סגירה חיובית באירופה בצפי לפסגה מחר בסינגפור

מחר ייפגש דונלד טראמפ נשיא ארה"ב עם שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און • הפגישה הראשונה נקבעה ל-9:00 בבוקר מחר שעון סינגפור, 4:00 בבוקר שעון ישראל

סוחרים בבורסת טוקיו / צילום: טורו הנאי, רויטרס
סוחרים בבורסת טוקיו / צילום: טורו הנאי, רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב'), יומו הראשון של שבוע המסחר, במגמה חיובית. בסוף השבוע נסגר המסחר בירידות, והמסחר בבורסות וול סטריט ננעל בעליות מתונות.

 

כאמור, המסחר מתנהל היום על רקע המתח ההולך וגובר בין ארה"ב לשותפות עיקריות שלה לסחר עם פתיחת פסגת ראשי ה-G7 בקנדה, לאחר שארה"ב הטילה מכסים על אירופה, קנדה ומקסיקו לאחרונה. טראמפ פוצץ בדיעבד את פסגת 7 המדינות המתועשות בקוובק סיטי, קנדה, שהסתיימה במוצ"ש. בצעד חסר תקדים הוא סירב לסמוך את ידו על הודעה משותפת לציון סיומה של הוועידה, אף על-פי שכמה שעות קודם לכן הוא הביע תמיכה בנוסח המסמך. בפעם הראשונה בתולדות הוועידות האלה פגישת המנהיגים מסתיימת בלי הצהרה מוסכמת.

יתר על כן, טראמפ איים שיטיל מכסים על יבוא מכוניות לארה"ב, והאשים את ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בפרסום הודעות כוזבות. החששות בשוקים הם שהתנהלותו של טראמפ העמיקה עוד יותר את הקרעים שהחלו להסתמן בין ארה"ב לבעלות בריתה באירופה ובאסיה.

השאלה הניצבת במרכז הדיונים כרגע באירופה כולה היא כיצד להגיב לצעדים של טראמפ. רוב המומחים מסכימים כי התגובה שעליה הכריז האיחוד עד כה - שכוללת מכסים סמליים על וויסקי ברבן, אופנועי הארלי דיווידסון וג'נס ליווייס - רפה מדי. "במקום להגיב מיד, הנציגים האירופים התחננו להבנה וביקשו כי יחוסו עליהם. כעת כשהמכסים מוטלים, הם אינם יכולים להגיב מהר ובנחרצות", כתב המגזין הכלכלי "ווירשפטסווכה".

לאחר הוועידה, המריא טראמפ מקוובק סיטי במטוס הנשיאותי לסינגפור, לפגישה עם שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, שאמורה להתקיים מחר. מנהיג צפון קוריאה נחת אתמול לפני הצהריים בסינגפור. הפסגה אמורה להתרחש במלון קאפלה על האי סנטוזה בסינגפור. הפגישה הראשונה נקבעה ל-9:00 בבוקר מחר שעון סינגפור, 4:00 בבוקר שעון ישראל.

טראמפ העריך בשבת שהוא יידע "אחרי הדקה הראשונה" אם השיחות עם עמיתו הצפון קוריאני יהיו הצלחה. "אני חושב שאדע מהר מאד אם יקרה משהו טוב או לא", הוא אמר לכתבים בקוויבק לפני צאתו מדיוני ראשי המדינות המתועשות לסינגפור. "זה עניין של התחושה שלי. זה מה שאני עושה".

"אני באמת מרגיש ביטחון", הוסיף טראמפ. "אני מרגיש שקים ג'ונג און רוצה לעשות משהו נהדר לעמו, ויש לו ההזדמנות הזו, שלא תחזור על עצמה", והוסיף: "מי יודע, יש סיכוי טוב שזה לא יעבוד. יש סיכוי גבוה יותר אפילו שיידרש פרק זמן. זה יהיה תהליך".

היום בבורסות אסיה, הניקיי היפני התחזק, מובל על ידי מניות הבנקים, הטק והקמעונאות. הקוספי רשם גם הוא עליות,  Daewoo Engineering and Construction התרוממה בכ-5%, ויונדאי  עלתה בכ-8%.