הנקראות ביותר

אפקט סלקום: הפסד של מאות מיליוני ש' באי.די.בי ובדסק"ש

הפסדי העתק האחרונים של דסק"ש גורמים לכך שהיא אינה צפויה לחזור ולחלק דיבידנדים ברבעונים הקרובים ● לכך יש משמעות עבור בעל השליטה אלשטיין, הנדרש לדיבידנדים לצורך תשלומי ריבית לאי.די.בי

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

שבע שנים לאחר שזיעזעה את פירמידת אי.די.בי-דסק"ש, אז בשליטת נוחי דנקנר, חוזרת חברת הסלולר סלקום להרעיד את הפירמידה החבוטה, שעברה מאז לשליטתו של אדוארדו אלשטיין. סלקום, שמתמודדת מאז עם תחרות הולכת וגוברת בענף הסלולר, הציגה ברבעון הראשון של 2018 שחיקה של 72% ברווח הנקי ל-7 מיליון שקל בלבד, ומנייתה נפלה בתקופה זו ב-31% בתגובה להחרפת התחרות.

בעיקר אמור הדבר לכניסה המתוקשרת של המתחרה החדש בענף - מותג הסלולר we4G של חברת אקספון שבשליטת חזי בצלאל - שהציעה חבילת סלולר עם 40 ג'יגה גלישה לכל החיים במחיר של 29 שקל לחודש בלבד. השקת המותג החדש הובילה כאמור לנפילה במניית סלקום, וגררה גם את מניית דיסקונט השקעות (דסק"ש), שמחזיקה ב-42% מסלקום, לירידה של 22% ברבעון הראשון.

אי.די.בי, שמחזיקה בשעבוד על 116.4 מיליון מניות של דסק"ש - בשווי נוכחי של 1.2 מיליארד שקל - ראתה את איגרת החוב הארוכה שלה מסדרה ט' נופלת בתגובה לאירועים ב-17% מתחילת השנה, למחיר המשקף תשואה שנתית לפדיון של 9.6%.

הערכת השווי של סלקום הוקדמה

אמש פרסמו דסק"ש ואי.די.בי את דוחותיהן הכספיים לרבעון הראשון של 2018, שבהם נרשמו הפסדים כספיים כבדים כתוצאה מהתמורות האחרונות בענף הסלולר. דסק"ש סיימה את הרבעון הראשון של 2018 בהפסד של 261 מיליון שקל, לאחר הפסד של 273 מיליון שקל ב-2017 כולה. אי.די.בי מצדה רשמה הפסד של 253 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2018, לאחר שכבר הפסידה 610 מיליון שקל ב-2017 כולה.

דסק"ש מציינת בדוחות כי בצל הירידה החדה בשווי השוק של סלקום ובתוצאותיה הכספיות, והתגברות התחרות בענף הסלולר וכניסתה של אקספון, הוחלט להקדים את הערכת השווי השנתית לסלקום, מהרבעון השני לרבעון הראשון.

עוד בנושא שוק ההון


הערכת השווי החדשה, שנערכה בידי מוטי דטלקרמר מ-BDO זיו האפט ייעוץ וניהול, העניקה לסלקום שווי של 7.017 מיליארד שקל, נמוך משווי של 7.669 מיליארד שקל שלפיו הייתה רשומה סלקום בספרי דסק"ש. עקב כך נדרשה דסק"ש למחוק 268 מיליון שקל מהמוניטין המיוחס בדוחותיה לסלקום, וזאת בגין חלקה היחסי (42%) בפער שבין שתי הערכות השווי.

טרם המחיקה הציגה דסק"ש מוניטין בשווי של 2.31 מיליארד שקל המיוחס לחברת סלקום, וכן ערך נטו של 178 מיליון שקל המיוחס למותג עצמו. כך, אם תמשיך סלקום להידרדר, עלולה דסק"ש להידרש למחיקות נוספות. בהקשר זה יש לציין, כי גם לאחר הפחתה זו נותר השווי של סלקום בספרים גבוה מהותית משוויה בבורסה, שעומד על כ-2.5 מיליארד שקל בלבד.

סוף הדיבידנדים לרבעונים הקרובים

המחיקה בשווי סלקום היא שגרמה את עיקר ההפסד של דסק"ש ברבעון, ולשחיקה של 16% בהון העצמי שלה בתוך שלושה חודשים בלבד ל-1.4 מיליארד שקל. מהדוחות עולה עוד, כי נכון לסוף מארס הציגה דסק"ש ערך נכסי נקי (NAV) של 2.14 מיליארד שקל ברמת מינוף של 61%. מאז ירד ה-NAV במקצת ל-2 מיליארד שקל, נכון לאתמול.

