה מאוד להניח שהטורקים יצביעו נגדו למרות שהוא פוגע בכיסם.

נכון להיום, הלירה הטורקית קרובה לשפל שלה מול הדולר, מאז השערוך שלה מחדש ב-2005, ומכאן הלחץ האינפלציוני, שעמד על 11% באפריל, עם גירעון שוטף מתרחב במאזן התשלומים, שמשקף את מידת הפגיעות הכלכלית של מדינה. סגן ראש ממשלת טורקיה, מחמט סימסקטוויטד, אמר אחרי העלאת הריבית שתמיכתו בבנק המרכזי מובטחת, "כי הוא עושה כל שביכולתו למנוע את ירידת הלירה ולהשיג יציבות מחירים". בכך הוא מצטייר כפוליטיקאי אחראי. אבל, כולם יודעים, השליט העליון הוא עדיין ארדואן.