הסכסוך בנמל אשדוד: ביה"ד אסר להשבית עבודה ברציפי הנמל

ההחלטה ניתנה על רקע סכסוך העבודה שהוכרז בסוף מאי בשל בניית השכונה החדשה בקרבת נמל אשדוד, "קריית פארק לכיש"

סחורות בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר
סחורות בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר

בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע אסר היום (א') על עובדי נמל אשדוד להשבית את העבודה ברציפי הנמל על רקע סכסוך העבודה שהוכרז ב-28.05.18 בשל בניית השכונה החדשה בקרבת הנמל, "קריית פארק לכיש". "מדובר בהחלטת ריבון אשיר אינה מהווה עילה לסכסוך עבודה", כותב בהחלטתו סגן הנשיא השופט צבי פרקל. 

על-פי החלטת השופט, "הקמת השכונה אינה בשליטת המבקשת (הנהלת נמל אשדוד - ס.ג), אלא מקורה בהחלטה של הוועדה הארצית למתחמים מועדפים בדיור, הכפופה למשרד האוצר... אין מקום לאפשר לארגון עובדים לשבות בגין החלטות של רשויות התכנון, כפי שאין מקום לאפשר לארגוני עובדים לשבות בשל הליכי חקיקה".

העילה הרשמית להכרזת הסכסוך מצד ההסתדרות הייתה כי להקמת השכונה יש "השלכות הרסניות על נתח משמעותי מפעילות הנמל השוטפת, ומכאן שהיא תביא לפגיעה בתנאי העבודה, בזכויות העובדים ובבטחונם התעסוקתי". זאת, משום שפעילות הנמל יוצרת סביבת עבודה עם חומרים מסוכנים, עוצמת רעש גבוהה ועבודה של 24 שעות ביממה. "התושבים יטענו לפגיעה סביבתית כזו או אחרת. הנמל יהיה מותקף מכל עבר", טען לאחרונה יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. 

השכונה החדשה באשדוד חשופה לנמל פחות משכונות קיימות

מיד לאחר הכרזת סכסוך העבודה, הנהלת נמל אשדוד, המיוצגת על-ידי עורכות הדין חיה ארמן, מיכל הברפלד ועירית באגון ממשרד הרצוג פוקס נאמן, הגישה בקשה דחופה למתן סעדים ארעיים וזמניים. בימים אלה מתנהל המשא-ומתן האינטנסיבי בין המדינה, ההסתדרות והנהלת נמל אשדוד ונמל חיפה בנוגע לרפורמת הנמלים, ורק היום הוסכם בין הצדדים להאריך את ההידברות בשבוע נוסף.

בהקשר הזה נכתב בהחלטת בית הדין האזורי כי לטענת הנהלת החברה, "עיתוי ההכרזה על סכסוך עבודה הוא בחוסר תום-לב, מאחר שלא נעשה ניסיון של ממש ליישב את הסכסוך בדרך של משא-ומתן ישיר, וההכרזה ניתנה בסמוך לתחילת המשא-ומתן האינטנסיבי בי הצדדים לעניין השלכות הרפורמה בנמלים - משא-ומתן מורכב ומנוהל בידי בליווי ובחסות בית הדין הארצי לעבודה - מדובר בהכרזה מלאכותית שנועדה ליצור סכסוך מדומה, וממילא מדובר בהחלטת ריבון אשר אינה מהווה עילה לסכסוך עבודה".

עורכות הדין חיה ארמן, מיכל הברפלד ועירית באגון ממשרד הרצוג פוקס נאמן, המייצגות את הנהלת נמל אשדוד, מסרו כי "החלטת ממשלה או תכנית לבניית יחידות דיור אינן עילה לגיטימית לסכסוך עבודה. בית הדין קיבל את עמדת החברה בעניין זה באופן מלא".