כך מסייעת הטכנולוגיה של "פוקימון גו" למנתחי מוח

טכנולוגיית המציאות המוגברת, AR, הופכת לכלי עזר חשוב בתחום הרפואה

שחקני פוקימון גו בווייטנאם / צילום: רויטרס
שחקני פוקימון גו בווייטנאם / צילום: רויטרס

טכנולוגיית המציאות המוגברת (AR) שמשלבת בין העולם האמיתי והווירטואלי מול עיני המשתמש, ומוכרת לרובנו בעיקר ממשחקים כמו פוקימון גו הופכת לכלי עזר חשוב בתחום הרפואה. בשנים האחרונות, מנתחי מוח נעזרים בטכנולוגיית AR כדי לסייע להם במהלך עבודתם, שדורשת דיוק רב. באמצעותה, הם יכולים לראות במהלך ניתוח הדמיה של מה שמתרחש בשכבות עמוקות יותר ממה שהעין יכולה לראות, כדי להפחית את הסיכוי לטעויות, שמחירן יקר ועשויות לפגוע בפעילות המוח התקינה.

בעוד שמרכזים רפואיים שונים משתמשים בכלי מציאות מוגברת בניתוחים אנדוסקופיים כבר מעל עשור, הטכנולוגיה נכנסה לתחום ניתוחי המוח במרכזי בריאות גדולים רק בחמש השנים האחרונות. כך הסביר לוול סטריט ג'ורנל מדי מירמדי, שותף בחברת הייעוץ McKinsey Co שעבד עם מספר חברות בפיתוח יישומי AR. הכניסה של הטכנולוגיה לתחום ניתוחי המוח הגיעה בעקבות פיתוחי תוכנה מהשנים האחרונות שמאפשרים דיוק רב יותר בזמן ניתוח.

טימוטי וויטהאם שעומד בראש מעבדת ניתוחי המוח בטכניקת Spinal Fusion באוניברסיטת ג'ונס הופקינס הסביר לג'ורנל את ההבדל הקריטי בין מציאות מוגברת ( AR) ומציאות וירטואלית (VR) בהיבט הרפואי. בעוד שמציאות וירטואלית מבטלת את העולם החיצוני, ומעניקה למשתמש חוויה ששואבת אותו לגמרי לעולם אחר, מציאות מוגברת מאפשרת למשתמשים לראות ולתקשר עם הסביבה, בזמן שמוצג מידע נוסף בשדה הראייה שלהם. בניתוחים המידע יכול לכלול את האזור בו עובר כלי דם שיש להימנע מלפגוע בהם, גם אם הוא אינו נראה לעין. לכן, וויטהאם אומר כי שימוש במציאות וירטואלית עשוי להיות יעיל בשלב התכנון של ניתוחים, אך במהלך הניתוח עצמו הטכנולוגיה תהיה לא שימושית ומסוכנת. מציאות מוגברת לעומת זאת מביאה פוטנציאל רב לחדר הניתוח.

בבית החולים Mount Sinai למשל משתמשים בניתוחי מוח מסוימים בטכנולוגיה שמערבת תוכנה שבונה מודלים תלת ממדיים של הראש והמוח, מצלמה שמתאימה את תווי הפנים של המטופל למודל ומיקרוסקופ עוצמתי. בעזרת השלושה אפשר להקרין תמונה וירטואלית של גידולים ומבנים הקרובים אליהם לתוך שדה הראייה של המיקרוסקופ.

לפני השימוש בטכנולוגיה, המנתח יכול היה לראות רק את המבנים שלנגד עיניו. כדי להבין מה קורה מתחת לפני השטח, ולקבל את המידע הנחוץ להמשך הניתוח היה צורך בתהליך איטי יותר ומרובה שלבים. המנתח נדרש לעצור במהלך הניתוח שוב ושוב כדי לבחון הדמיות בדו ממד ותלת ממד, לשנן את האינפורמציה שבהן ולחשב את צעדיו הבאים.

מנתח המוח ג'ושוע בדרסון מבית החולים Mount Sinai השתמש לאחרונה בטכנולוגיית AR כדי להסיר גידול בעובי 3 ס"מ מהאונה הקודקודית של מטופל בן 76. ד"ר בדרסון הסביר לוול סטריט ג'ורנל שהטכנולוגיה כל כך שימושית עבורו עד ש"ככל שזה תלוי בי, יש מקרים שלא הייתי מנתח בלי להשתמש בה". למרות זאת, בדרסון מדגיש כי עדיין קיימים גם סיכונים. לדבריו, מנתחים חייבים להישאר דרוכים גם עם שימוש בטכנולוגיה, מאחר שעדיין יש בה טווח טעות של 1-2 מילימטרים - שעשויים להיות קריטיים להמשך תפקודו של הפציינט.

גם אנטוניו מאולה, מנתח מוח מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת סטנפורד בפאלו אלטו, מצנן מעט את ההתלהבות. לדבריו, מאחר שמדובר בטכנולוגיה חדשה שעדיין בפיתוח, עדיין יש ראיות מועטות בלבד שהשימוש בה בחדרי ניתוח אכן משפר את התוצאות עבור הפציינטים.