IDE לא מוותרת לקרן נוי: רוכשת מחצית מהמתקן בשורק

חברת הנדסת התפלה ניצלה זכות סירוב ראשונה, תרכוש את חלקה של האצ'יסון ווטר (49%) במתקן ההתפלה תמורת 195 מיליון שקל, ותחזיק בו 100%

פיני כהן גיל-עד בושביץ ורן שלח / צילום: סיון פרג
פיני כהן גיל-עד בושביץ ורן שלח / צילום: סיון פרג

בימים שבהם עולה מצוקת המים בישראל לכותרות, ביצעה חברת הנדסת התפלה (IDE) עסקה לחיזוק אחיזתה בתחום התפלת המים, כשהודיעה על מימוש זכות סירוב ראשונה לרכישת החזקותיה של האצ'יסון ווטר מהונג קונג, שותפתה בזכיינית מתקן ההתפלה בשורק (49%), תמורת 195 מיליון שקל, לפני התאמות. כך נודע ל"גלובס".

הודעת המימוש הגיעה חצי שנה לאחר שהאצ'יסון ווטר בחרה בהצעה שהגישה קרן התשתיות נוי לרכישת חלקה במתקן ההתפלה. בקרן נוי, שביקשה לקנות אחיזה בתחום החם של התפלת המים, אישרו את הידיעה ומסרו כי "קיבלנו הודעה מהאצ'יסון כי IDE החליטה לממש את זכות הסירוב, ואנו לומדים את ההחלטה ומשמעויותיה". עם השלמת הרכישה תחזיק IDE ב-100% מהבעלות בזכיינית מתקן ההתפלה בשורק (חברת SDL).

המתקן בשורק הוא מתקן ההתפלה הגדול בישראל, ובין הגדולים בעולם. הוא ממוקם כקילומטר דרומית למפעל השפד"ן, וסמוך לנחל שורק באזור חולות ראשון לציון. הקמת המפעל, בעלות של כ-400 מיליון דולר, החלה בינואר 2011, והוא מספק מי שתייה מאז אוגוסט 2013. המתקן הוא בעל כושר ייצור של 150 מיליון מ"ק (מלמ"ק) בשנה.

בישראל פועלים כיום חמישה מתקני התפלת מי ים - באשקלון, פלמחים, חדרה, אשדוד ושורק. מתקנים אלו פועלים בשיטת אוסמוזה הפוכה (SWRO) ומספקים מי שתייה למערכת המים הארצית. בסך הכול מספקים המתקנים 585 מלמ"ק מים מותפלים בשנה, כאשר יעד כושר ייצור המים המותפלים לשנת 2030 ייקבע על  1,100 מלמ"ק לשנה - כפול מכמות המים המותפלים כיום. יעד זה ייבחן מחדש בשנת 2023 בהתאם למצב מקורות המים. 

3 מתקני התפלה בארץ ואחד בקליפורניה

חברת IDE מתמחה בפיתוח, תכנון, ייצור ותפעול של מתקני התפלה ופתרונות מים מתקדמים. החברה הוקמה לפני יותר מ-50 שנה וביצעה יותר מ-400 פרויקטים בכ-40 מדינות, ובהן ישראל, הודו, סין, אוסטרליה ותאילנד, וכן מדינות באירופה, צפון אמריקה, אמריקה הלטינית והקריביים.

החברה מחזיקה, בין השאר, במחצית הבעלות על מתקן ההתפלה באשקלון (בעל יכולת התפלה של 120 מיליון מ"ק בשנה), מחצית ממתקן ההתפלה בחדרה (127 מיליון מ"ק בשנה), כאמור 51% ממתקן ההתפלה בשורק, וכן בבעלות מלאה על מתקן ההתפלה שהוקם ב-2015 בקרלסבד שבקליפורניה.

בשלהי 2017 השלימה חברת כיל את מכירת חלקה (50%) ב-IDE תמורת כ-167 מיליון דולר. קבוצת הרוכשים כללה את כלל ביטוח (המחזיקה כיום 20%  ממניות IDE), קרן ההשתלמות של המורים והגננות (20%) ומנכ"ל IDE, אבשלום פלבר (10%). ביתרת 50% ממניות IDE מחזיקה קבוצת דלק של יצחק תשובה.

קרן נוי, בראשותם של היו"ר פיני כהן והמנכ"לים רן שלח וגיל-עד בושביץ, פועלת ממאי 2011, והיא לוקחת חלק בשורה ארוכה של פרויקטי תשתיות בישראל. בין היתר שותפה הקרן עם האצ'יסון ווטר (המוכרת בפרויקט ההתפלה בשורק) בחברת כוכב אגירה שאובה, המקימה תחנת כוח בכוכב הירדן. מדובר בתחנת כוח הידרו-אלקטרית, שבה נפילת מים מגובה מניעה טורבינות המייצרות חשמל.