השכונה החדשה באשדוד חשופה לנמל פחות משכונות קיימות

להקמת השכונה, פארק לכיש, הוגשו התנגדויות בטענה שחומרים מסוכנים המשונעים בנמל יפגעו בתושבים ועקב כך ייפגע גם הנמל • החוקר שמונה לעניין דחה את כל ההתנגדויות

נמל אשדוד מהאויר / צילום: אלבטרוס
נמל אשדוד מהאויר / צילום: אלבטרוס

המרחק בין נמל אשדוד לרובע א' המאוכלס קטן יותר מהמרחק בינו לשכונת המגורים העתידית "פארק לכיש", שאושרה בשבוע שעבר בהותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור), וכל סכנה בטיחותית שנובעת מפעילות הנמל, מסכנת את התושבים הקיימים יותר מאשר את תושבי השכונה העתידית. כך עולה מדוח חוקר ההתנגדויות לתוכנית, אדיב דאוד נקאש, שהגיע לידי "גלובס".

כזכור, התוכנית שיזמה רשות מקרקעי ישראל חלה על שטח בן 617 דונם ממזרח לנמל אשדוד, וכוללת כ-3,000 יחידות דיור חדשות, לצד עשרות אלפי מ"ר למסחר ומשרדים, אצטדיון, מבני ציבור וחינוך ופארק. לתוכנית הוגשו 6 התנגדויות, רובן מטעמים סביבתיים, ונטען כי לא ניתן לקדם את התוכנית בטרם ביצוע סקר סיכונים הנובע מאחסון חומרים מסוכנים בנמל ושינועם - חומרים העלולים להעמיד את תושבי השכונה העתידית בסכנה. עוד נטען כי אין לתכנן מגורים ושימושים רגישים נוספים באזור הסובל ממפגעים סביבתיים ובריאותיים שמקורם בפעילות הנמל. בנוסף להתנגדויות אלה, טענה חברת נמל אשדוד כי התוכנית תטיל מגבלות על הנמל ותמנע אפשרות להרחבתו בעתיד.

מתכנן הערים אדיב דאוד נקאש מונה על ידי הותמ"ל לחוקר לבחינת ההתנגדויות, ובדוח מפורט שכתב דחה את כלל ההתנגדויות לתוכנית. בדוח צוין כי הנמל הוא תשתיות בעלת חשיבות ברמה לאומית ובינלאומית וממוקם בסמוך לרבעים א' וב', בסמוך למוסד חינוכי ובית אבות, ובצמידות לפארק לכיש שמושך אליו מבקרים רבים. "אם קיים סיכון כלשהו הנובע משינוע חומרים מסוכנים בנמל בעבור תושבים אלו, הרי שיש להסירו מיידית", קבע נקאש. "איני רואה מקום להבחין בין ביטחון התושבים הקיימים לאלו העתידיים".

הוא הוסיף כי בנושא זה, אם הנמל חורג מהמוטל עליו בנושא הטיפול החומרים המסוכנים, המשרד להגנת הסביבה הוא הרגולטור שאמור לפעול נגדו כבר היום. על כן, קבע נקאש, לא אמורה להיות לכך השפעה על התוכנית, והתנאי שנקבע בתוכנית - הסרת חומרים מסוכנים, ככל שישנם, כתנאי להוצאת היתרי בנייה - הוא סביר ומוצדק.

בהקשר זה מופיעים בדוח גם דברי מנכ"ל עיריית אשדוד אילן בן עדי, ולפיהם "בוצע סקר מרחקי הפרדה ל-211 חומרים מסוכנים בנמל לפי הנחיות המשרד להגנת הסביבה ונמצא כי 11 מתוכם לא עומדים במרחקי הפרדה, אולם מתוכם רק 3 חומרים שונעו בנמל ב-5 השנים האחרונות, ובנמל הוחלט שחומרים אלה לא יחנו בנמל. החלטה זו ממומשת כיום בנמל".

עוד ציין נקאש בדוח כי לתוכנית נערכו בדיקות סביבתיות מקיפות, באופן מקצועי, שמהן עלו שני מטרדים עיקריים: נושא זיהום התאורה המהווה, כבר כיום מטרד עבור תושבי השכונות הקרובות; ונושא הרעש מהרכבת אשר מטופל בתוכנית על ידי קיר אקוסטי ומיגון דירתי. "שאר ההשפעות הסביבתיות הן סבירות ביחס למגורים בסביבה אורבנית הנמצאת בממשק עם נמל ואזור תעסוקה ואינן דורשות טיפול מיוחד" קבע נקאש ומצא כי לא הוכח שיש מטרדי ריח בתוכנית, וכי הטענה לגבי מפגעי איכות אוויר סותרת את הנתונים העולים מתחנות ניטור האוויר.

"החוקר דחה טענה אחר טענה את טענות המתנגדים", אומרת מתכננת הותמ"ל, דקלה פרסיקו, שהוסיפה כי בניגוד לרושם שקיים, הנמל לא צמוד לשכונת המגורים. "בין הנמל לבנייני המגורים הראשונים מפריד רצף של שימושים כמו עורף הנמל, אחריו פארק לכיש ברוחב 100 מטרים, אחריו בנייני המשרדים ורק אחר כך יוקמו בנייני המגורים, במרחק של כחצי קילומטר מהנמל. גם הנציגים הירוקים תמכו בתוכנית וגם המשרד להגנת הסביבה".