התפטרות גרונר מצטרפת לגל הנטישות מהכוורת של נתניהו

אלי גרונר הודיע השבוע על כוונתו לעזוב את לשכת רה"מ לאחר כ-3 שנים בתפקיד • עזיבתו מצטרפת לשורת מקורבים שניתקו מנתניהו מגע בשנים האחרונות, וחלקם אף פנו נגדו והפכו לעדי מדינה • וגם: האם קצב התחלופה הגבוה פוגע בהתנהלות הלשכה החשובה במדינה?

אלי גרונר  / צילום:  תמר מצפי
אלי גרונר / צילום: תמר מצפי

הפרסומים על עזיבתו הצפויה של מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר התחילו לפני כמעט שנה. הגרסאות בנוגע לעזיבתו סותרות. מצד אחד, נודע לפני חודשים ארוכים שגרונר מעוניין לעזוב, אך הוא הכחיש את הדברים. מן הצד השני, דובר על כך שמתוקף חברותו בוועדת השלושה שאחראית על אישור הוצאות משפחת נתניהו בקיסריה, גרונר הפסיק להיות אהוד על ראש הממשלה, והדבר האפיל גם על עבודתו המקצועית.

אחת מהבעיות בלשכתו של ראש הממשלה היא התחלופה המאוד מהירה של עובדים בכירים. נתניהו הוא ראש ממשלה המוביל סדר יום ביטחוני ודיפלומטי עמוס במיוחד. החודש האחרון היה דוגמה מובהקת לכך: התקיפות בסוריה, אירוע מודיעני (הקלסרים) מן הדרמטיים והחשובים במדינה, שיחות טלפון מרובות עם מנהיגי עולם, ביקור בישראל של ראש ממשלת יפן, נסיעה קריטית לנשיא רוסיה פוטין, הכרזה על ביטול הסכם הגרעין והעברת שלוש שגרירויות לירושלים.

הדברים אמנם עבדו יפה הפעם, אך עיתונאים ישראלים וזרים לא הצליחו לקבל תגובות, לא נענו לבקשות לתדרוכי רקע, והואשמו על ידי נתניהו שהם לא מסקרים אותו (ביקור ראש ממשלת יפן) כאשר מלכתחילה לא אושרה כניסת כל העיתונאים.

מקורבים לזמן קצר

אם חלילה אחד מן האירועים היה הופך לכאוס בתוצאותו, בין אם התקפות חיל האויר בסוריה או עבודת המודיעין המסוכנת, קשה לראות את הלשכה הזו מתנהלת ומגיבה בקצב החדשות המידי. העומס המוטל על הצוות הצעיר המקיף את נתניהו הוא גדול במיוחד. כל מי שעוקב מן הצד אחר עבודת הצוות של נתניהו, יודע שיועציו ילכו הביתה בפרקי זמן של 12-30 חודשים, דבר המקשה על המשכיות ו/או הישענות על ניסיון מקצועי ארוך שנים.

המבוגר האחראי בסביבת נתניהו כיום הוא ראש הלשכה יואב הורביץ, בן 58, אשר נכנס לתפקידו במאי 2016. בכנס החורף נהג הורביץ להסתובב לצידו של נתניהו במשכן הכנסת וללכת עמו פעם או פעמיים לאכילת מרק "ספונטנית" במזנון הכנסת כאשר נתניהו מפליג בסיפורים אל מול כתבי הכנסת. הורביץ גם מלווה את נתניהו צמוד במרבית נסיעותיו לחו"ל, ונראה כי היחסים ביניהם חמים וחבריים. השאלה היא למשך עוד כמה שנים או חודשים ידבוק הורביץ במשרה.

בינואר האחרון עזב את נתניהו ראש מערך ההסברה, בועז סטמבלר. לפניו מילא את התפקיד רן ברץ למספר חודשים. ועוד קודם לכן לירן דן. ניר חפץ שימש כיועץ חיצוני למשרד ראש הממשלה, וגם הוא הודיע על עזיבתו עוד בטרם הפך לעד מדינה, אך ארבעה ימים לפני שנעצר חפץ לראשונה, הוא צולם בבית ראש הממשלה ונראה כמייעץ לו ערב פרסום המלצות המשטרה בתיק 1000. אחרי שחפץ הודיע על פרישתו באוקטובר 2017, נכנס היועץ עופר גולן לעבוד כיועץ הפרטי של משפחת נתניהו לטיפול בצד התקשורתי של כל תיקי החקירות הפליליות. 

עוד עזבו בתקופה האחרונה: היועץ המדיני הבכיר ומקורבו של נתניהו, עו"ד יצחק מולכו, עורך דינו הפרטי ובן דודו, דוד שמרון. שניהם התרחקו מן העבודה סביב נתניהו מאז החלו להיקרא להשיב לשאלות המשטרה בתיק 3000, הצוללות.

היועץ לבטחון לאומי, מאיר בן שבת, נכנס לתפקידו גם הוא אחרי שהיועץ הקודם יעקב נגל שימש רק כממלא מקום, ולא הסכים לקבל על עצמו את התפקיד באופן קבוע. וכך, כיהן נגל בתפקידו פחות משנה, בזמן שנתניהו ניסה לאתר את היועץ הקבוע. עוד לפני כן מינה נתניהו את אבריאל בר יוסף ליועץ לבטחון לאומי, אך מינוי זה היה בתוקף למשך חודש, אז הודיע היועץ המשפטי לממשלה שהאיש חשוד בפלילים.

