אבי גפן, מנכ"ל קבוצת אלון, פורש מתפקידו

וגם: רון יריב, מנכ"ל ריג'ס ספייסס ישראל, פורש ועובר לעסקים פרטיים

אבי גפן / צילום: איל יצהר
אבי גפן / צילום: איל יצהר

מנכ"ל חברת ההחזקות אלון חברת הדלק (קבוצת אלון), אבי גפן, פורש מתפקידו. ל"גלובס" נודע כי גפן, שנכנס לתפקידו לפני קצת יותר משנה, החליט על פרישה לאחר שהשלים את עיקר הפעולות הנדרשות לייצוב החברה. גפן (58), בעל תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, מונה לתפקיד המנכ"ל בתחילת 2017, כאשר קבוצת אלון כבר הייתה בעיצומו של תהליך הסדר חוב עם נושיה, ובראשם מחזיקי האג"ח. קודם לכן הוא כיהן בשנים 2011-2012 כמנכ"ל שותפות החיפושים ישראמקו, ולפני כן כמנכ"ל חברת איזי אנרגיה במשך כחמש שנים.

את גפן מינו לתפקיד בעלי השליטה הקודמים בקבוצת אלון, שרגא בירן וארגוני הקניות של הקיבוצים. בעת מינויו טענו כלל הנושים לחובות בהיקף של כ-3 מיליארד שקל של החברה כלפיהם, אולם בסיום ההליך המשפטי נקבע כי סך חובות החברה במסגרת ההסדר יעמוד על 2.2 מיליארד שקל.

בהמשך 2017 ניסה גפן להוביל גיוס הון לקבוצת אלון, על פי המתווה שגובש בהסדר החוב. בין השאר, נעשה גם ניסיון להנפיק את החברה בבורסה, אולם חוסר היענות מצד המשקיעים הוביל לביטול ההנפקה ולהעברת הבעלות המלאה בחברה לידי מחזיקי האג"ח שלה.

לאחר העברת הבעלות הוחלף דירקטוריון קבוצת אלון אולם גפן נותר בתפקידו והוביל את מימוש ההחזקה בחלק מהנכסים ובראשם מניות חברת דלק US. מימושים אלו הביאו לצמצום החוב למחזיקי האג"ח לכ-700 מיליון שקל, כאשר בידי החברה נותרו שני נכסים מרכזיים.

הנכס הראשון הוא החזקה ב-80% ממניות אלון גז, שמחזיקה במאגר תמר, ואילו הנכס השני הוא החזקה בשרשור ב-29% ממניות החברות המפעילות את כביש 6 (חברות המפעיל), שערכן נעמד ב-135 מיליון שקל. שני נכסים אלו אמורים לאפשר את פירעון יתרת החוב לאורך זמן.

רון יריב, מנכ"ל ריג'ס ספייסס ישראל, פורש ועובר לעסקים פרטיים

רון יריב, מנכ"ל ריג'ס ספייסס ישראל, פורש מענקית חללי העבודה הבינלאומית - קבוצת IWG המפעילה את שני המותגים בישראל. ל"גלובס" נודע כי יריב פורש בתום קדנציה בת יותר מ-3 שנים ויוצא לעסקים פרטיים. בשלוש השנים האחרונות שילשה קבוצת IWG את כמות חללי העבודה המשותפים שמפעילה הענקית הבינלאומית מ-5 ל-15 מרכזים פעילים בשטח של 30 אלף מ"ר ו-2500 עמדות עבודה. חמישה מרכזים נוספים עומדים להיפתח בחודשים הקרובים.

קבוצת IWG) International Workplace Group) עוסקת מאז 1989 בתחום חללי העבודה המשותפים, ונסחרת בבורסה בלונדון בשווי של 2.86 מיליארד פאונד. היא מפעילה כ-3300 מרכזי עסקים משותפים ביותר מ-1,000 ערים ב-110 מדינות ברחבי העולם. יריב, הגיע ל-IWG לאחר שכיהן כמנכ"ל רשת המלונות של אפריקה ישראל וכמנכ"ל המכירות הבינלאומיות של רשת הילטון העולמית. 

