תיק החקירה נגד iTrader הועבר מרשות ני"ע לפרקליטות

הפרשה, שהתפוצצה בנובמבר 2016, תמתין כעת להכרעת פרקליטות מיסוי וכלכלה בשאלה האם להגיש כתבי אישום נגד מנהלי החברה ועובדיה

הסתיימה חקירת מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך בעניינה של חברת גל מדיה טרייד בע"מ, הידועה יותר בשם "iTrader", שפעלה בין היתר בתחום הפורקס והאופציות הבינאריות והנמצאת בבעלותו המלאה של עידו פישמן, המשמש בה כיו"ר הדירקטוריון וכמנכ"ל.

בהמשך לביצוע החקירה ברשות שהחלה עוד בנובמבר 2016 (ואולי אף קודם לכן), החליטה האחרונה על העברת תיק החקירה לפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) , אשר תצטרך להכריע האם יש צורך להגיש כתבי אישום נגד חברת iTrader, מנהליה ועובדיה. 

בשעה התפרצות הפרשה, טענה הרשות נגד מנהלי בית המסחר iTrader וחלק מעובדיו כי הם היו חלק "ממכונה משומנת ומאורגנת של מרמה ועושק לקוחות". בהקשר זה טענה הרשות כי לקוחות החברה לא הבינו בהשקעות בהן עסקה החברה, והם הלכו אחר מצגי-השווא שהוצגו להם על-ידי עובדי החברה - באמונה עיוורת.

טענות אלה הועלו על-ידי רשות ניירות ערך עוד במעמד הדיון, במסגרתו שוחררו ממעצר בתנאים בכירים ועובדים בבית המסחר, ובהם עידו פישמן, דניאל שוורץ, נאור נוח, יונתן תורגמן, יצחק בבלר, איתם דוראב ומאור ג'רבי, אשר נחשדו בשעתו (וכאמור טרם הוגש מאז כתב אישום), בחשד לביצוע עבירות ניירות ערך.

על-פי החשד פעלו עידו פישמן, שוורץ ויתר העובדים לביצוען של עבירות ייעוץ ללא רישיון לפי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות (חוק הסדרת העיסוק בהשקעות) וכן עבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

עוד צוין בהודעת רשות ניירות ערך כי לפי החשד, במהלך התקופה שבין מאי 2013 למאי 2016, החשודים ביצעו לכאורה פעילות ייעוץ השקעות ללא רישיון, תוך הצגת מצגים כוזבים חוזרים ונשנים ביחס להשקעות בנכסים פיננסים בפני לקוחות החברה, כל זאת על-מנת לשכנע את לקוחותיהם להשקיע או להגדיל השקעתם באותם ניירות ערך או נכסים פיננסיים.

על-פי ממצאי חקירת רשות ניירות ערך (שאינם מחייבים את הפרקליטות), החשודים פעלו לשדל את לקוחותיהם להשקיע כספים באמצעות החברה וכן שידלו והפעילו לחץ על הלקוחות להמשיך להשקיע כספים, חרף בקשות שהופנו אליהם מצד לקוחותיהם שצברו הפסדים כבדים, לחדול מהשקעתם. גם בפעולות השידול הנטענות, טוענת הרשות, כי בוצעה הונאה לכאורה שהתבססה על "מצגי-שווא מתוחכמים", לרבות ביחס לסיכויי הרווח מהשקעות אלו שהוצגו ללקוחות בית המסחר.

בהודעה שפרסמה היום (ב') הודיעה הרשות כאמור על העברת תיק החקירה לפרקליטות להמשך חקירה והסקת מסקנות.

עו"ד רונן רוזנבלום מסר בתגובה בשם החברות, מנהליה ועובדיה: "הודעת הרשות מלמדת כי החקירה הסתיימה ותו לא. אני משוכנע כי לאחר בחינת הראיות על-ידי הפרקליטות תתקבל החלטה על סגירת התיק".

באוגוסט 2014 אישרה ועדת הכספים של הכנסת את תקנות ניירות ערך - זירת סוחר לחשבונו העצמי, המשלימות את תיקון 42 לחוק ניירות ערך (שאושר בשנת 2010). סעיף 44יג(א) לחוק ניירות ערך קובע כי אדם לא ינהל זירת סוחר אלא ברישיון מאת הרשות ובהתאם לתנאי הרישיון. בספטמבר 2016 החלה הרשות להעניק רישיונות ראשונים לזירות סוחר שונות וכן קבעה כי רישיון זה יכלול תנאים בנוגע לסוגי המכשירים הפיננסים בהם ניתן לסחור בזירות.

גם תחום הפורקס עבר מהפכה רבתית בשנים האחרונות, כאשר יו"ר רשות ניירות ערך לשעבר, פרופ' שמואל האוזר, ציין בעבר כי התקנות שנחקקו בתחום הפורקס "יביאו להסדרת תחום הפורקס שהיה עד כה פרוץ וללא כל הסדרה ופיקוח. הפיקוח והרישוי נועדו להבטיח שכספי הלקוחות בתחום זירות הפורקס יתנהלו בהגינות מסחרית, בהפעלה ובשיווק של הזירות ובשמירה על כספי הלקוחות. הרגולציה בעניין זה היא חיונית לצורך הגנת הציבור". 

עו"ד עמית בן-ארויה, המייצג מספר חשודים בפרשה, מסר בתגובה: "העברת החומר לפרקליטות הוא אקט בו מחויבת רשות ניירות ערך על פי חוק ואין בכך דרמה מיוחדת. הממצאים שפרסמה הרשות מעלים שאלות משפטיות שאינן פשוטות כלל ועיקר. מרשיי סומכים על שיקול הדעת של הפרקליטות, אשר תעיין היטב בחומר החקירה ותפריד בין רעשי רקע וטענות אווירה לראיות".