כעשור אחרי משבר האירו, בדרום אירופה עוד סובלים מהצלקות

ספרד, איטליה ויוון מתמודדות עם זעזועים פוליטיים, חברתיים וכלכליים כתוצאה מרפורמות החירום ותקציבי הצנע

ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי / צילום: רויטרס
ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי / צילום: רויטרס

המשברים הפוליטיים בפרופיל גבוה בשבוע שעבר בספרד ובאיטליה חושפים את הצלקות החברתיות והכלכליות שנותרו בדרום אירופה כמעט עשור אחרי משבר גוש האירו, שמערערות בריתות מסורתיות ומזינות תסיסה פוליטית.

באיטליה, שבה פועלת כעת התנועה האנטי-ממסדית הגדולה ביותר במערב אירופה, שתי מפלגות חיצוניות לממסד עלו לשלטון, בעזרת מיליוני קולות של איטלקים שנואשו מהאבטלה הגבוהה והעקשנית ומהעוני.

בספרד הודח ראש ממשלה מכהן בהצבעת אי אמון בפעם הראשונה מאז שהמדינה נחלצה מהרודנות של הגנרליסימו פרנצ'סקו פרנקו. מריאנו ראחוי, ראש הממשלה בעל הוותק הגדול ביותר באירופה, הודח ביום שישי האחרון בעקבות שערוריית שחיתות שהתבררה כמכה האחרונה למנהיג שהתמיכה בו הלכה ונשחקה מאז שהוא הנהיג מדיניות צנע כדי למנוע אסון כלכלי בספרד.

במקביל, יוון מאמצת עוד סבב של פורמות כואבות, כולל את הסבב ה-13 של קיצוץ קצבאות פנסיה, בתקווה להשתחרר ממשטר החילוץ שנכפה עליה זה שמונה שנים. אבל גם אחרי שהיא תיחלץ מן הצנע הכלכלי, הנושים שלה ישמרו על שליטה הדוקה על התקציב שלה, במה שרק יחמיר את המרירות הציבורית שגולשת לאלימות של קבוצות קיצוניות.

"אנחנו עדיין מתמודדים עם גלי ההמשך של המשבר", אמר פרנקו פבונסלו, פרופסור באוניברסיטת ג'ון קבוט ברומא. "אלה הן מדינות שסבלו במידה קיצונית מהמשבר, והתוצאות הן מכאיבות מאוד לאורך שנים רבות".

התמונה הכלכלית הכוללת באירופה היא האופטימית ביותר זה שנים, אבל מיליונים בדרום אירופה, מוקד משבר החובות בגוש האירו שאיים על שלימות הגוש הזה, עדיין אינם חשים את ההבראה. רבים מאשימים בכך את הרפורמות שנחקקו בשיא המשבר, בתמורה לחילוץ ולסיוע החירום שניתן לספרד, פורטוגל, יוון, אירלנד וקפריסין.

ראחוי, למשל, רופף את חוקי העבודה כדי לעודד חברות לשכור עובדים. שיעור האבטלה בספרד אכן ירד משיא של 27% בתחילת 2013 ל-17% כעת, והצמיחה הכלכלית היא 3% לפחות בשנה מ-2015, ובכך ספרד היא לכאורה המודל לרפורמה מוצלחת בעקבות המשבר.

אבל 90% מחוזי העבודה החדשים בספרד הם לטווח קצר, בדרך כלל במשרות של שכר נמוך ולעתים רק למשך כמה ימים. התופעה הזו פוגעת בעיקר בצעירים ברחבי דרום אירופה: באיטליה בשנה שעברה, יותר מ-60% מחוזי העבודה של צעירים בני עד 25 היו לטווח קצר.

חוזים כאלו פוגעים בסיכוייהם של צעירים להתקדם, כי חברות רבות מספקות הכשרה מועטה ולא מציעות קידום. גם הבנקים מסרבים להעניק משכנתאות לאלו שאין להם תעסוקה קבועה. התוצאה היא כישלון לשלב מיליוני צעירים בשוק העבודה.

