האוצר יעניק עד 200 מיליון ש' להקמת לשכת מחשוב לבנקים

הקמת הלשכה היא חלק מהמלצות ועדת שטרום, שמטרתם הסרת חסמים להקמת בנקים חדשים בישראל, ובמקרה זה הסרת חסם העלויות הטכנולוגיות

משרד האוצר פרסם אתמול (ב') טיוטת כללים לעידוד הקמת לשכת שירות ומחשוב בנקאי שתשרת בנקים ואגודות אשראי חדשים שיוקמו. מטיוטת הכללים עולה כי האוצר יהיה מוכן להעניק עד 200 מיליון שקל ללשכה שכזו. הקמת הלשכה היא חלק מהמלצות ועדת שטרום, שמטרתם הסרת חסמים להקמת בנקים חדשים בישראל, ובמקרה זה הסרת חסם העלויות הטכנולוגיות.

היקף המענק שתעניק המדינה יהיה תלוי במספר הגופים שהלשכה תעניק להם שירות: בעבור בנק חדש תקבל הלשכה 60 מיליון שקל, בעבור שירות לבנק קיים היא תקבל 35 מיליון שקל ולאגודת אשראי היא תקבל 15 מיליון שקל. נציין כי הלשכה תוכל להעניק שירותי מחשוב לבנקים קיימים בעלי נתח שוק של פחות מ-5%. ככל שהלשכה תצרף אליה יותר גופים, היקף המענק בעבור כל גוף נוסף יקטן. כאמור בסה"כ מוכן האוצר להעמיד 200 מיליון שקל.

אחרי שבאוצר התמהמהו מזה למעלה משנה בפרסום כללים למכרז להקמת לשכת מחשוב, היום הם ביצעו צעד משמעותי כאשר פרסמו את טיוטת הכללים, וקבעו לוחות זמנים קשיחים לקידום המכרז. ניתן יהיה להעביר הערות על כללי המכרז תוך חודש, וחודש לאחר מכן יפורסם המסמך הסופי. באוצר מתכוונים להכריע בזהות הזוכה להקמת הלשכה בעוד כחצי שנה. המטרה היא שבעוד כשלוש שנים לשכת המחשוב כבר תחל לפעול.

נציין כי תנאי סף להשתתפות במכרז הוא הצגת הסכם חתום עם גוף פיננסי שהמבקש לקבל את שירותי המחשוב. הסיבה לכך היא שבאוצר רוצים לוודא שאכן יש ביקוש ללשכה שכזו, ולהימנע ממצב בו נתנו מענקים לגוף שאין לו תועלת. האוצר גם קבע תנאי סף בתחום היציבות של הגוף, כך למשל עליו להציג פעילות במחזור שנתי של 400 מיליון שקל, כאשר לפחות 100 מיליון שקל הוא בתחום הענקת שירותי מחשוב לבנקים.

מלבד תנאי הסף השונים, הגופים ייבחנו בהצעות המחיר שהם מתכוונים לתת לבנקים החדשים, וכן במספר הגופים עימם כבר חתמו על הסכם. בסופו של דבר באוצר יבחרו גוף שיקים לשכת מחשוב. האוצר מתכוון להעניק ללשכת המחשוב את המענקים לפי אבני-דרך מסוימים, כאשר רק 10% מהמענק יינתן לפני בניית מערכות המחשוב, כלומר הספק יצטרך למצוא מקור מימון בזמן ההקמה. באוצר מכוונים ממילא ללשכות מחשוב שיהיו גופים חזקים פיננסית, ולכן מבחינתם פערי המימון סבירים.