כרמל ברן | בלעדי

עימות סוער ורווי יצרים באסיפת ארגון הדיגיטל הישראלי

מייסד הארגון כרמל ברן ביקש למנות עצמו למזכיר האסיפה השנתית שנערכה אמש, אך אור פיאלקוב, בעלי סוכנות דיגיטל, הגיע מצויד ב-11 ייפויי-כוח של חברי עמותה והודיע לברן כי אינו מקבל את מינויו למזכיר • בתגובה קרע ברן חלק מייפוי-הכוח, פרש לחדר אחר והמשיך לנהל משם אסיפה נפרדת, בעוד פיאלקוב מנהל אסיפה משלו

פרשת ארגון הדיגיטל הישראלי מסתבכת, ועתה נראה כי העמותה ניצבת בפתחו של עימות לגבי השאלה אצל מי מצויות סמכויות הניהול.

אמש (ג') נערכה אסיפה שנתית של העמותה, שאמורה הייתה להתנהל שבוע קודם לכן ונדחתה בשל מיעוט משתתפים. גם השבוע הגיעו משתתפים מועטים - שישה בסך-הכול, לרבות כרמל ברן, מייסד הארגון, שביקש למנות את עצמו למזכיר האסיפה.

אולם לברן ציפתה הפתעה: אור פיאלקוב, בעל אחת מסוכנויות הדיגיטל הגדולות ומי שמבקר נמרצות את ברן ואת פעילותו, הגיע מצויד ב-11 ייפויי-כוח של חברי עמותה, מהם קיבל זכות להצביע עבורם ובחבר עמותה נוסף - שהחזיק בשני ייפוי-כוח משל עצמו.

פיאלקוב הודיע לברן כי הוא לא מקבל את מינויו למזכיר, וכי בתוקף ייפויי-הכוח שבידיו הוא ממנה את עצמו למזכיר ומתעתד להמשיך את האסיפה בהתאם לתקנון ולבחור וועד מנהל חדש.

לאחר דין ודברים במהלכם קרע ברן חלק מייפוי-הכוח שבידי פיאלקוב, פרשו הוא ואנשיו לחדר אחר והמשיכו לנהל משם אסיפה נפרדת, בעוד פיאלקוב מנהל אסיפה אחרת במקום האירוע המקורי.

היום (ד') הוציא ברן פרוטוקול, בו תיאר את ההתנהלות באסיפה כפי שהוא רואה אותה - לרבות חוות-דעת של עורך דין העמותה, שטען כי למרות שאין מניעה תקנונית להצבעה באמצעות ייפוי-כוח, יש לוודא כי הם יכללו את עמדת המייפה באשר לנושאים שעל סדר היום.

לטענת עורך הדין, ייפויי-הכוח לא אומתו, ולא פורטו בהם הנושאים הספציפיים, ולכן אין בהם כדי לאפשר הצבעה. עורך הדין (אותו ביקש פיאלקוב להשהות) טוען בחוות-הדעת כי מטרת ייפוי-הכוח הוא ניצולם לרעה, כי מציג המסמכים הציג מצג-שווא בפני החותמים, ואפילו נטען ברמיזה כאילו חלק מהחתימות זויפו.

"מבירור שנערך בין היתר משיחה עם מספר חותמים לכאורה על ייפוי-הכוח, עלו ממצאים חמורים הגובלים בפליליים. בין היתר עולה כי מציג המסמכים הציג מצג-שווא בפני החותמים לכאורה, לפיו הינה אך לשם השפעה ומעורבות כללית בבחירת הוועד המנהל, ללא כל הסבר על מהות ההצבעה, עמדת מייפה הכוח וכדומה. מיופה-הכוח לא הציג את את כוונותיו האמיתיות כפי שעלו באסיפה - בין היתר לעשות שימוש בייפוי-הכוח לשם פירוקה של העמותה. עוד נטען כי ייפוי-הכוח נשלחו לחותמים באמצעות דוא"ל, ולכן הצגתם כמסמכי מקור מעלה חשד סביר לזיוף החתימה המתנוססת על גבם. לפיכך מתחזקת דעתי המשפטית לפיה אין לראות במסמכים שהוצגו משום ייפוי-כוח כהגדרתו בחוק".

