נעילה ירוקה באירופה; בורסת איטליה ננעלה בעליות

FTSE MIB עלה ב-2% • בורסת אסיה ננעלה בירידת שערים

פאונד בריטי על רקע מדדי המניות / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פאונד בריטי על רקע מדדי המניות / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בורסות אירופה נסחרת היום (ד') בעליות, למעט המדד הצרפתי שיורד ב-0.3%. בורסות אסיה ננעלו בירידות. בניו-יורק הייתה אמש נעילה אדומה, אולם היום המסחר מתנהל בעליות.

 

שבוע סוער עובר על בורסות אירופה: אתמול חלחלו לשוקים החששות הפוליטיים מפני איטליה וספרד, והתוצאה הייתה ירידות חדות במחירי המניות ובשער האירו ותנודות חדות בשוקי האג"ח. בורסת מילאנו איבדה כ-3% עד שעות הצהריים, לאחר שירדה בקרוב ל-2% ביום הקודם - עם זאת את יום המסחר היא סיימה עם עלייה של 2.09%. מדד IBEX 35 הספרדי עלה ב-0.47%.

האירו חזר לעליות של 0.68% ועומד כעת על 1.161 דולר. תשואות האג"ח האיטלקיות הממשלתיות לעשר שנים עלו היום ל-2.904%, לעומת 2.673% אתמול, והרחיבו את הפער עם גרמניה לכ-2.5%, לעומת 1.7% לפני שבוע.

איטליה שועטת לקראת משבר פוליטי שמצית מחדש את הדיון הציבורי על עתיד אירופה, כולל הישארותה בגוש האירו של איטליה, שכלכלתה היא השלישית בגודלה בגוש. אתמול, באסיפה השנתית של הבנק, אמר נגיד הבנק המרכזי של איטליה איגנזיו ויסקו כי כל מהלך שיחליש את מצבה הפיננסי של המדינה עלול לפגוע באמון [הציבור] ובתוצאותיהן של שנים של רפורמות רבות-ערך.  יו"ר הבנק המרכזי של איטליה צוטט כאומר שאיטליה קרובה לאבד את אמון השווקים. 

המבוי הסתום, שנוצר בעקבות החלטתו של הנשיא סרג'ו מטרלה בתחילת השבוע למנוע את הקמתה של ממשלה אירוסקפטית, חידש את החששות הישנים באירופה שאיטליה - שחובותיה מגיעים ל-2.3 טריליון אירו ושכלכלתה חולה באופן כרוני - עלולה לגרום למשבר קיומי נוסף בגוש האירו.

המדינות החברות בגוש האירו חלוקות בדעותיהן בנוגע להצעות לאחד את תקציביהן כדי לספק תמיכה הדדית במקרה של משבר חובות חדש. הברקזיט מאלץ גם את בריטניה וגם את שאר מדינות אירופה לעשות בחירות מכאיבות, והמדינות המזרח אירופיות מתנגדות לבריסל בסוגיות מפתח כגון שלטון החוק וסוגיית ההגירה.

בבורסות אסיה, הניקיי היפני נפל בכ-1.5% בתום המסחר, והקוספי ירד 1.66%, מובל על ידי המניות הכבדות כמו סמסונג  ופוסקו  . מדד ההנג סאנג ירד בכ-1.4%, כשבראש הירידות הובילו מניות הפיננסים.