התחלופה אצל נתניהו התחילה עוד הרבה לפני 2015. יועצים נוספים שנאלצנו בעבר הלא מאוד רחוק לפרוש הם נתן אשל, לפי הסכם עם נציבות שירות המדינה בנוגע לצילומים אינטימיים של העובדת ר' במשרד, ראש הלשכה גיל שפר אשר נחקר בגין מעשה מגונה והתיק נגדו נסגר, ויועצת החקיקה בכנסת, פרח לרנר, שהודתה בעבירות משמעות בעקבות החשד שהשתמשה בקשריה לקידום העסק של בן זוגה, ראש הלשכה דוד שרן אשר נחקר כחשוד בפרשת הצוללות, ראש הלשכה ארי הרו שנחשד בפלילים והפך לעד מדינה בתיק 1000 ו-2000, ומקורבו של נתניהו, שלמה פילבר, אותו הוא מינה למנכ"ל משרד התקשורת בזמן שנתניהו היה השר האחראי. פילבר גם הוא נחשד בפלילים והפך גם לעד מדינה.

מי יחליף את גרונר?

אלי גרונר, 48, נכנס לתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה במאי 2015 עם הקמת הממשלה ה-34. שגונר שנולד בארה"ב, ועלה לישראל כנער, המשיך אחר כך לקריירה במשרד היייעוץ מקינזי וכציר הכלכלי בשגרירות ישראל בוושינגטון. הוא התאים ללשכה של נתניהו בצורה קלאסית. נתניהו ידוע במשך שנים כמי שמעדיף יועצים ובכירים עם אנגלית שפת אם ואוריינטציה אמריקאית וגם בעלי רקע דתי/מסורתי.

השבוע הודיע נתניהו על סיום עבודתו של גרונר, אך טרם פורסם מי יחליפו. זאת למרות של "גלובס" נודע כי לפני יותר מעשרה חודשים נתניהו פנה למועמדים אפשריים כדי לחפש מחליף. בין השאר הוא התעניין אצל ראש מטה והשיווק לשעבר של בנק הפועלים, אלי כהן, מי שהיה יועצו של נתניהו בתקופתו כשר האוצר. כהן קיבל במקביל הצעה לנהל את חברת מקורות, והעדיף להמשיך בסקטור הפרטי.

בהודעה שפרסם נתניהו נאמר שגרונר יסיים את תפקידו בתום מושב הקיץ של הכנסת בחודש יולי וכי ראש הממשלה ביקש ממנו להשלים את רפורמת רישוי העסקים לפני שיעזוב.

במהלך 2015 ו-2016 הקדיש גרונר שעות ארוכות לישיבה בועדה המאשרת את הוצאות הבית הפרטי של משפחת נתניהו. בעקבות עתירה של העיתונאי שאול אמסטרדמסקי מ'כאן', פורסמו הפרוטוקולים הרבים של הישיבות של גרונר יחד עם החשבת הכללית של האוצר לשעבר, מיכל עבאדי בויאנג*ו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, שלומית פרגו ברנע, וראש לשכת ראש הממשלה לשעבר דוד שרן.

הפורום הזה, בהרכבים מתחלפים, נתבקש לדון באישור תקציב לשתילת דשא בבית הפרטי בקיסריה, כריתת עץ פיקוס, מימון שתילת עצים "שווי ערך", מימון השקייתם, ותיקון שביל הגישה אשר התרומם בגלל שורשי העצים. גרונר נקלע לתוך סבך האישורים הללו, וכמי שהיה עובד ציבור האמון על הקופה הציבורית, הוא מצא עצמו חלק מועדת אישורים אליה הגיעו פניות רבות ממשפחת נתניהו לאשר להם הוצאות שונות אשר לדעתם חסו תחת הגדרת "שימור המצב הקיים" של המעון הפרטי. כללי החשבות של משרד האוצר מאפשרים אישור תקציב הוצאות אך ורק לביצוע עבודות שהן שמירת הקיים, אך לא שיפור ושידרוג של הבית.

גרונר זכה לשבחים על מקצועיותו וגישתו העניינית והיעילה בהובלת רפורמות שונות.

נתניהו מקיף את עצמו ביועצים צעירים

בשנים האחרונות גיל היועצים של נתניהו ירד באופן משמעותי. הוא מוקף כיום בצוות ניו מדיה ותקשורת שמורכב מקבוצת צעירים בני פחות מ-30. ביניהם ניתן למנות את טופז לוק, יועץ הניו מדיה של נתניהו, שיר כהן, יועצת התקשורת והדוברת, שהיא גם האישה הראשונה מאז 2009 שנתניהו מינה לתפקיד בכיר בצוות המקיף אותו, ויונתן אוריך יועץ התקשורת מטעם הליכוד הצמוד לראש הממשלה אשר משמש גם כמצליף המסרים של נתניהו, בעיקר בטוויטר. אוריך אינו עובד מדינה, כמו כהן או לוק, ולכן אינו מחויב לכללי השירות הציבורי החלים על השניים האחרים. שלושת הצעירים הללו, מוכשרים, חכמים ומסורים, ונמנים גם על חוג מכריו של הבן יאיר נתניהו.

לצד עובדת היותם מחויבים לנתניהו ונאמנים לו, הם גם חסרי ניסיון. ואל מול נתניהו הנתפס אמן תקשורתי, הם רק ממלאים אחר הוראות ואינם בעלי מעמד להוביל מדיניות תקשורתית אחרת מזו המוכתבת מלמעלה.