הנקראות ביותר

פרויקט הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת יוצא לדרך

חברת כביש חוצה ישראל פרסמה הבוקר מכרז לבחירת חברת ניהול לפרויקט הרכבת הקלה, שתחבר בין מטרופולין חיפה לבין הגוש העירוני נצרת-נצרת עילית ● עלות הפרויקט נאמדת בכ-6 מיליארד שקל

חיפה / צילום: תמר מצפי
חיפה / צילום: תמר מצפי

לאחר כמעט שנתיים של שלבי התכנון, פרויקט הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת יוצא לדרך: חברת כביש חוצה ישראל פרסמה הבוקר (א') מכרז לבחירת חברת ניהול לפרויקט הרכבת הקלה חיפה-נצרת, שתשרת את תושבי הצפון ותחבר בין מטרופולין חיפה לבין הגוש העירוני נצרת-נצרת עילית. מדובר בפרויקט המשלב מערכת תחבורה ציבורית בין-עירונית ועירונית להסעת המונים. היקפו הכולל של הפרויקט עומד על כ-6 מליארד שקל.

אורך הקו המתכונן יהיה כ-41 ק"מ והוא יכלול כ-19 תחנות איסוף והורדת נוסעים, חניוני חנה וסע, מתחם דיפו ומרכז בקרה. בקו יפעלו 32 קרונות בתדירות נסיעה מקסימלית של כל 4 דקות. תחזית הנוסעים המתוכננת בשעת השיא היא כ-10,620 נוסעים לשעה ומהירות הנסיעה המתוכננת במקטע הבינעירוני תעמוד על כ-100 קמ"ש. הטכנולוגיה Tram-Train תאפשר נסיעה במקטעים בינעירוניים ועירוניים כאחד, ללא צורך בהחלפת מערכת הסעה.

קו הרכבת הקלה המתוכנן יעבור בתוך או בסמיכות לישובים הבאים: חיפה, קריית אתא, שפרעם, ביר אל מכסור, ריינה-משהד, נצרת עילית ונצרת. התוואי יחל במרכז התחבורה "לב המפרץ" בחיפה, סמוך לתחנת הרכבת הכבדה, יעבור במקביל לדרך 22 עד מחלף קריית אתא צפון, וימשיך לאורך דרך 781 עד למחלף גלעם. בהמשך יעבור התוואי בין מסלולי דרך 79 עד צומת ריינה-משהד, ימשיך לאורך דרך 6400 לנצרת עילית, משם יחצה את נצרת עילית תוך עצירה בתחנות עירוניות לרבות תחנה בסמיכות לקריית הממשלה ויסתיים בנצרת, בצומת דרך 75 ורחוב תופיק זיאד (צומת המוסכים).

מערכת ההפעלה המתוכננת של הקו מושתתת על הזנה חשמלית שמקורה בתחמ"שים של חברת החשמל הממוקמים מחוץ לתוכנית ואשר יספקו את החשמל לפעולה.

לדברי שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ, "מעבר לתועלות התחבורתיות והכלכליות יהיו לפרויקט גם תועלות נוספות המשתלבות עם יעדי מדיניות משרד התחבורה והממשלה: חיזוק הצפון, פיתוח הגליל, קרוב הפריפריה למרכז וצמצום פערים חברתיים וכלכליים במגזר הערבי".

חברת כביש חוצה ישראל משמשת כזרוע ביצוע מובילה של הממשלה בפרויקטים זכיינים (PPP) נבחרה לנהלו ולבצעו. בהודעת חוצה ישראל נכתב כי המכרז פונה לחברות בינלאומיות ומקומיות ומציב תנאי סף וקריטריונים אשר מבטיחים איתנות פיננסית וניסיון מוכח של החברה ושל בעלי התפקידים בה, בניהול פרויקטים בעלי מאפיינים ומורכבות דומים.

דן שנבך, מנכ"ל כביש חוצה ישראל, מסר עם פרסום המכרז: "מדובר בפרוייקט מורכב וייחודי המשלב תח"צ עירונית ובין-עירונית - פורמט חדשני ומתפתח בראייה עולמית, המבוצע לראשונה בישראל. ל'כביש חוצה ישראל' ידע וניסיון רב בפרויקטים זכיינים גדולים ומורכבים ובנוסף למדנו וחקרנו פרוייקטים דומים אשר בוצעו בעולם. אנו מתכוונים לנהל את הפרוייקט ביעילות ובאיכות גבוהה ללא פשרות, תוך עמידה קפדנית על לוחות הזמנים".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות