"מיגור הזנות באמצעות הפללת הלקוח - כלי לעצלנים"

מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, בכנס לשכת עוה"ד באילת: "אנחנו צריכים לשאול את עצמנו למה נשים נכנסות בכלל למעגל הזנות" • השופטת מיכל אגמון-גונן: "צריך שיהיה מפורסם באופן פומבי שאדם מסוים הלך לזונה; במקביל צריך לסייע לנשים לצאת ממעגל הזנות"

מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור / צילום: שלומי יוסף
מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור / צילום: שלומי יוסף

"לדעתי הכלי הפלילי הוא כלי לעצלנים, למי שמחפש קיצורי דרך. לחברה אין סבלנות לשאול את עצמה עכשיו למה נשים בכלל נכנסות למעגל הזנות. אנחנו צריכים לדעת לשים לעצמנו רגולציה מוסרית גם בלי הכלים הללו" - כך אמרה היום (ב') עו"ד אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים, בפאנל "הפללת צרכני זנות - חוב של מוסר או חוק שיופר?" במסגרת כנס לשכת עורכי הדין באילת. פלמור עמדה בראש ועדה שבחנה את הנושא והגישה את המלצותיה לשרת המשפטים איילת שקד. השרה הכריעה בנושא בשבוע שעבר והודיעה כי בחרה במסלול המינהלי.

פלמר ענתה בדבריה לשופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן מבית המשפט המחוזי תל-אביב, שאמנם לא הכריעה בשאלה בין כלי פלילי לכלי מינהלי, אך אמרה בדיון: "בעיניי מה שחשוב זה הסטיגמה על צרכני הזנות. אני לא מתווכחת עם הטיעון שהמסלול הפלילי אינו ישים, מכיוון שיש עבירות קשות יותר שלא נאכפות, אבל צריך שיהיה מפורסם באופן פומבי שאדם מסוים הלך לזונה. בהמון מחקרים הדגישו כי מעל 60% מצרכני הזנות יפסיקו לצרוך שירותי זנות אם המשפחה שלהם תדע מזה. לכן הקנס לא מספיק, צריך שזה יהיה מפורסם. במקביל צריך לסייע לנשים לצאת ממעגל הזנות".

השופטת אגמון-גונן השוותה בין צריכת שירותי זנות, מופעי חשפנות ומופעים בהם יורים אנשים מתותח, שמתקיימים במדינות אחרות בעולם. "לכאורה אלה נושאים שונים, אבל אני חושבת שלא. התייחסות לבני אדם כחפצים, כבידור, לצורך מימוש תשוקות אישיות, מביאה את אותם אנשים להתייחסות מחפיצה לאנשים אחרים, בדרך-כלל מקבוצות מוחלשות, ולא תמיד באופן במודע. בגרמניה ובצרפת קבעו כי צפייה במופעים כאלה מעוררת סכנה לאובדן אמות-המידה הערכיות של אדם לפי ערכי כבוד האדם וחירותו, ולכן אסרו אותם. גם אם המשתתפים במופעים רוצים בכך, זה פוגע בהתייחסות העתידית של הצופים לאנשים אחרים. לכן זה לא משנה אם נשים במעגל הזנות רוצות בכך או לא".

השופט ד"ר עמי קובו מבית המשפט המחוזי מרכז סבור כי הכלי הפלילי הוא לא בהכרח הכלי הנכון בהקשר זה. לדבריו, "הכלי הזה הוא מאוד מאוד עוצמתי, ולכן השימוש בו צריך להיות יותר מתון ויותר זהיר. נעשה שימוש מועט מאוד ביכולת לסגור בתי בושת, לסגור אתרי אינטרנט שבהם יש פרסום של מודעות ולנתק מספרי טלפון. לפני שאנחנו מתחילים להפעיל את המשפט הפלילי, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו למה רשויות החוק לא מפעילות את הכלים הקיימים. הסרסורים ובעלי בתי הבושת מגלגלים הרבה כסף - שהמערכת קודם כל תפעל נגדם. אם כל הכלים הללו לא יעזרו, יהיה אפשר לדבר על הפללת צרכני זנות".  

גם עו"ד ששי גז סבור כי הדרך למגר את הזנות היא לפגוע בסרסורים. "אין ספק שכולנו רוצים למגר את הזנות, ושלא ינוצלו נשים. השאלה אם להפליל לקוח ימנע את זה או יהפוך אנשים שומרי חוק לעבריינים. אומרים שהולכים מיליון איש בחודש לזונות, לא כולם עבריינים. הדרך למגר את הזנות היא לפגוע בסרסורים. אם המשטרה תשים לעצמה כיעד ראשון למגר את הזנות - מחר בבוקר זה יקרה".

עו"ד גז נתן כדוגמה אנשים עם אוטיזם שהולכים לזונות, ואמר כי "את כל המסכנים יתפסו, ואת השאר לא יתפסו אף פעם".

בדיון הזכירו כמה משתתפים כי 90% מהנשים במעגל הזנות היו קורבנות לניצול מיני בילדותן. על כך אמר עו"ד נסים מירום, ראש תחום פלילי בפרקליטות מחוז תל-אביב, כי "האם גבר נורמלי ילך לאישה כזאת? האם יהיה אקט מיני מרצון אם הוא יודע שהוא אונס אותה, שהיא לא רוצה בזה בכלל, שהיא נקלעה לסיטואציה? האם גבר נורמיבי ילך וינצל קורבן? הנחת המוצא צריכה להיות שכל אקט מיני בין זונה ללקוח הוא אונס, ואז הדיון הוא קל - עבירה פלילית היא מתבקשת. הנזק לאישה כתוצאה מזנות הוא מטורף, במובן הפיזי ובמישור הנפשי".

עו"ד רונית עמיאל, לשעבר פרקליטת מחוז מרכז, הסבירה כי מאוד קשה לאכוף את הנושא הזה: "יש להם סוללות של ייעוץ משפטי. מי שמחזיק בבית בושת משכיר את החדרים לנשים, הוא אומר שהוא לא יודע מה קורה בחדר. הוא מפרסם את המקום ולא אומר את המילים 'זונה' או 'יחסי מין' אלא מכנה זאת 'עיסוי מפנק'. 'אני לא ידעתי שום דבר, היא עושה בתוך החדר מה שהיא מבינה', הם אומרים. צריך ראיות ספציפיות לידיעה שלו או עצימת עיניים. סחר זו עבירה שיותר קל להוכיח אותה מאשר עבירה שנעברת בתוך החדר עצמו". 

כל הדוברים הסכימו כי המדינה צריכה לנקוט גם צעדים בתחום החינוך והעלאת המודעות, ואולם ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), שעומדת בראש הוועדה למאבק בסחר בנשים ובזנות, אמרה בדיון כי שר החינוך נפתלי בנט מתחמק מלעסוק בנושא. "איפה הייתה מדינת הרווחה ואיפה מערכת החינוך, וגם היום שר החינוך בורח ממני. הוא לא מכניס לתוך מערכת החינוך את העניין של הסברה, של מיניות בריאה. אנחנו עומדים בפני שוקת שבורה".

"הצעת החוק שלי היא פלילית כי היא באה להגיד - די לעצימת העיניים. בואו נפסיק להתפלפל, בואו נחליט שאם אנשים הולכים, הם הולכים לקורס מונע. אנשים יתביישו ללכת לקורס הזה. ואני אומרת לכם - אחרי שהחוק עבר בקריאה טרומית, אנחנו מקבלים דיווחים על ירידה במספר ההולכים לזונות. כי החברה פה היא נורמטיבית, רוב האנשים הם שומרי חוק", אמרה לביא.

את הפאנל הנחתה עו"ד סוזי עוזסיני ארניה, יושבת-ראש משותפת של ועדת חקיקה פלילית בלשכת עורכי הדין.