גם ספרד הצטרפה לרשימת החששות של המשקיעים

ביום שישי האחרון איבד מדד IBEX בבורסת מדריד 1.7%, אחרי שמפלגת האופוזיציה הראשית במדינה הגישה הצעת אי-אמון שיכולה להפיל את ממשלתו של מריאנו ראחוי

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי / צילום: רויטרס
ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי / צילום: רויטרס

רשימת החששות הפוליטיים של המשקיעים השנה התארכה בסוף השבוע, כאשר ההנהגה בספרד הועמדה בסימן שאלה.

ביום שישי האחרון איבד מדד IBEX של המניות בבורסת מדריד 1.7% אחרי שמפלגת האופוזיציה הראשית במדינה הגישה הצעת אי-אמון שיכולה להפיל את ממשלתו של מריאנו ראחוי.

שופטים קבעו יום לפני כן שהמפלגה העממית של ראחוי נהנתה משחיתות בקבלת כספים - האשמה שהמפלגה מכחישה ומערערת על הפסיקה. מפלגת הקואליציה סיאודדנוס, בעלת ברית החשובה של ראחוי, הודיעה שהיא תצביע נגד הצעת אי-האמון, אך היא פועלת בגלוי גם להקדמת הבחירות.

זעזועים פקדו את שוקי המניות בכל דרום אירופה בשבוע שעבר, כאשר המשקיעים התמודדו גם עם משבר פוליטי באיטליה, שבה ממשלה חדשה שמורכבת על ידי שתי מפלגות אנטי-ממסדיות העלתה ספיקות לגבי מצבה התקציבי של המדינה ולגבי איתנות גוש האירו באופן כללי.

אבל אנליסטים מאמינים שלא סביר שהמצב הפוליטי בספרד יצית תגובות שוק באותו היקף של המשבר באיטליה, או אפילו בהיקף של הירידות שהיו במדד IBEX 35 באוקטובר אחרי משאל העם על העצמאות במחוז קטלוניה, ואלימות המשטרה במחוז. הירידות שהיו אז תרמו לכך שמדד המניות הספרדי פיגר ב-10 נקודות אחוז אחרי מדד 600 המניות האירופי בסיכום שנת 2017.

לפי הסקרים, סיאודדנוס שנחשבת לידידותית לעסקים תהיה המרוויחה העיקרית מבחירות מוקדמות. המפלגה היחידה שהדאיגה את משקיעים בספרד בעבר, מפלגת השמאל אונידוס פודמוס, מאבדת בהדרגה תמיכה בשנים האחרונות ואינה צפויה להיות חלק מהקואליציה הבאה.

"המצב שונה מזה שבאיטליה, כי המפלגה שצפויה להרוויח מהבחירות האלה היא אמנם מפלגה חדשה, אבל היא חלק מהממסד", כתבו אנליסטים בבנק ההולנדי ראבובנק.

מרווח התשואה בין אג"ח המדינה הספרדית ל-10 שנים לאג"ח הגרמנית המקבילה נשאר בערך נקודת אחוז אחת, קרוב לשפל היסטורי. רוב ההתרחבות שלו בשבוע החולף נבעה מהמצב באיטליה ולא בספרד. תשואת האג"ח לשנתיים הגיבה יותר למצב הפוליטי בספרד, אך היא נשארה שלילית.

שוק האג"ח הוא תמיד השבשבת האמיתית של הבעיות, אומרים אנליסטים. באירופה הוא משקף בדרך כלל את הסיכונים לגוש האירו, יותר מאשר את מצבה של מדינה ספציפית. באיטליה, האג"ח נשארו במידה רבה ללא שינוי גם אחרי שהקואליציה האנטי-ממסדית הוכרזה. רק פרסום המצע הקואליציוני החדש שפותח את הדלת לעזיבת איטליה את גוש האירו הוציא את משקיעי האג"ח מאדישותם.

בספרד, לעומת זאת, כמעט כל המפלגות הביעו תמיכה חזקה בהישארות בגוש האירו. "גם אם לא ברור אילו מפלגות ירכיבו את הקואליציה הבאה, שינוי רדיקלי במדיניות התקציבית כזה שמתרחש כעת באיטליה לא צפוי", כתב ראלף סולבין, אנליסט בבנק הגרמני קומרצבנק, ללקוחותיו.