לדסק"ש התחייבויות פיננסיות עתידיות בהיקף של 6.22 מיליארד שקל, בעיקר למחזיקי האג"ח שלה. במהלך השנתיים שבין 1 באפריל 2018 ל-31 במארס 2020 נדרשת החברה לפרוע תשלומי קרן וריבית של 1.12 מיליארד שקל, וברשותה היו בסוף מארס מזומנים בסכום גבוה יותר, של 1.68 מיליארד שקל. מאז גם הספיקה החברה לקבל עוד 144 מיליון שקל מדיבידנדים ששילמו שופרסל ונכסים ובניין.

עם זאת, הפסדי העתק האחרונים של דסק"ש הובילו לכך שהיא מציגה יתרה שלילית של 534 מיליון שקל בסעיף הרווחים הראויים חלוקה, כך שהיא אינה צפויה לחזור ולחלק דיבידנדים ברבעונים הקרובים. לכך יש משמעות עבור החברה האם דולפין איי.אל של אלשטיין, הנדרשת לדיבידנדים מדסק"ש לצורך תשלומי הריבית לאי.די.בי, למרות שלפי שעה היא נהנית מהאפשרות להתאים את מועדי תשלום הריבית למועדי הדיבידנדים שתחלק דסק"ש. נכון לסוף מארס הסתכמה הריבית הצבורה שטרם שולמה לאי.די.בי על סך של 41 מיליון שקל.

דולפין איי.אל רכשה בנובמבר האחרון את מניות השליטה (76%) בדסק"ש מידי אי.די.בי, בתמורה לאיגרת חוב שמובטחת כאמור בשעבוד על המניות הנמכרות. בעקבות נפילת מניות דסק"ש ברבעון הראשון נאלצה אי.די.בי לבצע הפחתה של 214 מיליון שקל בשווי ההוגן של איגרת החוב, ל-1.315 מיליארד שקל. הפחתה זו היא שהסבה כאמור לאי.די.בי הפסד רבעוני של 253 מיליון שקל.

לאחר ההפחתה הציגה אי.די.בי NAV של 751 מיליון שקל ורמת מינוף של 77% נכון לסוף הרבעון הראשון. עם זאת, הנכסים ברובם אינם סחירים (למעט ההחזקה בכלל ביטוח), ולכן ערכם במקרה של מימוש עשוי להיות שונה באופן מהותי. ההון העצמי שלה נשחק ל-518 מיליון שקל, לעומת 730 מיליון שקל בסוף דצמבר 2017.

אי.די.בי סיימה את הרבעון הראשון כשברשותה מזומנים בשווי של 982 מיליון שקל, ומאז מכרה החברה עוד 5% ממניות כלל ביטוח תמורת 155 מיליון שקל. מנגד, תידרש אי.די.בי לפרוע 613 מיליון שקל עד סוף 2018, ועוד 1.16 מיליארד שקל ב-2019. עם זאת, הסכום החסר אמור להגיע ממכירת יתרת ההחזקות (34.8%) בכלל ביטוח, ששווי השוק הנוכחי שלהן מסתכם ל-1.08 מיליארד שקל.

אי.די.בי תיירות: הפסד של 20 מיליון שקל

אי.די.בי חושפת בדוחות הפסד של 20 מיליון שקל שרשמה ברבעון הראשון החברה הבת אי.די.בי תיירות, וזאת בהשוואה להפסד של 12 מיליון שקל שנרשם ברבעון המקביל. אי.די.בי תיירות, שפעילותה מרוכזת בחברה הבת ישראייר, רשמה ברבעון הראשון גידול של 13.7% ל-239 מיליון שקל, בזכות המכירות לקראת ערב חג הפסח, שחל השנה בסוף מארס והקדים רכישה של טיסות וחופשות לרבעון הראשון.

עם זאת, עלייה של 21% במחירי הדלק הסילוני לעומת הרבעון המקביל, לצד עליות במחירי שירותי הקרקע ושכר העבודה, הובילו את החברה להציג גידול של 16.1% בעלות המכר ל-219 מיליון שקל. כך, הרווח הגולמי נשחק ב-7.7% ל-20 מיליון שקל, ואילו ההפסד התפעולי זינק ל-11 מיליון שקל, לעומת 3 מיליון שקל ברבעון המקביל. 

עקבו אחרינו ברשתות
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא שוק ההון?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
היי טק
נתוני מסחר
נתח שוק
הסיפורים הגדולים
גלובס TV
פרויקט מיוחד
✓ הרישום בוצע בהצלחה!