יוון, ספרד, איטליה ופורטוגל סובלות גם משיעורי הילודה הנמוכים באירופה. בסקרים בשנה שעברה, לפחות 67% מהנסקרים בספרד, איטליה ויוון אמרו שהם צופים שלידיהם יהיו במצב גרוע יותר ממצב הוריהם. בגרמניה שיעור המשיבים כך היה 52%.

אבטלה ארוכת טווח נשארה מכה ברחבי דרום אירופה. שחיקת בסיס הייצור באיטליה מחקה מיליוני מקומות עבודה, וכלכלה מסוידת לא יוצרת מיליוני מקומות עבודה חדשים. כ-60% מהמובטלים באיטליה חסרי עבודה כבר לפחות שנה, ועוד 5 מיליון איטלקים חיים בעוני מוחלט - כמעט פי שניים ממספרם לפני עשור, לפי לשכת הסטטיסטיקה.

הצמיחה באיטליה וביוון עדיין מפגרת בהרבה אחרי יתר אירופה. כלכלת איטליה עדיין קטנה ב-6% מכפי שהיא הייתה לפני המשבר, והיא היחידה במועדון שבע המדינות המתועשות הגדולות שלא צמחה מאז. בשנה שעברה הסתכמה הצמיחה הכלכלית ב-1.5%, הקצב המהיר ביותר בשש שנים, אבל הנה כבר נרשמה האטה והשכר אינו עולה.

תנועת חמשת הכוכבים והליגה, שתי המפלגות החדשות בשלטון, נתנו קול לאותם מיליונים שמתקשים למצוא עבודה. ממשלת הקואליציה החדשה של שתי המפלגות הללו, שזכו בכמחצית מהקולות בבחירות לפרלמנט במארס, הושבעה שלשום (ו').

כלכלת יוון, שספגה תקופת מיתון ארוכה יותר מן השפל הכלכלי בארה"ב במאה שעברה, התכווצה ב-28% בהשוואה לתקופה שלפני המשבר.

ממשלתו של אלקסיס ציפראס צריכה בשבועות הקרובים לתקן עשרות חוקי עבודה ופנסיה כדי להשתחרר ממשטר החילוץ הכספי שלה, שכפה עליה העלאות מס, קיצוצי פנסיות ומכירת נכסים ממלכתיים.

דקלן קוסטלו, הממונה הראשי על יוון בנציבות האירופית, אמר ביום ה' שעבר שיידרשו עד עשר שנים עד שהרפורמות הנחוצות יושלמו. בינתיים, הנושים של יוון לא מראים נכונות למחוק או להקל את נטל החוב הציבורי שלה, 180 מיליארד אירו (201 מיליארד דולר).

שנים של צנע ככלי הותירו את הזירה הפוליטית ביוון מקוטבת מאוד, ולמעשה כל הסצנה הפוליטית באירופה מפוצלת יותר, כאשר מפלגות פופוליסטית צצות, ומפלגות הממסד מואשמות באחריות למשבר.

בספרד, ממשלת השמאל-מרכז החדשה שהושבעה שלשום היא חלשה, ויש שצופים בחירות מוקדמות בסתיו הקרוב. מפלגת פודמוס מהשמאל הקיצוני, שצברה תמיכה בזכות התנגדותה לצעדי הצנע, עומדת בראש ברית של 67 מבין 350 חברי הבית התחתון של הפרלמנט. עם מפלגת סיאודדנוס מהמרכז, שלה 32 מושבים, התמיכה במפלגות הממסד הוותיקות נשחקה, והפרלמנט מפוצל מאי פעם.

ראחוי עמד בראש ממשלת מיעוט כה חלשה, שהיא התקשתה להעביר חקיקה. הממשלה החדש בהובלת הסוציאליסטים חלשה עוד יותר במונחי תמיכה בפרלמנט, והיא תלויה בחסדי מגוון מפוצל של מפלגות. לכן כינה ראחוי שלשום את הקואליציה החדשה "ממשלת פרנקנשטיין".

ראחוי רופף את חוקי העבודה כדי לעודד חברות לשכור עובדים. שיעור האבטלה בספרד אכן ירד מ-27% בתחילת 2013 ל-17% כעת. אבל 90% מחוזי העבודה החדשים בספרד הם לטווח קצר, בדרך כלל במשרות של שכר נמוך ולעתים רק למשך כמה ימים