קרקע ל-154 דירות בכפר יונה נרכשה ב-75 מיליון שקל

עלות הקרקע לדירה בעסקה, כחצי מיליון שקל, כפולה ממה ששילמו קבלנים בעסקאות דומות ב-2014

בניה למגורים בכפר יונה ש/ צילום: איל יצהר
בניה למגורים בכפר יונה ש/ צילום: איל יצהר

למרות ההאטה במכירות וסימנים ראשונים לירידות מחירים, ועל אף עשרות אלפי הדירות במחיר למשתכן, הקבלנים ממשיכים לרכוש קרקעות גם בשוק הפרטי ולקדם פרויקטים.

ל"גלובס" נודע כי חברת בריגה התקשרה בהסכם לרכישת קרקע בכפר יונה מבעלי קרקע פרטיים. העסקה, המתייחסת למגרש בשטח כ-6.4 דונם בשכונת "יפה נוף", הממוקמת בצפון העיר מצידו הצפוני של כביש 57. 

בעבור הקרקע, שעליה ניתן לבנות 154 יחידות דיור בארבעה בניינים בני 9 קומות, שילמה החברה כ-75 מיליון שקל המשקפים עלות קרקע של 487 אלף שקל ליחידת דיור. סכום זה אינו כולל מיסים והיטלים.

קבוצת בריגה יוצגה בעסקה על ידי עוה"ד גבע חביב ואדם רועה ממשרד כספי ושות', את בעלי הקרקע ייצגו בעסקה עוה"ד צחי נרקיס ועינב כהן ממשרד מ. פירון ושות'. על המגרש חלה תב"ע מאושרת ונכון להיום החברה נמצאת בהליכי תכנון טרם הגשת בקשה להיתר בנייה. 

זו העסקה השנייה של אותה החברה באותו המתחם בצפון כפר יונה, והשוואתה לעסקה הקודמת שנסגרה ב-2014 מעידה על עליית מחיר הקרקע בשכונה בשנים שחלפו. כך, בפברואר 2014 רכשה חברת בריגה מגרש לבניית שני בנייני מגורים בני 14 קומות הכוללים 106 דירות בעבור 23.3 מיליון שקל, סכום המשקף מחיר קרקע של כ-220 אלף שקל (ללא מע"מ) ליחידת דיור.

עליית המחיר מתבטאת גם בהשוואה למכרזים שפרסמה רשות מקרקעי ישראל בסוף 2014 במתחם מקב"ת ינוב (שכונת שרונה) שבמזרח העיר. עלות קרקע ליחידת דיור על פי תוצאות המכרזים הללו עמד על כ-280 אלף שקל ליחידת דיור (ללא מע"מ). 

נתונים אלו מעידים על קפיצה משמעותית במחיר קרקע ליחידת דיור מאז 2014, אבל השאלה הגדולה היום היא האם מחיר הקרקע ממשיך להאמיר. מיעוט העסקאות בענף כמו גם נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המעידים על ירידת מחיר, מאותתים שאולי השוק נרגע. מכיוון שלא נסגרו מכרזים רגילים בתקופה האחרונה ביישוב, למעט מכרזי מחיר למשתכן, קשה לדעת מה מחיר הקרקע כיום. אולם העובדה שלמרות פרויקטים של מחיר למשתכן ביישוב ולמרות מיעוט העסקאות, ממשיכים יזמי נדל"ן לרכוש קרקעות פרטיות בו, מעידה שהשוק עודנו חי ובועט.