"עד 2025 רוב תושבי העולם ישתמשו במטבעות קריפטוגרפיים"

דוח המיזוגים והרכישות של משרד עורכי הדין ווייט אנד קייס מעיד על אופטימיות של המנהלים הישראלים לגבי השוק העולמי – וחשש מאי יציבות ביטחונית בשוק הישראלי

מיזוגים ורכישות / צילום: שאטרסטוק
מיזוגים ורכישות / צילום: שאטרסטוק

"ב-2017 משקיעים הוזרמו 25.7 מיליארד דולר לתוך עסקאות מיזוג ורכישה ישראליות, גידול של 33% לעומת 2016. היה זה היקף המיזוגים והרכישות השנתי הגבוה ביותר בהיסטוריה של המדינה והמספרים עד כה עבור 2018, מרמזים כי שוב תהיה שנה חזקה", כך נכתב בדוח של משרד עורכי הדין הבינלאומי ווייט אנד קייס שעסק ספציפית במיזוגים ורכישות בישראל. הדוח התבסס על שאלונים וראיונות עם 58 מנהלים בחברות רוכשות, בקרנות הון פרטי ובחברות העשויות להירכש.

"79% מהמנהלים והמשקיעים שרואיינו, מציינים כי החברות שבהן הם מעורבים יהיו מעורבות ביותר המיזוגים והרכישות השנה מאשר בשנה שעברה. זהו שיעור גבוה פי שניים ממספר המשיבים בחיוב בקר של שנה שעברה. בניגוד לשנה שעברה, השנה מעריכים המשקיעים כי פעילותם של גורמים מחו"ל תהיה גבוהה יותר מאשר של גורמים מתוך המדינה".

הטכנולוגיה היא עדיין המלכה של השוק הישראלי, אומר ג'ונתן קלונווסקי, עורך מחקר לזירת אירופה והמזר התיכון עבור חברת Mergermarket שכתבה את הדוח יחד עם משרד עורכי הדין. "ככל שהדרישה לטכנולוגיה בכל הסקטורים עולה, שוק המיזוגים והרכישות בישראל הופך פעיל יותר", הוא אומר. הדוח הוצג בכנס של וייט אנד קייס שנערך לאחרונה בתל-אביב.

נראה מן הסקר כי משקיעים ומנהלים ישראלים השוקלים להיכנס לעסקת מיזוג או רכישה, אינם חוששים מתפנית לרעה בשווקים העולמיים (זו הייתה הדאגה המובילה בסקר אשתקד), אך הם מודאגים מהמצב הפוליטי/ביטחוני וכן משינויים בסביבה הרגולטורית. בהמשך לאופטימיות לגבי המצב בשווקים, המשקיעים מאמינים כי החסם העיקרי בפני סגירת עסקאות יהיה - לשכנע את הנרכשים להסכים למחיר ריאלי.

יצויין כי רק 26% מהנשאלים טענו כי הסביבה הרגולטורית הישראלית מסבכת את חייהם יותר מזו של מדינות אחרות, וזאת לעומת 47% שציינו את ישראל כמסובכת במיוחד בשנה שעברה.

רכישות על ידי גורמים אמריקאים היו דומיננטיות וצפויות להמשיך להיות דומיננטיותת, בעוד הסינים התאיידו ב-2017 מרשימת הרוכשים הגדולים של טכנולוגיות ישראליות. זאת, בשל הפיקוח הצמוד יותר של ממשלת סין על הוצאת כספים מן המדינה. יצויין כי למרות הירידה, גורמים ישראלים מעריכים כי רוכשים מאסיה ימשיכו להיות דומיננטים בשוק. כשנשאלו הנסקרים הישראלים מאיזה אזור צפוי להגיע הגידול החד ביותר בעסקאות מיזוג ורכישה בשנה הקרובה, 51% אמרו: אסיה.

חברות ישרלאיות ביצעו ב-2017 גם מספר שיא של עסקאות רכישה של חברות לא ישראליות - 47 עסקאות לעומת רק 20 בשנה שעברה. בתחום הזה ארה"ב אינה דומיננטית, ופחות מחצי מן החברות הנרכשות על ידי גופים ישראלים היו אמריקאיות. כותבי הדוח מציינים כי מדובר כנראה במגמה שתימשך, שכן השוק האירופאי מציע בימים אלה הזדמנויות רכישה מעניינות.

העונים לסקר היו כאמור מנהלים מכל סוגי החברות, עם דגש על פיננסים. לכן אולי אין זה מפתי כי 57% מהם צופים כי עד 2025, כל אוכלוסיית העולם תשתמש במטבעות קריפטוגרפיים.

הסקטור בו צופים הרוב המוחלט של המנהלים לראות מיזוגים ורכישות בשנה הבאה הוא הטכנולוגי. במקום השני, בפער גדול, נמצא תחום מדעי החיים. התחומים החמים בעולם הטכנולוגיה בישראל, לדעת המנהלים, הם על פי סדר ההתלהבות: סייבר, שירותים פיננסיים, שירותי ענן, ניתוח מידע, מכונית אוטונומית, ביטחון, אינטרנט של הדברים ומסחר מקוון.

כותבי הדוח מציינים גם את העליה באקטיביזם מוסדי ומצביעים על קרן ברוש, שהייתה אקטיביסטית בעיקר בחברות ביומד כמו אלקוברה וקמהדע, כדוגמא בולטת למגמה זו. האקטיביזם עדיין אינו נפוץ או אגרסיבי כבארה"ב, הם אומרים, אולם הוא מתחיל להתקרב לשם.

"חברות ישראליות עמדו בפני אקטיביזם של בעלי מניות וגם השתלטות עויינת, מצד גורמים ישראלים ובינלאומיים", אומר קולין דאימונד, ראש תחום ישראל בווייט אנד קייס. "וכיוון שהחוק הישראלי פחות מאפשר תקנות מסוג 'גלולות רעל' שימנעו השתלטויות עויינות, החברות הישראליות הופכות רגישות במיוחד למהלכים אקטיביסטיים".