הפרוטוקול עליו חתום ברן מאשים את פיאלקוב בהתנהלות אלימה ובניסיון השתלטות עוינת על ניהולה שהביאו לכדי הפסקה בדיונים.

מיותר לציין כי הסיטואציה, שאף צולמה, מתוארת אחרת לחלוטין על-ידי פיאלקוב, שטוען כי התייעץ עוד לפני האסיפה עם רשם העמותות ופעל בהתאם לחוק העמותות. לדבריו, בכינוס הישיבה גירש כרמל את יו"ר הוועד הקודם בבושת-פנים, בטענה שהוא כבר לא חבר עמותה, ולא נתן לו להיכנס לישיבה.

לדברי פיאלקוב, "במהלך הישיבה, לאחר שברן ביקש למנות את עצמו למזכיר, התנגדתי למינויו, לאחר שהשגתי 11 ייפויי-כוח מחברי עמותה שמיועדים לאסיפה הספציפית הזו לנושאים שרשומים מראש בסדר היום, כולל בחירות לרשות הוועד. 

"לצערי, כרמל, תוך נקיטת אלימות וכוחניות, מנע ממני לנהל את הישיבה, קרע את ייפויי-הכוח באלימות ודחף אותי מהבמה. עורך הדין, שבמקום לחשוב על טובת העמותה דאג לחברו הטוב ברן, התחיל להעלות טענות כאילו אין אפשרות להצביע עם ייפויי-כוח, וזאת בניגוד לחוק. לטענת הזיוף על-ידי העורך דין - תוגש נגדו תלונה לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין" .

לדברי פיאלקוב, לאחר שברן עזב את הישיבה לחדר צדדי, המשיכו בישיבה, דחו את אישור הדוחות הכספיים עד שיבדקו כל האשמות הכספיות של ניצול העמותה לטובת הוצאת כסף על-ידי מנכ"ל העמותה שלא כדין ומשיכת משכורות שלא לפי הסכומים שאושרו לו על-ידי הוועד המנהל. לאחר מכן נבחר ועד חדש.

פיאלקוב מאמין כי למרות המשבר ניתן לשקם את האמון של אנשי הדיגיטל בעמותה: "הועד יעשה ישיבת ועד ראשונה וינסה להחזיר את אמון החברים שנפגע . בכוונתי להגיש תלונה לרשם העמותות ל התנהלותו של ברן ועל החשד לאי-סדרים שנעשו בארגון".

פיאלקוב מכחיש טענות על אלימות וטוען כי מדובר בסירוב של ברן לקבל החלטה דמוקרטית של חברי העמותה, שהחליטו למנות ועד חדש ולבדוק את הדוחות הכספיים בחשד לניצול כספי העמותה לרעה.

כזכור, לפני כשבועיים התפרסמה ב"גלובס" כתבה שחשפה שאלות נוקבות לגבי האופן בו מתנהל הארגון על-ידי המייסד והמנכ"ל כרמל ברן. בעקבות הכתבה התחוללה סערה גדולה בענף, כשעוד ועוד גורמים החלו לדווח על התנהלויות מעוררות סימני שאלה בדרך ניהול הארגון. בעקבות הסערה נדחתה ישיבת העמותה החגיגית שאמורה הייתה להתכנס בשבוע שעבר לרגל מלאות שנתיים להקמת הארגון. באסיפה היו אמורות להתקיים בחירות לוועד מנהל חדש לעמותה וליו"ר.

ארגון הדיגיטל הוא עמותה, וכפועל מכך יש תקנון המגדיר את אופן התנהלותו על-פי חוק. כך למשל, העמותה מחויבת לאסיפה שנתית, אך כדי שזאת תתקיים, נדרש שיהיו נוכחים בה לפחות 25% מחברי העמותה. במקרה שלאסיפה לא מגיעים כמות האנשים הנדרשת, האסיפה נדחית בשבוע, ואז היא מתקיימת בכל מקרה, ללא קשר לכמות האנשים שמגיעה. ואכן, אמש חלף שבוע שבמהלכו, בניגוד לפעילויות קודמות של הארגון, לא נעשו מאמצים לתקשר את האירוע.