רון יריב / צילום: תמר מצפי
 רון יריב / צילום: תמר מצפי

המרכז הבינתחומי העניק תואר כבוד לנשים בלבד 

ביום חמישי בשבוע שעבר, ערך המרכז הבינתחומי הרצליה טקס הענקת תוארי עמיתות כבוד לשבע נשים, ומתוך הגדרה - לנשים בלבד. פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא ומייסד הבינתחומי, ואודי רקנאטי, יו"ר הדירקטוריון, העניק את התואר לנשים שהן להגדרתם מובילות בתחומיהן.

כך, את הגלימות עטו בין המדליסטית האולימפית ואשת העסקים, יעל ארד (שממילא מחזיקה תואר הראשון מהבינתחומי במנהל עסקים), המשמשת כיום כראש החטיבה המסחרית של ויאקום ישראל, בעלי "קונספט 4 סאקסס", ומלווה סטארט-אפים בראשית דרכם. ארד קיבלה גם את אות וינד ליזמות חברתית, על פעילותה השוטפת. עוד קיבלו את האות ד"ר יהודית ריכטר, מנכ"לית ומייסדת מדינול; החוקרת פרופסור מיכל שוורץ ממכון וייצמן; רס"ן (במיל) רוני צוקרמן, טייסת הקרב הראשונה בצה"ל (ולפיכך תמונתה מטושטשת); הפילנתרופיות דפנה קרמר ולורלי ווסט וליאורה עופר, בעלת השליטה בעופר השקעות וחברה בדירקטוריון הבינתחומי. עופר קיבלה את האות עשור לאחר שקיבל אותו אביה, יולי עופר, כאשר הוא ואחיו סמי עופר היו בין התורמים הראשונים למרכז הבינתחומי. את האות היא קיבלה על תרומתה למוסד ועל פעילותה הפילנתרופית.

רייכמן, הסביר כי "אנחנו מעניקים את ההוקרה הגבוהה ביותר של המרכז הבינתחומי לנשים בלבד, לא בשל היותן נשים, אלא בזכות סיפור חייהן והישגיהן. מאז שהחלנו בנוהג זה ניתן התואר גברים ונשים, ללא הבדל. השנה החלטנו להעניק אותו רק לנשים כדי לומר אמירה שהחברה הישראלית עדיין זקוקה לה".

מקבלות ומעניקי האות / צילום: עדי כהן צדק
 מקבלות ומעניקי האות / צילום: עדי כהן צדק

מענקים, מחקרים, ותמחור לא הוגן של תרופות

בשבוע שעבר ערך משרד עורכי הדין ש. הורוביץ ושות' יחד עם הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, את ערב העיון השנתי במכון ש. הורוביץ לקניין רוחני לזכר ד"ר אמנון גולדנברג. בראש המכון עומד פרופ' מיכאל בירנהק, ובמשתתפים באירוע היו שופט בית המשפט העליון בדימוס, פרופ' יורם דנצינגר; השופטים רמי אמיר וד"ר עמירם בנימיני; אסא קלינג' רשם הפטנטים לשעבר וסגנית הרשם ז'קלין ברכה; עורכי הדין השותפים הבכירים שוקי חורש ואלקס הרטמן ממשרד ש. הורוביץ; עו"ד רובי בכר ואחרים.

הפעם הוקדש הכנס לתחום הפטנטים, הנגישות לתרופות, וליד דיוק - מחירן הגבוה. בדוברים היה שופט בית המשפט העליון, פרופ' עופר גרוסקופף, שבעברו שימש במשך כ-13 שנים כמרצה וכסגן דיקן בפקולטה. עוד הרצו: עו"ד טל בנד, שותף בכיר בש. הורוביץ ומומחה בתחום הקניין הרוחני; עו"ד ריצ'רד לוטי והעיתונאית רוני לינדר גנץ. גרוסקופף התייחס לצורך של בתי המשפט להציב גבולות להגנה הראויה על פטנטים, וזאת, בדגש על תמחור בלתי הוגן של תרופות. עו"ד טל בנד התייחס לבעיית המחיר הגבוה, והתעמת מול עו"ד ריצ'רד לוטי, שדיבר על פיתוחן. 

