אמזון | בלעדי

סנו תמכור באמצעות אמזון מוצרים לשוק האמריקאי

מדובר בפיילוט שייחל באוקטובר הקרוב ויכלול בתחילה 10 מוצרים בתחום הטואלטיקה והקוסמטיקה, באמצעות המותגים נטורל פורמולה וקרליין • במקביל צפויה סנו לשתף פעולה עם אמזון גם בשוק המקומי

אלכס לנדסברג / צילום: אמיר מאירי
אלכס לנדסברג / צילום: אמיר מאירי

השינויים בעולם הקמעונאות מאלצים גם חברות ותיקות ומסורתיות להתאים את עצמן למציאות המשתנה ולמעבר למסחר מקוון, גם מחוץ לשוק המקומי שלהן, באמצעות ענקיות בינלאומיות כמו אמזון. מי שצפויה בקרוב לבצע צעד ראשון בכיוון היא קבוצת סנו שבניהולו של יובל לנדסברג ובשליטתו של אלכס לנדסברג. ל"גלובס" נודע כי כבר בסביבות אוקטובר הקרוב צפויה החברה להתחיל למכור מוצרים שלה לשוק בארה"ב באמצעות אמזון.

מדובר במכירה במסגרת פיילוט שיכלול בתחילה 10 מוצרים בתחום הטואלטיקה והקוסמטיקה, באמצעות המותגים "נטורל פורמולה" ו"קרליין", אשר יישלחו מהמרכז הלוגיסטי של סנו שנמצא בישראל. יש להניח כי אם הפיילוט יצליח, שיתוף-הפעולה בין השתיים צפוי להתרחב למגוון רחב יותר של מוצרים.

הדגש בסנו יהיה על מותגים עם בידול גבוה שנחשבים לפרימיום, זאת לעומת מוצרים בסיסיים שאין הצדקה לרכוש אותם מישראל. סדרות מוצרי "קרליין" כוללות מוצרי איפור וטיפוח כגון קרמים לפנים ולעיניים, עפרונות עיניים, מייק-אפ, לק, מסקרה ועוד. סדרות מוצר "נטורל פורמולה" כוללות תחליבי רחצה, שמפו, סבונים, קונדישינר ומוצרים לטיפוח ועיצוב שיער. 

במקביל, ולאחר שנוצר קשר בין השתיים, סנו נערכת גם לקראת כניסה של אמזון לשוק הישראלי וצפויה לשתף איתה פעולה למכירה בשוק המקומי, זאת לאחר שהתקיימו פגישות בין הצדדים. ואולם, זו היא אינה הכניסה הראשונה של סנו לפעילות בשוק הבינלאומי. כיום קבוצת סנו, שבשליטת משפחת לנדסברג, פועלת בשוק האמריקאי רק במגזר היהודי-חרדי, ואין לה כלל נוכחות בשוק הכללי האמריקאי. לעומת זאת, היא פעילה במספר מדינות במזרח אירופה, בעיקר ברומניה, אוקראינה ובולגריה, ומעוניינת להרחיב את הפעילות בהן. פעילות היצוא מנוהלת על-ידי חברת הבת שלה, סנו אינטרנשיונל.

בנוסף, הוקמה יחידת ייצור מוצרים עצמאית ברומניה, והיא "שוקדת באופן מתמיד על פיתוח שווקי פעילות נוספים בחו"ל, לרבות חדירה לשווקים חדשים במדינות אפריקה ומערב אירופה".

נכון לסוף 2017, היקף פעילות היצוא והמכירות בחו"ל של הקבוצה, הסתכם בכ-8% מסך המכירות הכולל שלה, כ-116 מיליון שקל. פעילות היצוא מתבצעת ברובה למזרח אירופה על-ידי חברות-בנות ומפיצים מקומיים.

פעילות החברה בתחום הטואלטיקה והקוסמטיקה מבוצעת באמצעות חברת-הבת של סנו קוסמופארם. פעילות קוסמופארם התרחבה באופן מהותי במהלך השנים האחרונות בעקבות רכישת סנו את פעילות "קרליין" במארס 2010. עם המותגים הנוספים של החברה נמנים קרמה, כיף, נקה 7, אורביטול ואחרים. 

המספרים של סנו
 המספרים של סנו

דוחות סנו מגלים כי "תחום הקוסמטיקה מאופיין ברווח גולמי גבוה יחסית למגזרי הפעילות האחרים בחברה", אך גם ב"עלויות כוח-אדם, פרסום, מכירה ושיווק גבוהות מאוד". סנו מציינת כי היא שואפת "להגדיל את מחזור המכירות של מוצרי הקוסמטיקה ולהמשיך להתייעל בתחום ההוצאות". לעומתו, תחום הטואלטיקה מאופיין, להערכת סנו, ב"תחרות חריפה מצד יצרנים מקומיים ומוצרים מיובאים וכן רשתות השיווק הגדולות המשווקות מותגים פרטיים". 

עם זאת, האתגרים בשווקים הללו הולכים ומתעצמים. סנו מציינת כי בשנים האחרונות מתאפיין התחום ב"תחרות קשה מצד יצרנים בשוק המקומי, יבואנים וחברות רב-לאומיות בעלות מותגים בינלאומיים, אשר כניסתן החריפה את התחרות". לדבריה, תחרות זו הביאה, בין היתר, ל"גידול ניכר בהוצאות הפרסום והשיווק של המוצרים ובהשקעות גבוהות במיתוגם, לגידול במגוון המוצרים המוצעים ולעלייה משמעותית ברמת ההתמחות הספציפית במוצרי נישה".

אך על אף האתגרים הללו, סנו ממשיכה להוביל את השוק. כך, לפי דוחותיה, בשנת 2017 עמד נתח השוק של קוסמופארם בתחום הטואלטיקה והקוסמטיקה על כ-18%. מתחריה העיקריים של החברה בתחום פעילות זה הם: שסטוביץ - 17%, יוניליוור ישראל - 15%, פרוקטור אנד גמבל - 8%, הנקל סוד - כ-6%, דנשר - כ-4% ורקיט בנקיזר - 4%. 

שוק הטואלטיקה והקוסמטיקה
 שוק הטואלטיקה והקוסמטיקה

והיכן מיוצרים המוצרים שאמזון תשווק? פעילות הייצור של מוצרי קוסמופארם בתחום הטואלטיקה מתבצעת ברובה במפעל החברה בעמק חפר אשר החל את פעילותו לקראת סוף שנת 2011, ואילו פעילות הייצור של מוצרי הקוסמטיקה וחלק מצומצם ממוצרי הטואלטיקה מתבצעת גם במפעלים חיצוניים, וכן באמצעות יבוא מוצרים מוגמרים מחו"ל.