טראמפ מטיל מכס על ברזל ואלומיניום מקנדה, מקסיקו ואירופה

מדובר במכס של 25% על ברזל ו-10% על אלומיניום • המכס ייכנס לתוקף מחר

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / רויטרס

ממשל טראמפ יטיל מסים על ברזל ואלומיניום שמייבואים מקנדה, מקסיקו והאיחוד האירופי. מדובר במכסים של 25% על ברזל מיובא ו-10% על אלומיניום, והם יכנסו לתוקף מחר (היום בחצות לפי שעון ארה"ב). שר המסחר האמריקאי, וילבר רוס, ציין כי הממשל האמריקאי יטיל גם הגבלות על היבוא ממדינות אחרות, כמו דרום קוראיה, ארגנטינה, אוסטרליה וברזיל. 

בעלות הברית של ארה"ב גינו את הצעד. כך, נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, אמר כי האיחוד יציג אמצעי נגד בשעות הקרובות, והוא אף קרא ליום חמישי "יום רע למסחר הבינלאומי". דובר הממשלה הבריטית ציין כי בריטניה "מאוכזבת עמוקות", והוסיף כי בנות הברית של ארה"ב צריכות להיות "משוחררות לחלוטין" ממכסים. 

ברקע להטלת המכסים נמצאיפ הניסיונות של הממשל האמריקאי לתקוף את הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה עם מקסיקו וקנדה, וליישב חיכוכים הקשורים לסחר עם האיחוד האירופי. המכסים החדשים צפויים להגביר את המתחים בין ארה"ב לבעלות בריתה, בזמן שטראמפ מחפש עזרה בהתמודדות עם מלחמת הסחר מול סין. 

רוס ציין כי הפטור, שהממשל האמריקאי העניק לבנות בירתו, נגמר, בין השאר כיוון שהשיחות עם ה-NAFTA "לקוחות יותר זמן מהמצופה". המשא-ומתן עם אירופה אמנם "התקדם מעט", אך לא מספיק כדי להצדיק הקלה נוספת מהמכסים. "אנחנו מצפים להמשך המשא-ומתן עם קנדה ומקסיקו מצד אחד ועם האיחוד האירופי מהצד השני, משום שיש סוגיות נוספות שצריך לפתור", אמר שר המסחר. 

בתוך כך, טראמפ הודיע כי הוא רוצה לחסום את מכוניות היוקרה הגרמניות מהשוק האמריקאי, כך לפי פרסום של המגזין הגרמני "WirtschaftsWoche". לפי המגזין, טראמפ אמר לנשיא צרפת, עמנואל מקרון, בחודש שעבר כי אחת מהמטרות של מדינות הסחר שלו היא למנוע ממכוניות מדגם מרצדס לנסוע בשדרה החמישית בניו-יורק. המגזין לא נתן מידע לגבי סוג המדיניות שבהן צפוי טראמפ לנקוט.