עוד באירוע, חילקה אורה גולדנברג, אלמנתו של אמנון גולדנברג, פרסים, מענקי מחקר ומלגות לחוקרים וסטודנטים על מחקרים בתחום הקניין הרוחני, כאשר במקבלי הפרסים היו פרופ' דיויד גילה, הממונה לשעבר על הגבלים עסקיים, פרופ' ניבה אלקין-קורן ואחרים.

עופר גרוסקופף, טל בנד ודיויד גילה / צילום: גלעד ארצי
 עופר גרוסקופף, טל בנד ודיויד גילה / צילום: גלעד ארצי

השקעה כפולה: מדוע הוכפל הפרס הראשון בתחרות קולר לסטארט-אפים?

בשבוע שעבר נערך שלב הגמר בתחרות קולר של הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב לסטארט-אפים בתחילת דרכם, בפקולטה, אותו אירח פרופ' משה צבירן, דקאן הפקולטה לניהול. את הפרס בתחרות קולר סטארט-אפ של 100 אלף דולר, שמתקיימת זו השנה השנייה, מעניקה קרן קולר לפילנתרופיה.

אל שלב הגמר הגיעו חמישה סטארט-אפים מתוך למעלה משבעים שהגישו מועמדות. הבחירה הייתה קשה כל כך, עד שבסופו של דבר החליטו השופטים לבחור בשני זוכים, ובכך להכפיל את ההשקעה. כך נבחרו CASTOR - שרות בענן לאופטימיזצית ייצור חלקים למשל בשימוש בהדפסת תלת-ממד, ו-TuneFork - טכנולוגיה לפרופיל שמיעה אישי שעל פיו מותאמת מערכת ההגברה בסלולרי. האחרון אגב, השתתף גם בתוכנית החברתית של עמותת 8200.

התחרות אורגנה על ידי אודיה פרגמנט, כאשר בצוות השופטים היו: ג'רמי קולר, מייסד ומנכ"ל קולר קפיטל; עו"ד שרון גזית' שותפה וראש מחלקת חברות וטכנולוגיה בגולדפרב זליגמן; ד"ר איריס גינזבורג, מנהלת תוכנית ה-MBA בטכנולוגיה יזמות וחדשנות; פיונה דרמון, שותפה בקרן JVP; צחי וייספלד, מנכ"ל Microsoft For Start-Ups; נמרוד כהן, שותף מנהל של Tau Ventures; עו"ד מימי צמח, שותפה בצמח שניידר; יזהר שי' שותף מנהל בקיינן פרטנרס (בעל טור ב"גלובס"); ד"ר נמרוד קוזלובסקי, מנהל ומייסד משותף, JVP Cyber Labs ומרצה לסייבר בפקולטה לניהול באוניברסיטה; נוגה קפ, שותפה מנהלת i3 Equity Partners.

צחי ויספלד, נגה קפ ואיריס גינזבורג / צילום: אורן קלר
 צחי ויספלד, נגה קפ ואיריס גינזבורג / צילום: אורן קלר

יוחנן לוקר ועובדי כיל יצאו למסע זיכרון בפולין

יוחנן לוקר, יו"ר כיל, ורני לובנשטיין, סמנכ"ל קשרי חוץ בחברה, שבו בשבוע שעבר יחד עם משלחת של כ-80 עובדי ועובדות החברה, ממסע זיכרון במחנות ההשמדה ובאתרים היהודיים בפולין.

לוקר נשא נאום במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. הוא שיתף זווית אישית וסיפר על גבורת אביו, ניצול שואה שאיבד את רוב משפחתו. "אני בנו של מרטין לוקר ז"ל, אלוף במילואים, מפקד בחיל האוויר הישראלי, הבנתי את מימדי השואה מאוחר מאוד. הסיפור של אבי על מות אחיו הצעיר בזרועות אימו מאפשר לי להבין את הזוועות שעברו", הוא אמר. משלחת עובדי ועובדות החברה סיירה בשך חמישה ימים ברחובות הגטו היהודי בוורשה, במחנות ההשמדה מיידנק, טרבלינקה, אושוויץ-בירקנאו ועוד. בתום המסע הודיע לוקר כי בכוונתו להפוך את המסעות למסורת שנתית בחברה.

יוחנן לוקר / צילום: עינב צפני
 יוחנן לוקר / צילום: עינב צפני